همشهری آنلاین: دبیرکل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: طی هفته آینده، سامانه‌ای در بانک مرکزی راه‌اندازی می‌شود که مردم از طریق آن می‌توانند به صورت نامحدود سکه خریداری کنند.

به گزارش ایرنا، محمود احمدی روز یکشنبه در حاشیه نخستین همایش بین المللی بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت در جمع خبرنگاران افزود: بانک مرکزی جمهوری اسلامی درصدد نیست وجه نقدی که در سیستم بانکی و بازار سرمایه می تواند در خدمت تولید و اقتصاد کشور باشد را به سکه تبدیل کند که در خانه‌ها نگهداری می‌شود.

وی ادامه داد: بانک مرکزی سیاست‌های مجموعه ای و بسته ای مانند نرخ سود و اوراق مشارکت را تدارک دیده است تا مردم را به سمت اقتصاد پویا سوق دهد.

احمدی در خصوص طرح بسته بندی چک ها گفت: برخی دسترسی هایی پیش بینی کرده ایم که وقتی کسی چکی را از کسی دریافت می کند، بتواند به نوعی آن را کنترل کند.

به گفته ی وی، این امر تدابیر نرم افزاری و سخت افزاری می طلبد و دستورالعمل هایی نیاز دارد و قرار است موضوع آن طی هفته جاری در کمیسیون فرعی و هفته دیگر در شورا مطرح و به محض تصویب اجرایی شود.

دبیرکل بانک مرکزی تصریح کرد: سیستم اعتبارسنجی مشتریان بانکی، کاری است که در ارکان بانک مرکزی انجام می شود و باید از مراجع مربوطه سوال شود.

احمدی در مورد بانکداری الکترونیک و جایگاه آن در ایران گفت: اگر بخواهیم از نظر نرخ رشد، جایگاه خود را مشخص کنیم، در منطقه بی نظیریم، خصوصا' اینکه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها باعث شد مردم اقبال بیشتری نسبت به سیستم بانکی کشور نشان دهند.

وی تصریح کرد: تکیه مردم به پرداخت های سیستمی به جای پرداخت های نقدی در هدفمندی یارانه ها به طور کامل متحول شد و اکنون درمورد پرداختهای خرد، بیش از 92 درصد پرداخت ها از طریق سیستم و ارتباط الکترونیک انجام می شود.

دبیرکل بانک مرکزی با اعلام این خبر که 22 طرح در سیستم بانکی توسط بانک مرکزی آغاز خواهد شد، در مورد یکی از طرحها گفت: نظارت بانک مرکزی بر سیستم بانکی مستقر می شود که از این طریق هر نوع فعالیت بانکی در بانک مرکزی به ثبت خواهد رسید. این طرح تا دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

احمدی در مورد مطرح شدن مساله تحریم گفت: تحریم ها بحث جدیدی در کشور نیست و تحریم سویفت هم تحریم جدیدی نیست.

احمدی ادامه داد: از روزی که این تحریم ها را پیش بینی کردیم، دنبال راه حلهای چایگزین بودیم و از تحریم سویفت هم مشکلی جدی متوجه ما نخواهد شد.

احمدی در خصوص تامین نقدینگی شب عید و کمبود تعداد شعب عرضه اسکناس نو گفت: در این مورد هم برنامه ریزی شده است و بانکهایی که کمترین مراجعه را داشته باشند، انتخاب شده اند تا از این طریق مردم بدانند باید از کجا اسکناس بگیرند.

وی افزود: عرضه اسکناس نو در تمامی 18 هزار شعبه شبکه بانکی کشور صحیح نیست به این دلیل که اولا' توزیع را با مشکل رو به رو می کند و ثانیا' امکان دارد برخی مردم نتوانند اسکناس نو مورد نیاز خود را تامین کنند.

دبیرکل بانک مرکزی همچنین در مورد چاپ چک پول های 50، 100 و 200 هزار تومانی گفت: از نظر قانونی ، برای چاپ چک پولها محدودیتی داریم که درصدد برطرف کردن این محدودیتها هستیم.

احمدی اضافه کرد: مردم استقبال خوبی از این چک پولها داشتند و نبودشان هزینه زیادی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین در مورد حذف صفرها از پول ملی گفت: لایحه حذف صفرها از پول ملی مراحل تصویب را گذرانده و کار آن از نیمه دوم سال 91 آغاز و در سال 93 اجرایی می شود.

کد خبر 160943

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز