همشهری‌آنلاین: بر اساس آمارهای رویترز تولید نفت ایران در ماه شهریور (سپتامبر) 20 هزار بشکه در روز افزایش یافت و عربستان متخلف ترین عضو اوپک در این ماه شناخته شد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس، رویترز بر اساس بررسی‌های خود اعلام کرد تولید نفت اوپک در ماه سپتامبر 2011(شهریور) با افزایش 100 هزار بشکه ای نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده است.

بر اساس این گزارش تولید نفت 12 عضو اوپک در ماه اوت بالغ بر 30.15 میلیون بشکه در روز بود و این رقم در ماه سپتامبر 100 هزار بشکه افزایش یافت و به 3.25 میلیون بشکه در روز رسید.

تولید نفت ایران در این ماه نیز نسبت به ماه قبل از آن 20 هزار بشکه افزایش یافت و به 3.54 میلیون بشکه در روز رسید. ایران در ماه اوت 3.52 میلیون بشکه درروز نفت تولید کرده بود.

عربستان که در ماه های اخیر و با هدف کمک به کاهش قیمت نفت به طور مرتب تولید خود را افزایش داده بود در ماه سپتامبر با کاهش 50 هزار بشکه‌ای تولید خود مواجه شده است. تولید این کشور در ماه سپتامبر به 9.85 میلیون بشکه درروز رسیده است.

لیبی که در ماه اوت تنها 10 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود در ماه سپتامبر این رقم را به 80 هزار بشکه در روز رسانده است. انقلابیون لیبی اخیرا توانسته اند تسلط خود بر میادین نفتی این کشور را تثبیت کنند و انتظار می رود در ماه های آینده تولید نفت لیبی بیش از پیش افزایش یابد. تولید نفت این کشور قبل از حبران سیاسی 1.5 میلیون بشکه در روز بوده است.

بر اساس این گزارش از نظر میزان پایبندی اعضای اوپک به سهمیه های تولیدی خود در درون این سازمان، عربستان به عنوان متخلف ترین عضو شناخته شده است. تولید این کشور در ماه سپتامبر به میزان 1.8 میلیون بشکه در روز بیشتر از سهمیه تعیین شده برای آن بوده است. ایران نیز بر اساس آمارهای رویترز 200 هزار بشکه در روز بیش از سهمیه خود نفت تولید کرده است. بجز لیبی تولید سایر اعضای اوپک در این ماه بیشتر از سهمیه خود بوده است.

کد خبر 147032
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز