گروه سیاسی: مسئله تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران، از سال‌های اولیه انقلاب اسلامی به‌سیاست غلط از سوی غرب تبدیل شده است

و امروز شاهد هستیم که غرب به‌جای تأکید بر مذاکره با ایران به دنبال سنگ‌اندازی مقابل پای ملت است و از همین رو اتحادیه اروپا روز دوشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به تصویب رساند. از همین‌رو با علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به گفت‌وگو نشستیم.

غربی‌ها در مجموعه برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های خود در ارتباط با توقف فعالیت‌های علمی و به‌خصوص دانش‌های نوین و بحث هسته‌ای ما در طول دهه گذشته عملا ناکام بودند و جمهوری اسلامی ایران موفق شد که بسیاری از قله‌های دست‌نیافتنی دانش‌های نوین را فتح کند. ما نیز به‌عنوان اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، روز دوشنبه بازدیدی داشتیم از رآکتور 40مگاواتی اراک و شاهد بودیم که تحول عظیمی در تکنولوژی جمهوری اسلامی صورت گرفته است. ما توانسته‌ایم در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با وجود تحریم‌ها موفقیت‌هایی به‌دست آوریم. با توجه به اینکه غربی‌ها نتوانستند ایران را از رسیدن به دانش‌های پیشرفته و انحصاری غرب، چه در عرصه هسته‌ای و چه در عرصه دیگر تکنولوژی‌های برتر جهان بازدارند، تنها به تحریم روی می‌آورند که با این فشارها، این کاروان علمی و پیشرفته جمهوری اسلامی ایران از حرکت باز نخواهد ایستاد.

  • سخنگوی کاترین اشتون بلافاصله بعد از تحریم‌های اتحادیه اروپا اعلام کرده است که ما مایل به مذاکره با ایران هستیم، شما این اظهارات و مذاکره آینده ایران را با توجه به این تحریم‌ها چطور می‌بینید؟

ما در هر صورت هیچ‌گاه مذاکره را متوقف نکرده‌ایم و در مذاکره همیشه دست برتر را نسبت به 5+1 داشته‌ایم. در اجلاس کارشناسی استانبول که مذاکرات به‌مدت 16ساعت طول کشید، نمایندگان طرف غربی شاهد بودند و به روشنی ملاحظه کردند که هیچ ابهام دیگری در برابر ده‌ها پرسشی که مطرح کرده بودند، برای آنها باقی نماند. در چند سال گذشته مقامات جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای نشان‌دادن واقعیت به مردم جهان دریغ نکردند و با نهایت شفافیت همه فعالیت‌های هسته‌ای ما زیر نظارت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بوده و هست. به‌خاطر همین هم ما اصل مذاکره را با هدف خنثی‌سازی‌ توطئه‌ها و ابهام‌آفرینی‌های آمریکا مفید ارزیابی می‌کنیم، البته باید در نهایت این مذاکرات نقطه پایانی باشد بر اشتباهات غرب به‌خصوص در عرصه تحریم‌ها.

  • تحلیل عده‌ای درخصوص این تحریم‌ها این است که غرب به‌دنبال راه‌اندازی ناامنی اجتماعی در کشور و فشار به حاکمیت برای مذاکره با غرب و عقب‌نشینی از سیاست‌های خود است، به‌نظر شما این ایده تا چه حد درست است؟

ممکن است این هدف هم جزئی از اهداف آنها باشد اما این هم اشتباه محاسباتی دیگری است زیرا در مقابل مجموعه مشکلات هم آستانه مقاومت ملی و هم درک و شعور سیاسی در ایران بسیار بالاست و مردم ما به خوبی این ترفندها و توطئه‌ها را درک می‌کنند. اگرچه در برخی مواقع شاهد هستیم که عده‌ای خواسته یا ناخواسته بحث مذاکره با غرب و به‌خصوص آمریکا را مطرح می‌کنند

اما باید به این عده گفت که تکلیف آمریکا خیلی روشن است، مذاکره با آمریکا جزء خطوط قرمز سیاست خارجی ماست و هرگونه تصمیمی در این عرصه با هدایت مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد. آمریکا باید بداند که جمهوری اسلامی کشوری مستقل و توانمند است که به هیچ وجه معادله‌های نابرابر را برنمی‌تابد.

به تعبیر امام (ره)، ما رابطه گرگ و میش را نمی‌پذیریم. امروز که بحث حقوق اساسی ملت ما در میان است، همه مردم و مسئولان باید هوشیار باشند و بدانند که به تعبیر رهبر معظم انقلاب تقابلی که امروز با جمهوری اسلامی ایران به بهانه هسته‌ای وجود دارد، بیشتر تقابلی است برای آن اندیشه‌ای که نظام اسلامی و مردم‌سالار دینی امروز دنبال می‌کند و در حقیقت آنها از این نگران هستند که ایران اسلامی بتواند الگویی برای پیشرفت و استقلال سایر کشورها باشد.

کد خبر 188325
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز