گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: بازنشستگان تأمین اجتماعی هر ماه حق بیمه تکمیلی پرداخت می‌کنند تا از خدمات این بیمه استفاده کنند اما دیروز در خبری اعلام شد که تمام بیمارستان‌های خصوصی‌ قراردادشان را با بیمه دی(‌مجری بیمه تکمیلی بازنشستگان) لغو کرده‌اند.

درمان

عدم‌پرداخت بدهی‌ بیمارستان‌ها دلیل اصلی این تصمیم از سوی بیمارستان‌های خصوصی اعلام شد. از وقتی سازمان تأمین اجتماعی نتوانست خدمات درمانی مناسب را در اختیار بازنشستگان قرار دهد، راه‌حل خرید بیمه تکمیلی درمان از سوی کانون‌های بازنشستگی پیشنهاد داده شد و با موافقت اعضای کانون‌های بازنشستگی سراسر کشور به اجرا در آمد.

برای دو سال متوالی شرکت بیمه‌دی از سوی اعضای کانون‌های بازنشستگی تأمین اجتماعی برای ارائه بیمه‌ تکمیلی درمان نزدیک به 2.5میلیون بازنشسته و افراد تحت تکفلشان انتخاب شد تا خدمات مورد نیاز بازنشستگان را بر پایه‌ دریافت حق بیمه ماهانه به آنان ارائه داده و بخشی از هزینه‌های درمانی‌شان را پوشش دهد، خدماتی که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خصوصی ارائه می‌شود.

سال گذشته نوع ارائه خدمات از سوی این شرکت بیمه‌ای اعتراض برخی بازنشستگان را به همراه داشت و آنها با طرح این موضوع که روند دریافت خسارت از این شرکت با معطلی همراه است اعلام کردند که نسبت به مبلغ‌های درنظر گرفته شده برای جبران هزینه‌های درمان از سوی این شرکت اعتراض دارند اما مهرماه گذشته باز هم شرکت بیمه دی از سوی کانون‌های بازنشستگی برای ارائه خدمات به بازنشستگان انتخاب شد و علی اکبر خبازها، رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته سراسر کشور، که به نمایندگی از کانون‌های بازنشستگی این قرارداد را امضا کرد توضیح داد که برای ارائه خدمات بهتر به بازنشستگان پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است.

خبازها اما دیروز در گفت و گو با همشهری به بازنشستگان توصیه کرد که در مراجعه‌ به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها هزینه درمان‌ را نقدی پرداخت کنند و سپس با ارائه مدارک به بیمه دی خسارت‌ دریافت کنند، در حال حاضر اگر بیمارستان‌ها نخواهند به بیمه‌شدگان بیمه دی خدمات ارائه دهند راه دیگری وجود ندارد.

او در پاسخ به اینکه درصورت ادامه این روند تکلیف بازنشستگان چیست ؟توضیح داد:در حال حاضر به تمامی کانون‌های بازنشستگی اعلام کرده‌ایم که از واریز حق بیمه تکمیلی بازنشستگان به بیمه دی خودداری کنند و درصورت ادامه این روند ما راهی به جز فسخ قرادادمان با این شرکت بیمه‌ای نداریم.

فرامرز فتح نژاد، مدیرعامل شرکت بیمه دی در پاسخ به اینکه مشکل بین بیمه دی و بیمارستان‌های خصوصی چیست؟ توضیح داد:من هنوز نامه رسمی در این‌باره دریافت نکرده‌ام، به هر حال به‌عنوان مدیرعامل بیمه دی حتما در جریان این تصمیم‌ها قرار می‌گیرم اما هنوز کسی به‌صورت رسمی نامه‌ای مبنی براینکه بیمارستان‌های خصوصی کشور به بیمه‌شدگان بیمه دی خدمات ارائه نمی‌دهند به من ننوشته است و از آنجا که برای گرفتن این نوع تصمیم‌ها هر دو طرف در جریان قرار می‌گیرند، به‌نظر می‌رسد که اگر در این‌باره تصمیمی گرفته شده است‌ می‌بایست به اطلاع بیمه دی نیز برسد.

او با اشاره به اینکه مذاکرات مالی بین شرکت‌های بیمه و بیمارستان‌ها یک روش معمول برای حل اختلاف‌هاست گفت:شرکت‌های بیمه‌ای و‌بیمارستان‌های طرف قرارداد همواره در حال مذاکره هستندو اگر درباره‌ بدهی‌ها نیز مشکلی باشد حتما نمایندگانی از هر دو طرف به مذاکره می‌نشینند تا مشکل را بررسی و راهی برای آن پیدا کنند، در برخی موارد نماینده مالی شرکت بیمه برای انجام مذاکرات به بیمارستان مورد نظر می‌رود و مشکلات را به بحث و بررسی می‌گذارد،‌گاهی ممکن است با تقسیط بدهی از سوی شرکت بیمه مشکلات برطرف شود و درصورتی که مذاکرات به تفاهم نرسد ممکن است قرارداد بین این دو لغو شود.

مدیرعامل شرکت بیمه دی، افزود: بیمارستان‌ها‌ صورتحساب‌هایشان را برای شرکت‌های بیمه می‌فرستند و پس از بررسی از سوی کارشناسان شرکت‌ بیمه میزان طلب بیمارستان‌ها محاسبه می‌شود و در نوبت پرداخت قرار می‌گیرند، به‌طور معمول پرداخت صورتحساب‌های بیمارستان‌ها با یک تأخیر زمانی معمول انجام می‌شود که این تأخیر هم در روابط مالی امری طبیعی است.

در بروشوری که با عنوان راهنمای بیمه درمان تکمیلی بازنشستگان تأمین اجتماعی از سوی شرکت بیمه دی منتشر شده هزینه درنظر گرفته شده برای انجام عمل‌های جراحی قلب، مغز و اعصاب،‌پیوند کلیه، کبد، ریه و مغز استخوان 10میلیون و برای دیگر عمل‌های جراحی پنج میلیون تومان درنظر گرفته شده است. برای انجام آزمایش‌های تشخیصی نیز هر سال 500هزار تومان درنظر گرفته شده این ارقام و دیگر ارقامی که از سوی بیمه‌ درنظر گرفته شده همواره مورد اعتراض بازنشستگان است اما مدیران بیمه معتقدند که با توجه به میزان حق بیمه پرداختی از سوی بازنشستگان امکان ارائه خدمات بیشتر وجود ندارد.

کد خبر 195533
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز