نخستین نشست مشترک گردشگری میان ایران و افغانستان برگزار شد تا مسئولان گردشگری و دیپلماتیک دو کشور بر تسهیل شرایط صدور روادید برای گردشگران و ساماندهی ترددها تأکید کنند.

اتوبوس گردشگری - کابل


این نخستین نشست مشترک گردشگری میان ایران و افغانستان است که یک سوی آن سازمان میراث فرهنگی ایران و سوی دیگر نمایندگان سیاسی و فرهنگی کشور افغانستان حضور داشتند. این نشست که گزارش‌های کامل آن در خروجی خبرگزاری‌های ایسنا و مهر بیش از پرتال اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی قابل مشاهده بود، با یک بیانیه مشترک پایان یافت.

آنطور که منوچهر جهانیان، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در این نشست اعلام کرده و در خبرگزاری‌ها نیز آمده است، در نیمه نخست امسال 197هزار و 161نفر از افغانستان با هدف زیارت‌، تجارت و درمان به ایران سفر و 72هزار و 451 ایرانی نیز در این مدت به افغانستان سفر کرده‌اند.

به گفته وی، هزینه روادید اصلی برای اتباع افغانی که تمایل به سفر به ایران را دارند 80یورو و برای دانشجویان و دانش‌آموزان 30یورو است. علاوه‌بر این، روادید سلامت نیز با تخفیف 50درصدی، به مبلغ 40یورو در آن کشور صادر می‌شود. لادن جعفری تهرانی، مدیر امور بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری نیز با بیان اینکه افغانستان چهارمین بازار گردشگری ایران است، در این نشست مشترک با طرف افغانی با تأکید بر ضرورت ساماندهی گردشگران ورودی از مرز افغانستان بر لزوم درنظرگرفتن تسهیلات برای گردشگران مذهبی و سلامت ورودی از افغانستان اشاره کرد. به گفته تهرانی برای رفع موانع با کشورهای هدف گردشگری ایران تاکنون نشست‌هایی با کشورهای روسیه‌، ایتالیا‌، ژاپن‌، گرجستان‌، چین و اندونزی برگزار شده که موفقیت‌آمیز بوده است.

نصیر احمدنور، سفیر افغانستان در تهران نیز که در این نشست حضور داشت به اشتراکات فرهنگی، زبانی و دینی میان ایران و افغانستان اشاره کرد و گفت: کشورهایی که اشتراکات فرهنگی‌، زبانی و دینی دارند، مانند ایران و افغانستان که اتفاقا هم‌مرز هستند باید بیشتر با یکدیگر رفت‌وآمد داشته باشند و قدر این هم‌مرزی را بدانند و سفر به این دو کشور سبب بیشترشدن شناخت‌ها و تحکیم دوستی‌ها بین ایران و افغانستان می‌شود.

به گفته احمدنور در حال حاضر زمینه برای انواع گردشگری‌، مذهبی و سلامت بین دو کشور برادر فراهم است و تا آن جا که به افغانستان مربوط می‌شود، از دادن هرگونه تسهیلات برای آسان‌ترشدن سفر گردشگران و افزایش تردد مسافران بین دو کشور کوتاهی نمی‌شود. احمدنور همچنین صدور روادید در نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی افغانستان و ایران را بدون مشکل خواند و خواستار تداوم نشست‌های میان دو کشور به‌منظور توسعه گردشگری میان ایران و افغانستان شد.

زمینه‌های گردشگری فراهم نیست

اگرچه مسئولان دولتی دو کشور از بدون مشکل بودن فعالیت‌های گردشگری بین ایران و افغانستان خبر می‌دهند و تأکید دارند که توسعه گردشگری میان دو کشور صلح و برادری را تقویت می‌کند ولی در سوی دیگر فعالان بخش خصوصی گردشگری ایران و افغانستان از فراهم نبودن زمینه‌های تلاش‌های گردشگری در مسیر تهران کابل می‌دهند. حتی برخی مدیران استانی در ایران از خرید و فروش سه هزار دلاری ویزای ایران در افغانستان خبر دادند. رئیس اداره فرهنگ و ارتباطات استان خراسان رضوی در این نشست اعلام کرد: روادید ایران در افغانستان تا سه هزار دلار دلالی می‌شود. وی همچنین با اشاره به موقعیت استان هم‌مرز خراسان رضوی با افغانستان، گفت: اگر بتوان رفت‌وآمد افغانی‌ها را به مشهد تسهیل کرد کار ارزشمندی برای دو کشور انجام شده است.

وی از برگزاری یک نشست در سال89 با سرکنسول ایران در هرات و توافق برای راه‌اندازی کاروان‌های زیارتی به مقصد مشهد خبر داد و گفت: نخستین کاروان زیارتی افغانستان به ایران در 12بهمن سال89 به ایران آمد و تا پایان آن سال 12کاروان به ظرفیت 571نفر بدون داشتن یک‌نفر رسوب به ایران سفر کرد. تا پایان سال90 نیز 183کاروان با شش‌هزار و 129نفر توانستند به ایران سفر کنند.

وی آخرین آمار تا سه‌شنبه گذشته از افغانی‌هایی که در سال‌جاری به ایران سفر کرده‌اند را 351 کاروان با ظرفیت 14هزار و 139نفر اعلام کرد که امکان اقامت یک ماهه در ایران دارند. امینی افزود: رسوب افغان‌هایی که در قالب کاروان‌ها به ایران سفر کردند صفر بود. وی همچنین از تمایل زیاد افغان‌هایی که در ایران متولد شده‌اند و تاکنون به کشورشان سفر نکرده‌اند، برای دیدن افغانستان خبر داد و گفت: برای این گروه‌ها هم در حال تنظیم کاروان‌هایی هستیم. ضمن اینکه برای کاروان‌های سلامت هم برنامه‌ریزی می‌کنیم، چرا که خیلی از عمل‌های جراحی افغانستان که با مشهد به‌عنوان یک پایگاه پیشرفته درمان فقط شش ساعت راه دارد‌، در کشور هندوستان انجام می‌شود. نمایندگان بخش خصوصی نیز در این نشست با اشاره به دلالی‌هایی که برای صدور روادید ایران صورت می‌گیرد از دشواربودن روند صدور روادید ایران در سفارتخانه کشورمان در افغانستان گلایه کردند و خواستار رفع این مشکل شدند.

لزوم تسهیل در صدور ویزا

علی غمخوار، نماینده بخش خصوصی گردشگری ایران در نشست مشترک گردشگری ایران و افغانستان با اشاره به اینکه 75درصد گردشگری ایران از کشورهای همسایه حاصل می‌شود گفت: مهم‌ترین موضوع ما برای جذب گردشگران افغان ویزاست، چون روند صدور ویزا در سفارت ایران در افغانستان آسان نیست و لازم است در این‌باره اقداماتی شود و حتی می‌توان برای صدور ویزای گروهی نیز راهکارهایی ارائه داد.

غمخوار افزود: افغان‌هایی که از ایران به عتبات عراق می‌روند با مشکل ویزا مواجه هستند. حتی اروپایی‌هایی هم که می‌خواهند از ایران به افغانستان بروند، همین مشکل را دارند. باید برای رفع این معضل جدی‌تر قدم برداشت. در ادامه این نشست واحد احمدیار، نماینده شرکت گردشگری افغانستان به تعداد پروازهای بین دو کشور اشاره کرد و افزود: روزانه سه پرواز توسط یک شرکت هواپیمایی افغانستان به مقصد مشهد و تهران برقرار می‌شود و در دو سال گذشته به دلایل مشکلاتی که وجود داشت ماهان هم وارد عمل شد که هفته‌ای یک پرواز انجام می‌دهد. وی ادامه داد: برخی مسافرانی که از افغانستان به ایران آمده‌اند در هتل‌ها اقامت نداشته و به منزل اقوام خود رفته‌اند و حدود 80درصد آنها هم در ایران رسوب کرده‌اند.

کد خبر 196770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز