سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: در جلسه امروز شورای شهر تهران مقرر شد متن نهایی پیشنهادی به دولت یا سازمان محیط زیست برای تصمیم گیری در خصوص پردیسان و لغو فروش آن در جلسه آینده بررسی شود.

به گزارش همشهری آنلاین،  خسرو دانشجو در جلسه امروز شورای شهر تهران در جریان بررسی طرح حفاظت از پارک پردیسان با بیان این مطلب افزود: مدتی است همکاران ما در شورای شهر در خصوص پارک پردیسان حساسیت و نگرانی دارند که ما این حساسیت را به فال نیک می‌گیریم.

وی افزود: از وظایف ما است که در این حوزه‌ها حساس باشیم که این مسئله در راستای حساسیت شما نیز هست. اگر پارک پردیسان فروخته شود ما نیز در شورای شهر نخواهیم ماند و جای ما هم اینجا نیست.

عضو شورای شهر تصریح کرد: می‌توان از این مسئله حسن استفاده را کرده و در جهت ارتقا کیفیت پارک پردیسان و اجرای طرح‌های خوب در آن پارک با یکدیگر همکاری کنیم.

دانشجو پارک پردیسان را ثروت ملی و فرصتی تکرار ناشدنی همچون بوستان ولایت برای تهران خواند و گفت: خدا را شکر می‌کنم که قائم مقام سازمان محیط زیست نیز اولویت اول واگذاری حفاظت از پردیسان را شهرداری تهران اعلام می‌کند. ما نیز داوطلب کمک هستیم و وظیفه خود می‌دانیم این ارتباط را میان سازمان محیط زیست و شهرداری تهران برقرار کنیم.

سخنگوی شورای شهر افزود: اکنون شرایط برای امضا تفاهم نامه میان شهرداری تهران و سازمان محیط زیست فراهم شده، با امضای این تفاهم نامه نگرانی مردم نیز برطرف خواهد شد.

پارک پردیسان شامل اصل 44 نمی شود

در ادامه این جلسه علی رضا دبیر نیز ضمن ابراز خوشحالی از اعلام نظر مسئولان سازمان محیط زیست گفت: پارک پردیسان یک سرمایه ملی است و شامل اصل ۴۴ نمی‌شود.

وی با اشاره به برخی فشارهای وارده به سازمان محیط زیست در خصوص اظهارت شاعری قائم مقام سازمان محیط زیست که عبور بزرگراه از دل پارک لویزان را کاری تاسف بار خواند گفت: این تصمیم در زمان آقای علی آبادی گرفته شد و دوستان تنها آن را اجرا کردند.

وی افزود: یک دستگاه اجرایی ادعای مالکیت بخشی از پارک پردیسان را داشته و شاید به همین دلیل هیات دولت این مصوبه را تصویب کرد تا این دارایی حفظ شود.

بیادی نیز در این خصوص اظهار کرد: طرحی که اعضا شورا تهیه کردند از سر دلسوزی است و قصدمان فروخته نشدن اینجا بود پارک پردیسان یک دارایی ملی است و حتی فروش آن به یک ارگان دولتی نیز صحیح نخواهد بود.

وی افزود: به محض مطرح شدن چنین مسائلی جهت گیری‌ها سیاسی می‌شود و کار به دستگاه امنیتی کشیده می‌شود. در صورتیکه این موضوع یک مسئله فرهنگی اجتماعی است.

تهدید بوستانهای تهران

معصومه ابتکار نیز در این مور د ضمن تشکر از مواضع اعلام شده سازمان محیط زیست به اظهارات قائم مقام این سازمان در خصوص احداث بزرگراه‌ها، برج میلاد و غیره در زمین‌های پارک پردیسان اشاره کرد و گفت: پارک پردیسان از سال ۷۴ با همین مساحت فعلی بوده است. برج میلاد، تصفیه خانه شهرک غرب و غیره ربطی به پارک پردیسان نداشت و از اراضی آن جدا شده بود.

وی تصریح کرد: از زمان مصوبه کمیسیون ماده ۵ در خصوص پارک پردیسان یک متر از مساحت پارک نیز کم نشده در زمان دولت هفتم و هشتم نیز موزه تاریخ طبیعی ایران در پردیسان احداث شد.

رئیس کمیته محیط زیست شورا خاطرنشان کرد: ۵ درصد از اراضی پارک به احداث موزه و مرکز تحقیقاتی محیط زیست در طرح جامع پارک پردیسان اختصاص یافت که کمیسیون ماده ۵ نیز آن را به تصویب رساند.

وی با بیان اینکه از سال ۸۹ اطلاعات بسیاری از منابع متعدد در خصوص واگذاری پارک پردیسان به ما می‌رسید که همه آن‌ها را شایعات تلقی کردیم تصریح کرد: اواسط سال ۹۰ مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۲۵ اسفند ۸۹ مبنی بر فروش پارک پردیسان به دستمان رسید که دیگر نمی‌توانستیم آن را انکار کنیم.

ابتکار با طرح این پرسش که چرا دولت باید اجازه فروش پارک ارزشمند و گوهر درخشان پردیسان را که جنبه بین المللی دارد، بدهد گفت: طبیعی است که ما نگران شویم اکنون نیز دغدغه شورا مصوبه دولت است و تا زمانیکه این مصوبه وجود دارد این تهدید برای پردیسان و دیگر پارک‌های تهران نیز وجود دارد.

عضو شورای شهر گفت: اظهارات و وعده‌های دکتر شاعری در جای خود اما تقاضای ما از مسئولان دولت و مجلس، لغو مصوبه است که در این شرایط خیالمان آسوده خواهد شد.

تشکیل کمیته مشترک برای رسیدگی به پردیسان

رسول خادم نیز گفت: اگر قرار باشد کار اجرایی در این خصوص صورت گرفته تا این مذاکرات نتیجه‌ای داشته باشد باید ردیف بودجه برای همکاری شهرداری با محیط زیست تعریف کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با اعلام آمادگی برای امضای تفاهم نامه همکاری در این رابطه، افزود: با توجه به مستندات این دغدغه وجود دارد که بعد از نبود مدیران امروز محیط زیست که نوع دیگری به این مسئله می‌نگرند، اتفاق دیگری رخ دهد.

رئیس شورای شهر تهران نیز گفت: با توجه به مسائل موجود و اظهارت مطرح شده از سوی آقای دبیر در خصوص مسائل حقوقی پارک پردیسان، کمیته مشترک برای بررسی تشکیل شود تا کار به صورت عملی و قابل اجرا در آید.

ابتکار نیز که با به تعویق انداختن این مصوبه مخالف بود گفت: سند رسمی پارک پردیسان در زمان مدیریت اینجانب در سازمان محیط زیست، به نام سازمان حفاظت از محیط زیست صادر شد. اسناد رسمی آن نیز در گاوصندوق سازمان وجود دارد.

وی افزود: چرا اینقدر برای این مسئله تعارف می‌کنید اگر مشکلی وجود دارد مصوبه را پس گرفته و به جز پارک پردیسان دیگر پارک‌های تهران را هم بفروشید.

چمران گفت: بحث ما این است که کاری عملی انجام دهیم نه اینکه مصوبه‌ای ارسال کنیم که دور بیاندازند. می‌خواهیم کار به جایی برسد.

بر اساس این گزارش، در پایان جلسه مقرر شد متن نهایی پیشنهادی به دولت یا سازمان محیط زیست برای لغو فروش پارک پردیسان و دیگر موارد پیشنهاد شده در کمیسیون عمران شورا مورد بررسی قرار گیرد و هفته آینده در جلسه شورای شهر مطرح شود.

کد خبر 184337
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز