گروه شهری: رئیس شورای اسلامی‌شهر تهران از کاهش محدوده شهر تهران از حدود 720 کیلومتر به 617 کیلومتر مربع، با هدف جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه، خبرداد.

مهدی چمران، در پایان سیصد و سیزدهمین جلسه علنی (بدون حضور مستمع) شورای شهر در جمع خبرنگاران گفت: محدوده تهران را بر خلاف سایر شهر ها که مسئولان به طور معمول در پی افزایش محدوده شهری هستند، به منظور ایجاد محدودیت ساخت و سازهای مسکونی، از 720 کیلومتر به 617 کیلومتر مربع تقلیل داده ایم. به بیان دیگر هرجایی را که ساخت و ساز نشده بود، از قبل به عنوان خارج از محدوده به حساب آورده‌ایم.

وی با اشاره به دستور جلسه روزیکشنبه شورای شهر که به بررسی تعیین دقیق محدوده شهر تهران اختصاص داشت گفت: در این جلسه، موضوع تدقیق محدوده شهر تهران بررسی و بر اساس آن، محدوده شمالی شهر واقع در مناطق یک، دو، پنج و 22 به صورت کامل و دقیق مشخص شد که به موجب آن، مبنای محدوده شمال تهران در مناطق یک و دو، تراز 1800متر، منطقه پنج، تراز 1600 متر و منطقه 22 نیز تراز 1400 متر و کمتر تعیین گردید.

رئیس شورای شهرتهران، دلیل پائین محاسبه کردن مبنای تراز در منطقه 22 را وجود ساخت و سازهای کمتر و عوارض طبیعی متناسب با این موضوع عنوان کرد.

وی در خصوص دانشگاه آزاد واقع در ارتفاعات منطقه 5 نیزگفت: با تصمیم شورای شهر، این دانشگاه، خارج از محدوده و در حریم تلقی و ایجاد آن به عنوان یک منطقه کلان فرهنگی در نظرگرفته شده است که دارای مقررات و ضوابط خاص خواهد بود.

چمران با بیان اینکه کلیات طرح تدقیق محدوده تهران قبلا به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شده گفت: جزئیات این طرح ازجمله تعیین محدوده شمالی تهران که امروز به تصویب شورای شهر رسیده، هفته آینده برای تصویب و تصمیم نهایی به شورای عالی شهرسازی ارسال خواهد شد.

چمران در باره تعیین دقیق محدوده جنوبی تهران نیز گفت: در این مناطق مشکلی برای تدقیق محدوده نداریم؛ چرا که محدوده شهر تهران در این مناطق معمولا به بزرگراهها ختم می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سئوالی در باره تعیین محدوده منطقه 18 نیز گفت: در تعیین محدوده این منطقه مشکلی نداریم و مسئله ایجاد شده برای این منطقه مربوط به حریم است که باید مشکلات و اختلافات آن با وزارت کشور و شورای عالی شهرسازی و وزارت مسکن حل و فصل شود.

چمران در باره برگزاری جلسات تعیین ویژگی‌های شهردار مورد نظر شورای سوم نیز گفت: تاکنون فاکتورهای متفاوتی شامل 20 مورد توسط اعضای سومین دوره شورا، برای شهردار تهران مطرح شده است که می‌‏خواهیم با یک جمع بندی به 7 تا 8 فاکتور مشترک برسیم و سپس آنها را اعلام ‌‏کنیم.

مدیریت یکپارچه در شهرداری

رییس شورای شهر تهران درباره  عملکرد شهرداران گفت: شاید در این باره انتقادهایی وجود داشته باشد ولی به طور کلی عملکردها مثبت بوده است.

وی در پاسخ به این سئوال که بالاخره کلید شهر تهران را به دست چه کسی می‌دهید گفت: اولا کلید شهر به دست هیچ فرد خاصی داده نمی‌شود، زیرا شورا در کنار شهردار است و یک مجموعه از مدیران، مدیریت شهر را بر عهده دارند و قبلا نیز بحث شده است که ما به یک مدیریت یکپارچه معتقدیم.

رئیس شورای عالی استان‌‏ها همچنین در خصوص آموزش اعضای شوراهای جدید سراسر کشور نیز گفت: براساس قانون، آموزش شوراها به عهده شورای عالی استانها ولی بودجه آن با وزارت کشور است، زیرا محل هزینه بودجه شورای عالی طبق قانون مشخص می‌باشد.

وی با بیان اینکه احتمالا بودجه این کار در وزارت کشور پیش‌بینی شده باشد گفت: براساس رایزنی‌‏های صورت گرفته مقرر شده است که آموزش‌‏های لازم به شوراهای جدید ظرف ده روز از سوی وزارت کشور ارائه شود؛ ولی این که این آموزش‌‏ها قبل از شروع به کار شوراهای سوم باشد یا بعد از آن، مشخص نیست.

کد خبر 19696

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز