یکشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر عراق عقب نشینی نظامی آمریکا از کشورش را بزرگ‌ترین موفقیت دانسته و ۳۱ دسامبر (۱۰ دی) را روز ملی عراق نامیده است.

عراق

به گزارش پرس تی وی ، نوری المالکی روز شنبه (۱۰ دی) طی یک سخنرانی گفت که عراق با وجود مشکلات بی‌شمار پیش روی، در طول ۹ سال اشغال‌گری  آمریکا  و همچنین دیکتاتوری صدام به اهداف بسیاری دست یافته است.

مالکی طی مراسمی در استادیوم الشاب گفت: من ۳۱ دسامبر را که روز خروج کامل نیروهای خارجی از عراق است، به عنوان روز ملی عراق اعلام می‌کنم. این روز عراق است.

نخست وزیر عراق تاکید کرد که نیروهای این کشور کاملا برای حفظ امنیت و صلح در کشورشان آماده هستند.

وی تصریح کرد که عراقی‌ها در برابر هرگونه مداخله خارجی در کشورشان خواهند ایستاد.

مالکی همچنین بیان کرد که کشورش با موفقیت نظام تک حزبی طی حاکمیت صدام را حذف کرده است.

وی افزود: امروز شما پرچم عراق را در سراسر کشور به اهتزار در خواهید آورد و در زیر آن متحد خواهید شد. امروز عراق آزاد می‌شود و شما اربابان (کشور) هستید.

آمریکا اعلام کرد که ۱۸ دسامبر (۲۶ آذر) نیروهای خود را از عراق خارج کرد.

به گزارش سازمان تحقیقاتی پراجکت سنسورد مستقر در کالیفرنیا، تجاوز نظامی ۹ ساله آمریکا به عراق و اشغال آن حدود یک میلیون کشته در این کشور بر جای گذاشته است.

به علاوه این اشغال‌گری موجب کشته شدن ۴۵۰۰ نیروی آمریکایی شد. همچنین هزاران نیروی نظامی آمریکایی در این مدت زخمی شدند. همچنین گفته می‌شود که این تجاوزگری چند تریلیون دلار هزینه نظامی برای واشنگتن در بر داشته است.

با این وجود، همچنان حدود ۸۰۰۰ نیروی امریکایی در منطقه شمالی کردنشین عراق باقی مانده‌اند.

علاوه بر این نیروها، حدود ۱۴ فروند هواپیما، ۱۲۵ فروند بالگرد و ۲۸ فروند پهپاد در منطقه شمالی این کشور باقی مانده است.

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا همچنین گفته است که شمار زیادی از محافظان مسلح را به عنوان حضور دیپلماتیک قوی در عراق حفظ خواهد کرد.

کد خبر 155689
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز