همشهری آنلاین: اعلام درگذشت کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی در پایتخت این کشور در سن 69 سالگی، به تیتر اول اکثر خبرگزاری‌ها و شبکه‌های تلویزیونی جهان تبدیل شد.

به گزارش ایسنا، ظاهرا کیم جونگ ایل برای اولین بار در سال 2008 با سکته قلبی مواجه شده بود اما این بار سکته، مرگ وی را در پی داشته است. در پی مرگ کیم جونگ ایل، فروشگاه‌ها و ادارات در این کشور تعطیل شده، پرچم‌ها به حالت نیمه افراشته درآمده و پیونگ یانگ در ماتم فرو رفته است. خیابان‌های پیونگ یانگ به صورت غیر معمولی آرام است و تمامی پرچم‌ها نیز به حالت نیمه افراشته درآمده‌اند.

تلویزیون دولتی چین نیز کره‌ای‌ها را نشان داده که از ته دل در خیابان‌ها گریه می‌کردند. هم‌چنین گروه‌هایی از مردم در مقابل تصاویر کیم جونگ ایل تجمع کرده و به سوگواری پرداختند.

آواز خواندن، رقصیدن و انجام هر نوع سرگرمی تا 29 دسامبر (8 دی ماه) در کره ‌شمالی ممنوع شده است و دولت 12 روز عزای عمومی اعلام کرده است.

در پی درگذشت کیم جونگ ایل رسانه‌های دولتی کره شمالی آغاز زمامداری رهبر جدید این کشو را اعلام کردند.

 فرزند کوچک، جانشین پدر

تلویزیون دولتی کره شمالی ساعاتی بعد از اعلام خبر درگذشت کیم جونگ ایل، رهبر این کشور اعلام داشت که کیم جونگ اون، پسر رهبر سابق، با لقب وارث جانشین پدر شده است.

کیم جونگ اون سومین نسل از خاندان کیم است که در نظام کمونیستی کره شمالی به رهبری می‌رسد و قدرت حکومتی را در اختیار می‌گیرد.

کیم ایل سونگ، نخستین رهبر نظام کمونیستی کره شمالی، هنگام حکومت بر این کشور از عنوان رئیس جمهوری دموکراتیک خلق کره استفاده می‌کرد اما پس از درگذشت او، کاربرد این لقب، ظاهرا به منظور حفظ حرمت بنیانگذار نظام کمونیستی این کشور، متوقف شد.

کیم جونگ ایل، فرزند کیم ایل سونگ، با لقب "رهبر اعظم" یا رهبر ارشد یا "رهبر عزیز" بر کره شمالی حکومت کرد .

در اطلاعیه‌ای که در مورد جانشینی کیم جونگ ایل از تلویزیون دولتی کره شمالی خوانده شد، آمده است که "مهار ارابه انقلاب عظیم کره را اینک کیم جونگ اون در دست دارد که وارث کبیر آرمان‌های انقلاب و مرام خود اتکایی کشور و رهبر حزب، ارتش و خلق ماست."

این اطلاعیه می‌افزاید که "رهبری داهیانه کیم جونگ اون تضمین کننده پیگیری اهداف انقلاب در خلال نسل‌های متوالی است، اهدافی که کیم ایل سونگ پایه گذاشت و کیم جونگ ایل به پیروزی هدایت کرد."

اطلاعیه رسمی حکومت کره شمالی حاوی جزئیاتی از نحوه انتخاب یا انتصاب رهبر جدید و مراسم احتمالی آغاز زمامداری او نیست.

به گزارش بی.بی.سی مانند بسیاری دیگر از جنبه‌های زندگی در کره شمالی، از جمله شرح حال کیم جونگ ایل، زندگی‌نامه کیم جونگ اون هم چندان روشن نیست و ابهاماتی در آن وجود دارد.

در همین حال خبرگزاری رسمی کره‌ شمالی در گزارش اعلام کرده که مراسم تدفین رهبر کره شمالی 28 دسامبر(7 دی) در پیونگ‌یانگ برگزار می‌شود.

این خبرگزاری در ادامه گزارش کرده مردم و ارتش این کشور باید کاملا صادقانه از کیم جونگ اون، به عنوان "جانشین بزرگ" تبعیت کرده و وی را "مقدس" بشمارند: "در سایه رهبری دوست ما، کیم جونگ اون، به دردها و مشکلات خود غلبه خواهیم کرد."

رهبر کره شمالی سال گذشته جوانترین فرزند خود را به عنوان ژنرال ارتش این کشور منصوب کرد. سپس پست‌های معاون رئیس کمیسیون مرکزی ارتش در حزب حاکم و عضویت کمیته مرکزی این کمیسیون به وی اعطا شد. اقدامی که در واقع تایید جانشینی وی تفسیر شد.

مرگ کیم جونگ ایل 17 سال پس از در اختیار گرفتن سکان هدایت کره شمالی از پدرش رخ داده است.

طبق گزارش‌های منتشر شده، کیم جونگ ایل که در کره شمالی به "رهبر عزیز" معروف است، از بیماری دیابت و امراض قلبی رنج می‌برد.

کیم جونگ ایل و تلاش برای قدرت

تلاش مستمر رهبر کره شمالی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای و مقتدر ساختن ارتش کشورش همواره از سوی کره جنوبی و آمریکا یک تهدید محسوب می‌شده و آنها مدعی بودند که وی تلاش داشت تا با فراهم کردن تسلیحات کشتار جمعی دست به اقدامات تروریستی بزند.

کیم جونگ ایل در سال 2008 دچار سکته قلبی شد، اما پس از آن سفرهای بسیاری را به چین و روسیه انجام داد و به دنبال گسترش روابط بود.

کیم جونگ ایل پس از مرگ کیم ایل سونگ در سال 1994 رهبری کشورش را برعهده گرفت و برای هدایت این کشور کمونیستی حدود 20 سال تحت نظر پدرش تعلیم دید.

در سپتامبر 2010 کیم جونگ ایل، پسر حدودا 27 ساله خود را با نام کیم جونگ اون، به عنوان جانشین تعیین کرد و به وی بالاترین سمت نظامی را اعطا کرد.

افسانه‌ها در کره شمالی حاکی از آن است که کیم جونگ ایل در کوه «پائکتو» در یکی از مکان‌های مقدس کره شمالی در سال 1942 به دنیا آمد. تولد وی با رویت رنگین‌کمان و تشکیل یک ستاره جدید همراه بود! اما برخی گزارش‌ها از تولد وی در سال 1941 در سیبری حکایت دارد.

پدر رهبر کره شمالی که سال‌ها برای استقلال کشورش از ژاپن مبارزه می‌کرد، پس از بازگشت به کره شمالی از یک پایگاه در روسیه در سال 1945 به عنوان رهبری کمونیست ظهور کرد. این رویداد پس از شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم رخ داد. پس از آن کیم جونگ ایل در شرایطی رشد کرد که شبه‌جزیره کره به دو بخش شمالی تحت تسلط شوروی و بخش جنوبی تحت تسلط آمریکا تقسیم شده بود.

کره شمالی در سال 1950 به کره جنوبی حمله کرد و همین‌ امر موجب وقوع جنگی شد که حدود سه ‌سال به طول انجامید و میلیون‌ها تن از غیرنظامیان در آن کشته شدند.

پدر رهبر کره شمالی ایده‌هایی شبیه استالین داشت و با شخصیت جدی و مقتدر خود، کشورش را هدایت می‌کرد. تصاویر بزرگ نقاشی شده از وی از ساختمان‌های سراسر کره شمالی آویزان شده است.

کیم جونگ ایل فارغ‌التحصیل دانشگاه کیم ایل سونگ در پیونگ یانگ بود و در زمانی که به عنوان جانشین پدرش انتخاب شد، 33 ساله بود. حتی پیش از روی کار آمدن وی مشخص بود قرار است برای مدتی طولانی در عرصه سیاسی باقی بماند و همچنان موضع پدرش را حفظ کند.

کره جنوبی همواره کیم جونگ ایل را به عنوان مغز متفکر بمب‌گذاری سال 1983 که به مرگ 17 مقام کره جنوبی در میانمار انجامید، اعلام می‌کند. بمب‌گذاری سال 1987 در خطوط هوایی کره که به مرگ 115 سرنشین آن منجر شد، نیز از دیگر اتهامات رهبر کره شمالی است.

یکی از عوامل وابسته به وی اعلام کرد: کیم جونگ ایل خود دستور ساقط کردن این هواپیما را صادر کرده بود.

پس از مرگ پدر کیم جونگ ایل در سال 1994 وی ریاست کمیسیون دفاع ملی، فرماندهی ارتش خلق کره و ریاست حزب حاکم کارگران را به عنوان رئیس‌جمهور مادام‌العمر به عهده گرفت.

وی پس از آنکه سکان هدایت این کشور منزوی را در اختیار گرفت، به توصیه پدر خود عمل کرد و بیشتر منابع این کشور را به تجهیز ارتش کشورش اختصاص داد. وی توانست پنجمین ارتش بزرگ جهان را تشکیل دهد.

کیم جونگ ایل همچنین تلاش کرد تا زرادخانه تسلیحات هسته‌ای این کشور را که در اولین آزمایش و انفجار هسته‌ای کره شمالی منفجر شده بود، بازسازی کند. این انفجار زیرزمینی در اکتبر 2006 رخ داد.

دومین آزمایش هسته‌ای در سال 2009 انجام شد که با تحریم‌هایی از سوی سازمان ملل همراه بود.

در همین خصوص مذاکرات شش‌جانبه خلع سلاح هسته‌ای با هدف توقف فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در قبال اعطای کمک‌های غذایی به این کشور در سال 2007 آغاز شد، اما پس از آن با خارج شدن این کشور از دور مذاکرات این روند با بن‌بست روبه‌رو شد و تلاش دیپلمات‌ها برای ازسرگیری مذاکرات بی‌فایده بود.

کره شمالی همواره با تحریم‌های بی‌شماری روبه‌رو بوده است. سیل دهه 1990 نیز به تشدید این روند کمک کرد و میلیون‌ها گرسنه برجای گذاشت. پس از آن تعداد بیشماری از مردم این کشور به چین گریختند و بسیاری دیگر در راه فرار از کشور جان باختند.

جورج بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که در سال 2002 روی کار آمد، با محکوم کردن اقدامات کره شمالی این کشور را یکی از "محورهای شرارت" خواند و پس از آن مدعی شد: کیم جونگ ایل ظالمی است که با گرسنگی دادن به مردم کشورش درصدد تولید سلاح‌های هسته‌ای است.

مذاکرات میان دو کره در سال 2000 برای اولین‌بار ازسرگرفته شد و دور دوم این نشست در کره جنوبی در سال 2007 برگزار شد. این اقدامات در راستای عادی‌سازی روابط انجام می‌شد، اما در اوایل سال 2008 و به دنبال روی کار آمدن لی میونگ باک، رئیس‌جمهوری کره جنوبی این روند متوقف شد.

بازی حرفه‌ای بسکتبال، جمع‌آوری خودرو و فیلم‌های خارجی جزو برنامه‌های مورد علاقه کیم جونگ ایل بود و طبق گزارش‌ها وی چندین فیلم تاریخی در کره شمالی ساخته است.

 کیم جونگ اون، فرزند خلف پدر

کیم جونگ اون، کوچکترین پسر کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی از سومین همسر او "کو یونگ هوی" است.

کو یونگ هوی، همسر سوم کیم جونگ ایل، چند سال پیش درگذشت. کیم جونگ اون در سال 1983 و یا اوایل 1984 متولد شده است. در ابتدا پیش‌بینی نمی‌شد که وی گزینه نهایی برای جانشینی پدرش باشد.

تحلیل‌گران توجه خود را برروی پسران دیگر رهبر کره شمالی مانند "کیم جونگ نام" و برادر بزرگ‌ترش، "کیم جونگ چول" متمرکز کرده بودند، اما پس از اینکه خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی در ژانویه سال 2009 گزارش داد کیم جونگ ایل، جوان‌ترین پسر خود را به عنوان جانشین انتخاب کرده، گمانه‌زنی‌ها درخصوص امکان رسیدن کیم جونگ اون به سمت رهبری کره شمالی افزایش یافت.

ناظران کره شمالی هم‌چنین اعلام کردند، انتصاب کیم جونگ اون به عنوان رئیس کمیسیون دفاعی ملی نشان‌دهنده انتخاب او به عنوان رهبر آینده کره شمالی از سوی پدرش است.

کمیسیون دفاع ملی در کره شمالی مهم‌ترین نهاد دولتی محسوب می‌شود.

در تاریخ دوم ژوئن 2009 آژانس اطلاعاتی کره جنوبی با ارائه گزارشی به پارلمان این کشور اعلام کرد، به مقامات کره شمالی دستور داده شده تا از انتخاب کیم جونگ اون به عنوان رهبر آینده کره شمالی حمایت کنند.

گفته می‌شود هم‌اکنون شعرها و آهنگ‌هایی در توصیف کیم جونگ اون تهیه شده تا به نوعی تصویر این رهبر جوان در اذهان عمومی ارتقا یابد.

از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی از آن است که نزدیک به 10 میلیون عکس از کیم جونگ اون آماده شده تا در سراسر کره شمالی و در کنار عکس پدر و پدربزرگش نصب شود.

در همین حال گمانه‌زنی‌هایی حاکی از آن است که "چانگ سونگ تائک"، همسر خواهر کیم جونگ ایل نیز به عنوان قدرت پشت پرده، پس از درگذشت رهبر کره شمالی در کنار کیم جونگ اون خواهد بود. وی هم‌اکنون رئیس بخش اداری حزب کارگران کره شمالی است.

برخی تحلیل‌گران می‌گویند: تا زمانی که کیم جونگ اون آمادگی کامل برای رهبری کره شمالی را کسب کند، چانگ سونگ تائک، نایب‌السلطنه او خواهد بود.

اطلاعات اندکی درخصوص کیم جونگ اون در دست است، اما گفته می‌شود مادر او همسر مورد علاقه کیم جونگ ایل بوده است.

در یک کتاب که در سال 2003 منتشر شد، نویسنده ژاپنی آن نوشته است: همسر سوم کیم جونگ ایل و مادر کیم جونگ اون، محبوب‌ترین همسر رهبر کره شمالی بوده است.

گفته می‌شود در سال 2004 با مرگ "کو یونگ هوی" به خاطر ابتلا به سرطان سینه شانس کیم جونگ اون برای رسیدن به سمت جانشینی پدر کمرنگ‌ شد.

با این وجود اخراج "کیم جونگ نام"، پسر دیگر کیم جونگ ایل از ژاپن در تاریخ مه 2001 و مشکلات اخلاقی "کیم جونگ چول"، پسر دیگر رهبر کره شمالی، شانس کیم جونگ اون را برای جانشینی پدر افزایش داد.

کیم جونگ اون که در سوئیس تحصیل کرده، همانند سایر برادرانش تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار نگرفت و هنگام تحصیل در یک کشور غربی پس از اتمام کلاس‌هایش به خانه بازمی‌گشت و برای صرف شام در بیرون از منزل با مقامات سفارت کره شمالی همراه می‌شد.

پس از بازگشت به پیونگ یانگ، وی وارد دانشگاه نظامی کیم ایل سونگ شد. اطلاعات اندکی درخصوص شخصیت وی در دست است. در اوت سال 2010 کیم جونگ ایل به چین سفر کرد.

یک ایستگاه تلویزیونی کره جنوبی به نقل از یک مقام کره جنوبی گزارش داد: کیم جونگ اون نیز در این سفر همراه پدر بوده است.

گزارش‌های موجود همچنین حاکی از آن است که کیم جونگ اون برخی از مشکلات جسمی پدر را به ارث برده و هم‌اکنون دارای دیابت و امراض قلبی به خاطر عدم انجام تمرین‌های ورزشی است.

گفته می‌شود او یکی از طرفداران مسابقات حرفه‌ای بسکتبال آمریکا (NBA) است. اما امکان تائید این جزئیات همانند سایر اطلاعات در کره شمالی مرموز، امکان‌پذیر نیست.

 واکنش‌ها به مرگ رهبر کره شمالی

اعلام خبر مرگ کیم جونگ ایل واکنش‌های متفاوتی را در سراسر جهان به همراه داشته است.

رسانه‌های کره‌جنوبی از جمله خبرگزاری یونهاپ گزارش دادند که ارتش این کشور به دنبال مرگ رهبر کره شمالی به حالت آماده باش در آمده است و لی میونگ باک، رئیس جمهور کره‌جنوبی جلسه شورای امنیت ملی برگزار کرده است.

کاخ سفید نیز اعلام کرد که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا اخبار مربوط به درگذشت رهبر کره شمالی را به دقت زیرنظر دارد و مقامات آمریکایی در حال تماس با هم‌پیمانان خود در کره‌جنوبی و ژاپن هستند.

در بیانیه‌ کاخ سفید آمده است: ما به ثبات در شبه‌جزیره کره و آزادی و امنیت برای هم‌پیمانانمان متعهد هستیم.

لی میونگ باک، رئیس جمهوری کره جنوبی نیز به تمامی مقامات این کشور دستور داده در شرایط اضطراری قرار بگیرند.

هم‌چنین کاخ سفید اعلام کرد که در پی درگذشت رهبر کره شمالی، باراک اوباما و رئیس‌جمهور کره‌جنوبی طی تماسی تلفنی با یکدیگر در مورد این موضوع گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد که کشورش به برقراری ثبات در شبه‌جزیره کره و تامین امنیت کره‌جنوبی متعهد است.

در این بیانیه آمده است: اوباما با لی میونگ باک، رئیس‌جمهوری کره جنوبی در یک تماس تلفنی به بحث و گفت‌وگو در خصوص وضعیت شبه‌جزیره کره پس از درگذشت کیم جونگ ایل پرداخت.

براساس این بیانیه، رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: واشنگتن تعهد جدی به برقراری ثبات در شبه‌جزیره کره و تامین امنیت کره جنوبی به عنوان یک کشور هم پیمان دارد.

کاخ سفید اعلام کرد: رهبران کره جنوبی و آمریکا توافق کردند، درخصوص اوضاع و تحولات منطقه با یکدیگر ارتباط داشته باشند و با همکاری‌های امنیتی به فعالیت‌های دوجانبه ادامه دهند.

ژاپن نیز به دنبال درگذشت رهبر کره شمالی جلسه نشست امنیتی برگزار کرد. چند دقیقه پس از اعلام خبر درگذشت رهبر کره شمالی، یوشیهیکو نودا، نخست وزیر ژاپن سخنرانی خود را لغو و به دفترش بازگشت.

وی به مقامات این کشور دستور داده است اطلاعات بیشتری در مورد درگذشت رهبر کره‌شمالی در اختیار وی قرار دهند.

به رغم وجود یک جانشین، برخی ناظران کره شمالی نسبت به وقوع درگیری‌های پشت پرده و بی‌ثباتی هسته‌ای پس از مرگ رهبر این کشور هشدار داده‌اند.

وزیر امور خارجه انگلیس نیز اعلام کرد، درگذشت رهبر کره‌شمالی می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ این کشور باشد.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس از جانشین کیم جونگ ایل، رهبر فقید کره شمالی خواست به همکاری‌ با جامعه بین‌المللی روی آورد تا از این طریق امیدها برای بهبود وضعیت زندگی مردم کره شمالی افزایش یابد.

هیگ خاطرنشان کرد: مردم کره شمالی در حال حاضر در حال عزاداری برای رهبر فقید کشورشان هستند و ما متوجه این موضوع هستیم که آنها زمان دشواری سپری می‌کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: درگذشت کیم جونگ ایل می‌تواند نقطه عطفی برای کره شمالی باشد. امیدواریم که رهبر جدید کره شمالی به همکاری با جامعه بین‌المللی روی آورد تا از این طریق زندگی مردم این کشور در ابعاد مختلف ارتقا یابد.

وزیر امور خارجه انگلیس تصریح کرد: ما از کره شمالی برای همکاری جهت برقراری صلح و امنیت در منطقه و ازسرگیری مذاکرات شش‌جانبه خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی استقبال می‌کنیم.

از سوی دیگر کوین راد، وزیر خارجه استرالیا نیز اعلام کرد که درگذشت رهبر کره‌شمالی موقعیتی را برای این کشور جهت همکاری با جامعه بین‌المللی ایجاد می‌کند.

کرملین نیز مراتب تسلیت خود را از مرگ کیم جونگ ایل اعلام کرد و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد مرگ رهبر کره شمالی تاثیر در روابط دو جانبه نخواهد داشت.

دیمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه نیز با ارسال پیامی برای کیم جونگ اون، مرگ پدرش را تسلیت گقت.

چین نیز اعلام کرد از شنیدن خبر درگذشت رهبر کره شمالی "متاثر" شده و مراتب همدردی عمیق خود را با ملت کره شمالی ابراز می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار داشت: ما از شنیدن خبر درگذشت کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی متاثر شدیم و مراتب همدردی خود را با مردم کره شمالی اعلام می‌نماییم.

دولت آلمان هم اعلام کرد مرگ رهبر کره‌شمالی فرصتی برای ایجاد تغییرات مثبت در این کشور فقیر، هسته‌ای و به شدت منزوی است.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: البته این امر فرصتی برای تغییرات در این کشور است اما انتظارات ما هم‌چنان به قوت خود باقیست: کره‌ ‌شمالی برنامه‌های هسته‌ای‌اش را کنار بگذارد تا شرایط اسفناک اجتماعی مردم این کشور از بین برود و آمادگی خود را برای انجام تغییرات سیاسی و اقتصادی اعلام کند.

کد خبر 154309
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز