سمیه صیادی‌فر: اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد در تهران به پایان رسید اما این تازه آغازی است برای ریاست سه‌ساله ایران بر این جنبش که از امروز آغاز می‌شود.

اجلاس سران جنبش عدم تعهد

  درباره ظرفیت‌های بالقوه برای افزایش کارایی و بهبود عملکرد این جنبش و همچنین پیامدهای دبیرکلی ایران بر این جنبش، با دکتر مسعود اسلامی عضو هیأت علمی دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • به‌نظر شما این جنبش چه پتانسیل‌ها و امکانات بالقوه‌ای دارد که می‌توان از آن برای بالابردن و ارتقای عملکردش استفاده کرد و سود برد؟

اگر در این نهضت به اعضای حاضر به‌عنوان یک مجموعه فارغ از پتانسیل‌های یک یک اعضا توجه داشته باشیم، دوسوم جمعیت جهان با منابعی که در آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی دارند، به‌صورت بالقوه در اختیار این جنبش است. آسیا منطقه بزرگ و مهمی است که از قبل این اهمیت را داشته و هرچه می‌گذرد اهمیتش در نظام بین‌المللی افزایش می‌یابد. منابع و ذخایر مورد نیاز دنیا، تجارت و جمعیت، قدرت بزرگ و غیرقابل اغماضی است و هرچه می‌گذرد اهمیتش بیشتر می‌شود. این پتانسیل‌ها در مجموع از هر نظر که نگاه کنیم می‌تواند بر تصمیمات و آینده سرنوشت مردم جهان تأثیر‌گذار باشد.

متأسفانه این تعدد و تکثر اعضا به‌خودی خود، نوعی آسیب‌پذیری نیز برای این نهضت دارد و تصمیم‌گیری‌ها سخت‌تر و متفرق می‌شود. برخی از اعضای این نهضت عدم‌تعهد در واقع و در عمل مثلا به سیاست‌های آمریکا متعهد هستند. کشورهای زیادی هستند که تأثیرپذیری مستقیمی از سیاست‌های آمریکا دارند و در عمل هیچ اعتنایی به تصمیم‌گیری‌های این نهضت ندارند. مثال‌های زیادی هم در این زمینه وجود دارد، مثلا بعضی از اعضا به‌رغم تصمیمات متحد و اجماعی که در نهضت گرفته می‌شود اقدام می‌کنند که نمونه‌اش درباره ایران، سوریه، فلسطین و... است. اینها موضوعاتی است که هم می‌تواند پتانسیل مثبت برای کار مشترک داشته باشد و هم باعث آسیب و جلوگیری از کار مشترک شود.

  • با توجه به اینکه اجلاس سران عدم‌تعهد در تهران برگزار شد و تا سه سال آینده ریاست جنبش برعهده ایران است و ایران تا سه دوره دیگر نیز به عضویت گروه سه‌گانه و تروئیکای رهبری جنبش در می‌آید، به‌نظر شما این موضوع چه قابلیتی را در اختیار ایران قرار می‌دهد و ایران چه جهت و ظرفیتی را می‌تواند وارد جنبش عدم‌تعهد کند؟

بیشتر موضوعاتی که در دستور کار این جنبش قرار دارد، ثابت است و به ندرت می‌شود تحولات جدی در آن صورت داد و نوآوری ایجاد کرد. به‌طور سنتی اعضا به‌صورت محتاطانه و محافظه‌کارانه عمل می‌کنند و من از این جهت این نکته را مطرح می‌کنم که نباید انتظار داشت این جنبش، چارچوب و فرایند، امکان فوق‌العاده‌ای را در اختیارمان قرار دهد و این موضوع را نیز باید از اغراق دور بداریم. در حد متوسط و بالقوه‌ای این امکانات در اختیار ایران خواهد بود که تلاش کند به‌عنوان ریاست این جنبش طی سه سال آینده، موضوعات جدیدی را وارد دستور کار آن کند و تلاش برای هماهنگی بیشتر و ارتباط و همکاری مؤثرتر بین اعضا را تسهیل کند.

اما بالاخره وقتی دستورکاری نیز تهیه و تصویب شود تابعی از خواست، اراده، پذیرش و موافقت همه اعضاست. اینطور نیست که ریاست جنبش بتواند همه موارد مندرج در دستور کار را پیش برده یا یکجانبه در این زمینه عمل کند. بایستی واقع‌بینانه و متناسب با ظرفیت این جنبش این کار را انجام دهد اما صرف برگزاری این اجلاس در تهران برای ایران از جهت سیاست خارجی دستاوردهای حائز اهمیتی دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ یکی اینکه بالاخره مهم‌ترین چالشی که ایران در روابط خارجی و سیاست خارجی خویش دارد، مبارزه با تحمیل انزوای سیاسی و بین‌المللی است. هرقدر دشمنان تلاش می‌کنند که ما را منزوی کنند و ما را به‌عنوان یک کشور غیرعادی، بحران‌ساز، مسئله‌ساز و مسئله‌دار مطرح کنند، ما تلاش می‌کنیم از این انزوا بیرون بیاییم و برگزاری این اجلاس در تهران و سپردن ریاست جنبش به ایران، شکی نیست که موقعیت خوبی را برای رفع انزوای تحمیلی فراهم می‌کند و باید حداکثر تلاش را داشت تا از این ظرفیت بهره بیشتری برد. دوم اینکه بالاخره حدود 120کشور به ایران می‌آیند و ملاقات‌ها و ارتباطات دوجانبه و چندجانبه در ایران صورت می‌گیرد و این قطعاً مورد پسند کسانی که انزوای ایران را می‌خواهند نیست و این جهت‌گیری درستی است که ایران با فعالیت بیشتر در اینگونه نهادهای بین‌المللی تلاش کند تا از انزوا بیرون‌ آید و روابط خود را توسعه دهد. این اجلاس فرصتی برای اعتمادسازی و تنش‌زدایی از فضای ناشی از تحریم‌های بین‌المللی برای ایران نیز هست.

معمولا در حاشیه و متن این نوع اجلاس‌های بین‌المللی تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از ملاقات‌های دوجانبه بین مقامات میزبان و مهمان‌ها صورت می‌گیرد که می‌تواند در جهت اعتماد‌سازی‌، هماهنگی و توضیح سیاست‌های خارجی‌ای که داریم مؤثر واقع شود و به سردی‌ای که دشمنان ما می‌خواهند به سیاست خارجی ما تحمیل کنند، گرمی‌ای ببخشد و آن را از بین ببرد. این موارد دستاوردهای مهم و قابل ملاحظه‌ای است که به‌نظر من اجلاس برگزار شده در تهران در برخواهد داشت.

کد خبر 183098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز