همشهری آنلاین: به دنبال تصمیم ایران مبنی بر توقف صادرات نفت به بعضی از کشورهای اروپایی، قیمت نفت با افزایش بسیار زیادی در این قاره روبرو شده است.

قیمت نفت

به گزارش پرس تی وی، نفت برنت روز پنج شنبه (۴ اسفند، ۲۳ فوریه) به بشکه‌ای ۹۳.۶۰ یورو رسید که این از قیمت ۹۳.۴۶ یورویی قبل از بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی نیز بالاتر است.

اروپا در اوایل سال ۲۰۰۸ میلادی وارد بحران بدهی شد. ورشکستگی اکنون کشورهای بدهی زده‌ای مانند یونان، پرتغال، ایتالیا، ایرلند و اسپانیا را تهدید می‌کند.

نفت شیرین سبک برای تحویل در ماه آوریل، روز پنج شنبه در نیویورک ۶۴ سنت افزایش قمیت پیدا کرد و به بشکه‌ای ۱۰۸ دلار رسید؛ در همین حال نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه آوریل نیز ۶۰ سنت افزایش قیمت پیدا کرد و به بشکه‌ای ۱۲۴ دلار در معاملات صبح رسید.

این افزایش‌قیمت‌ها بعد از انتشار گزارشی از سوی شبکه پرس تی‌وی صورت گرفت که در آن آمده بود، ایران صادرات نفت خود را به شش کشور عضو اتحادیه اروپا در صورتی که این کشورها قراردادهای طولانی مدت با ایران منعقد نکنند، متوقف می‌کند.

وزارت نفت ایران روز یکشنبه اعلام کرد که صادرات نفت خود را به شرکت‌های انگلیسی و فرانسوی، همسو با تصمیم مبنی بر توقف فروش نفت به شش کشور اروپایی متوقف کرده است.

این اقدام در حالی صورت گرفت که رستم قاسمی، وزیر نفت ایران پیشتر از احتمال توقف صادرات نفت ایران به بعضی از کشورهای اروپایی خبر داده بود.

از سوی دیگر، شرکت ویتول، بزرگ‌ترین شرکت تجارت نفت جهان، هشدار داده است، اگر تنش‌ها با ایران افزایش پیدا کند، قیمت نفت خام ممکن است به بیش از بشکه‌ای ۱۵۰ دلار برسد.

وزرای خارجه اتحادیه اورپا ۲۳ ژانویه به منظور اعمال فشار روی برنامه هسته‌ای تهران، در زمینه ممنوعیت واردات نفت ایران و مسدود کردن اموال بانک مرکزی این کشور در حوزه اتحادیه اروپا به توافق رسیدند.

با وجود ادعاهای گسترده آمریکا، رژیم اسرائیل و بعضی از هم‌پیمانان اروپایی آن‌ها مبنی بر این‌که برنامه هسته‌ای ایران ممکن است بعد نظامی داشته باشد، تهران تاکید دارد که ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای‌اش صلح آمیز است.

ایران می‌گوید، به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق دستیابی به فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای را دارد.

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که حاکی از انحراف برنامه ‌هسته‌ای این کشور به سمت تولید سلاح‌های اتمی باشد، پیدا نکرده‌اند.

کد خبر 161587
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز