همشهری‌آنلاین: نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به رزمایش سپاه گفت: این رزمایش‌ها برای ارتقای آمادگی رزم نیروهای مسلح برگزار می‌شود تا در موقع لزوم که به آنها دستور داده شد تنگه هرمز بسته شود بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن این تنگه را ببندند. واکنش غرب به رزمایش‌های ایران را در جدولی منعکس کرده‌ایم.

به گزارش همشهری‌آنلاین، اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی سیاست خارجی مجلس عصر امروز شنبه در حاشیه مراسم گرامیداشت مرحوم حاج ذبیح الله بخشی در جمع خبرنگاران در خصوص برگزاری رزمایش سپاه عنوان کرد: انجام این رزمایش‌ها تعریف شده است و در برنامه سالیانه نیروهای مسلح قرار دارد.

امیر عطاالله صالحی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه سیزدهم دی ماه درباره بازگشت ناو هواپیمابر آمریکایی "جان سی استنیس" به خلیج فارس هشدار داد و جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، روز سه شنبه مدعی شد: هشدار ایران نشانه ضعف است.

در 24 ساعت اخیر آسوشیتدپرس، رویترز و فرانسه همچنین روزنامه‌های عربی الحیات و الشرق الاوسط در گزارش‌هایی به بررسی آخرین تحولات امنیتی تنگه استراتژیک هرمز و رزمایش قریب الوقوع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در این منطقه پرداختند. رسانه‌های عربی و غربی همچنین در مطالبی امروز به نجات 13 صیاد ایرانی توسط یک ناو آمریکایی که در بازداشت دزدان دریایی قرار داشتند اشاره کرده است. 

واکنش رسانه‌های عربی، غربی و برخی مقامات غرب در جدول زیر آمده است: 

ردیف

رسانه

اظهارکننده

ادعاها یا اعترافات مقامات غرب ؛ واکنش‌های رسانه‌های غربی و عربی

1

روزنامه آلمانی هاندلزبلات

یک دیپلمات غربی

  • دولت‌های غربی در حال رایزنی با یکدیگر برای روبرو شدن با وضعیت اضطراری بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران هستند.

2

روزنامه آلمانی هاندلزبلات

یک دیپلمات غربی

  • در پی انجام رزمایش دریایی ولایت 90 در آب‌های خلیج فارس مقامات کشورهای غربی در حال رایزنی درباره پیامدهای عملی شدن تهدید ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز هستند.

3

روزنامه آلمانی هاندلزبلات

یک دیپلمات غربی

  • کشورهای غربی به دنبال راهی برای تامین نفت مورد نیاز خود در صورت بسته شدن شاهراه هرمز هستند.

4

رویترز

تحلیلگر

  • ایران توانایی بستن تنگه هرمز را دارد و این اقدام سبب خسارت شدید اقتصادی برای غرب خواهد شد.

5

رویترز

تحلیلگر

  • هر چند بسیاری از تحلیلگران در مورد امکان بسته نگه داشتن تنگه هرمز برای مدتی طولانی توسط ایران ابراز تردید می کنند، اما همین اقدام می‌تواند با متوقف کردن جریان انتقال حدود یک پنجم نفت مورد نیاز جهان، تاثیری مخرب بر اقتصاد جهان داشته باشد.

6

رویترز

نیکلاس گووسدف استاد مطالعات امنیت ملی در کالج جنگ دریایی رودآیلند آمریکا

  • ایران با این اقدام می تواند تاثیر شدیدی بر اقتصاد غرب بگذارد اما از سوی دیگر این به میزان ریسک و هزینه ای بستگی دارد که این کشور حاضر است در قبال آن بپردازد.  

7

رویترز

نیکلاس گووسدف استاد مطالعات امنیت ملی در کالج جنگ دریایی رودآیلند آمریکا

  • چنین اقدامی می تواند آخرین گزینه ایران در مقابله با تحریمهای غرب باشد با این حال این موضوع بیشتر به عنوان تهدیدی برای تعدیل کردن این تحریم‌ها و واداشتن غرب به تجدید نظر در روابط خود با تهران ارزیابی می شود.  

8

دیلی تلگراف

 

  • انگلیس ناو "اچ ام اس دارینگ" ( HMS Daring ) را به خلیج فارس گسیل می کند. مقامات لندن مدعی شدند که اعزام این ناو پیامی روشن به ایران مخابره می کند.

9

دیلی تلگراف

 

  • (ادعای دیلی تلگراف) این ناو یکی از خطرناک‌ترین تجهیزات جنگی بریتانیا است که به خاورمیانه اعزام می‌شود.

10

دیلی تلگراف

 

  • (ادعای دیلی تلگراف) ناو اچ ام اس به فناوری‌های پیشرفته ای مجهز شده که این فناوری‌ها به اچ ام اس این توانایی را می‌دهد که هر نوع موشک شلیک شده از سوی ایران را منهدم کند.

11

دیلی تلگراف

 

  • (ادعای دیلی تلگراف)این ناو یک میلیارد دلار قیمت دارد و چهارشنبه هفته جاری بندر "پورثماس" را به مقصد خلیج فارس ترک می کند . این ناو به پیشرفته‌ترین رادار جهان نیز مجهز بوده و قادر به شناسایی همزمان تهدیدهای مختلف موشکی و حتی جنگنده‌های دشمن است.

12

دیلی تلگراف

 

  • ناو اچ ام اس، با 190 خدمه با عبور از کانال سوئز وارد خلیج فارس خواهد شد.

14

نیوزمکس

ژنرال هایدن رئیس اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)

  • هشدار نسبت به فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای ایران و فراخواندن کشورهای جهان به اتحاد علیه جمهوری اسلامی ایران

15

نیوزمکس

ژنرال هایدن رئیس اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)

  • ایران در سال 2012 میلادی به بزرگترین تهدید موجود در جهان تبدیل می شود.

16

 

ژنرال هایدن  رئیس اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)

  • ایران در یک مسیر سخت برای توسعه توان هسته‌ای خود است و زمان آن فرا رسیده تا جامعه بین الملل در برابر این کشور متحد شوند.

17

 

ژنرال هایدن  رئیس اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)

  • از خود سوال می‌کنم چه چیزی این قابلیت را دارد که به بزرگترین درهم گسیختی در سال 2012 منجر شود و ذهن من به سرعت متوجه خلیج فارس و ایران می شود. همچنین از خود می‌پرسم چه کسی در این وضعیت موجود در خلیج فارس می‌تواند دست به اقدامات خطرناک بزند؟ پاسخ آمریکا و یا اسرائیل نیست بلکه ایران است.   

 

18

 

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

  • عصبانیت ایران و تهدیدهایی که نسبت به اقدام احتمالی برای بستن تنگه هرمز مطرح می‌کند، نشان می دهد فشارهای بین ‌المللی و جهانی نتیجه داده و گزندگی تحریم ها علیه ایران آغاز شده است.

19

 

جرج لیتل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا

  • حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس به روال گذشته ادامه دارد.

20

روزنامه الحیات چاپ لندن

 

  • تنها پس گذشت چند روز از پایان مانور ارتش در تنگه هرمز، سپاه پاسداران از اجرای رزمایشی بزرگ در این منطقه طی ماه آتی خبر داد و تاکید کرد که این رزمایش باعث می شود واشنگتن از برخی واقعیتها آگاه شود.

21

روزنامه الحیات چاپ لندن

 

  • نیروی دریایی ارتش ایران دوشنبه گذشته مانور 10 روزه خود را در تنگه هرمز که 40 درصد تجارت جهانی نفت از طریق آن صورت می گیرد، پایان داد.

22

روزنامه الحیات چاپ لندن

 

  • تهران همچنین  تهدید کرد در صورت تحریم صادرات نفتی اش این تنگه استراتژیک را می بندد.

23

روزنامه الحیات چاپ لندن

 

  • واشنگتن در واکنش به موضع اخیر مقامات نظامی ارشد نظامی ایران در زمینه عدم بازگشت ناوهای آمریکا به تنگه هرمز تاکید کرده است که به عملیات نظامی خود در این منطقه ادامه می‌دهد و هیچ مانعی را در این راستا نمی پذیرد.

24

الشرق الاوسط

 

  • با اشاره به مانورهای ایران در تنگه هرمز، از طرح کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در انعقاد قراردادهای جدید تسلیحاتی طی سال 2012 پرده برداشت.

25

العربیه

 

  • رزمایش سپاه پاسداران ایران در تنگه هرمز از روز 21 ژانویه (اول بهمن ماه) آغاز شده و تا 19 فوریه (30 بهمن ماه) ادامه خواهد داشت. این شبکه به اظهارات اخیر دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز اشاره کرده که طی آن تاکید شده که کنترل کامل تمامی نقاط تنگه هرمز در اختیار ایران است.

 

کد خبر 156451
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز