راهنمایان گردشگری در ایران همزمان با روز جهانی راهنمایان در دوم اسفندماه، ششمین جشن خود را با شعار «راهنمای گردشگری؛ حافظ منابع طبیعی، حامی انرژی پایدار» در کنار دریاچه ارومیه برگزار می‌کنند.

گردشگری - ری - برج طغرل

آرش نورآقایی، دبیر جشن راهنمایان و رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی راهنمایان تور استان تهران در همین رابطه به ایسنا گفت: امسال حدود 650 راهنمای تور و 70مهمان در مجمع تورگردانان و هتلداران کشورهای عضو اکو در این جشن و در استانی که در حال حاضر دو اثر ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی دارد، شرکت می‌کنند. وی گفت: با این حرکت می‌خواهیم حضور خود را در چنین استانی به چالش بکشیم که آیا آذربایجان‌غربی با این ظرفیت، توانایی پذیرش 700نفر گردشگر را در یک زمان دارد؟ آن هم در شرایطی که مسئولان مدام می‌گویند باید تعداد گردشگران بیشتر شود. در واقع این حرکت راهنمایان، یک مانور است.

نورآقایی درباره انتخاب محل برگزاری جشن امسال، یعنی دریاچه ارومیه افزود: دریاچه ارومیه، یک منبع طبیعی است که در شعار امسال تبلور یافته و با شعار سازمان جهانی نیز منطبق شده است. وی گفت: خیلی‌ها فکر می‌کنند در این فصل سرد نمی‌توان به دریاچه ارومیه سفر کرد ولی ما با این حضور، خواستیم به شعار همه‌زمانی، همه‌مکانی و همگانی کردن سفر پایبند باشیم. نورآقایی همچنین با اشاره به بین‌المللی بودن ششمین جشن راهنمایان گردشگری افزود: مارچلو نتاریانی، اقتصاددان متخصص در توسعه پایدار و گردشگری و نماینده‌ سازمان جهانی جهانگردی امسال در جشن حضور دارد و کارگاهی با موضوع «توسعه پایدار در گردشگری، تفسیر آموزش اطلاعات» برگزار می‌کند.

علاوه بر این، جشن امسال میزبان یک زن نقاش از استرالیا خواهد بود که تابلوهای گران‌قیمت با موضوع صلح نقاشی می‌کند. وی گفت: به‌دلیل همزمانی این جشن با برگزاری نخستین مجمع تورگردانان و هتلداران کشورهای عضو اکو در آذربایجان غربی، تلاش داریم برخی مهمانان این مجمع را نیز به جشن راهنمایان دعوت کنیم تا سطح بین‌المللی آن تقویت شود.

نورآقایی همچنین به ثبت کانون راهنمایان گردشگری کشور همزمان با برگزاری این جشن اشاره کرد و افزود: سایت این کانون (itgf. ir) با تعیین حوزه‌هایی برای راهنمایان طبیعت، فرهنگی، موزه، کوهستان و بلد محلی و همچنین فستیوال‌ها و مؤسسات آموزشی، دوم اسفندماه در روز جهانی راهنمایان تور رونمایی می‌شود.

نورآقایی همچنین به تشکیل 13انجمن صنفی راهنمایان تور در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: تشکیل این انجمن‌ها، تأثیر مستقیم برگزاری جشن راهنمایان تور بوده است، چون با توجه به بوروکراسی‌های اداری، انجام چنین کاری، اصلا ساده و کوچک نبود.

 

کد خبر 201070

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز