چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

گروه بین الملل- وحیدرضا نعیمی: در حالی که کشورهای خاور دور سرگرم بررسی پیامدهای مرگ رهبر کره‌شمالی هستند، از این کشور خبر می‌رسد که حاکمیت جمعی الگوی حکومتی جدید آن خواهد بود.

north korea

کیم جونگ ایل

منابع نزدیک به پیونگ‌یانگ و پکن خاطرنشان می‌کنند که کیم جونگ‌اون پسر جوان کیم جونگ ایل رهبر تازه درگذشته کره‌شمالی در رأس گروه حاکم خواهد بود.

به گزارش رویترز، منابع آگاه افزودند ارتش با کیم‌جونگ اون رهبر جدید بیعت کرده است. این اخبار نخستین نشانه‌های صحت پیشگویی‌های تحلیلگران است که می‌گفتند این کشور برای نخستین بار از سال1948 که تأسیس شد، توسط گروهی از افراد اداره خواهد شد نه یک نفر. این در حالی است که کیم جونگ‌ایل و کیم ایل سونگ پدرش که این کشور را پایه‌گذاری کرد، حاکمان اقتدارگرای این کشور منزوی بودند. همین منابع آگاه گفتند رهبری جمعی جدید شامل کیم‌جونگ اون، شوهر عمه‌اش و ارتش است.

جانگ سونگ‌تائک 65‌ساله شوهر کیم کیونگ هویی خواهر کیم جونگ ایل است. وی و همسرش قدرت پشت پرده حکومت این خانواده محسوب می‌شوند. به این ترتیب، ستاره بخت ری یونگ‌هو بلندپایه‌ترین فرمانده ارتش کره‌شمالی نیز اوج می‌گیرد. به اعتقاد تحلیلگران، کیم جوان رهبر جدید کره‌شمالی که 28‌ساله به‌نظر می‌رسد، طرفدارانی دارد اما هنوز به آن اندازه قدرتمند نیست که قدرتش را تحکیم کند. کوه یوهوان رئیس انجمن مطالعات کره‌شمالی در کره‌جنوبی در این باره می‌گوید که وی گروهی از طرفدارانش را که هم‌نسل او هستند، گرد خود جمع کرده است.

به گفته این تحلیلگر مسائل کره، نه فقط افراد 70‌ساله و 60‌ساله مانند جانگ هستند که از وی حمایت می‌کنند، بلکه به‌زودی طرفداران جوان وی نیز پدیدار خواهند شد. به گفته کوه، کیم‌جونگ ایل این گروه حاکم را پیش از مرگ خود تعیین کرد. وی آرامش نسبی چند روز پس از مرگ کیم‌جونگ ایل را گواه مدعای خود دانست و افزود در غیراین صورت ،‌مسئولان کره شمالی تا مدتی طولانی وانمود می‌کردند وی زنده است. رسانه‌های دولتی کره‌شمالی می‌گویند تا به حال بیش از 5‌میلیون نفر از مردم به دیدار محلی رفته‌اند که جنازه کیم جونگ ایل در محفظه‌ای شیشه‌ای در آن نگهداری می‌شود.

پاره‌ای دیگر از تحلیلگران بر این اعتقادند که بقای حکومت به نفع همه اعضای گروه حاکم است و به همین دلیل این حکومت دست کم در کوتاه مدت ثبات خود را حفظ خواهد کرد. منابع آگاه همچنین خاطرنشان کردند که کره‌شمالی روز دوشنبه موشکی را آزمایش کرد تا به آمریکا علیه هر گونه اقدام مخاصمه‌آمیز هشدار دهد. همین منابع معتقدند تغییر در رأس حاکمیت کره‌شمالی تغییری در سیاست هسته‌ای این کشور پدید نخواهد آورد. پیونگ یانگ در سال‌های 2006 و 2009 دست به آزمایش هسته‌ای زد و از مذاکره با گروه شش‌گانه برای تعطیل کردن برنامه هسته‌ای خود دست کشیده است.

در این حال، منابع خبری منطقه گزارش می‌دهند که پکن درست در روزی که کره‌شمالی خبر مرگ کیم جونگ ایل را پخش کرد، از این واقعه مطلع شد. به گفته همین منابع، پکن، کره‌شمالی را زیر فشار گذاشته است که سلاح‌های هسته‌ای خود را از بین ببرد و پیونگ یانگ هم مایل به انجام این امر است، مشروط به آنکه کره‌شمالی با کره‌جنوبی، آمریکا و چین قرارداد ترک مخاصمه‌ای امضا کنند که جایگزین آتش‌بس سال‌1953 شود. در این حال، پکن به روسیه و ژاپن اعلام کرده است که صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره به نفع تمام طرف‌های درگیر در این منطقه است.

یانگ جیه‌چی وزیر خارجه چین دیروز تلفنی با همتایان روسی و کره جنوبی خود درباره وضعیت کره‌شمالی و نگرانی‌های بین‌المللی درباره پیامدهای احتمالی مرگ کیم جونگ‌ایل برای توازن شکننده قدرت در این شبه‌جزیره صحبت کرد. قرار است یوشیهیکو نودا نخست‌وزیر ژاپن اوایل هفته آینده از پکن دیدار کند.

کد خبر 154554
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز