گروه شهری- محمد باریکانی: جشنواره ملی عشایر کشور با عنوان صدای عشایر عصر روز یکشنبه یک روز پس از کوچ نمادین عشایر 10 استان کشور در پایتخت و در حالی برگزار شد که مراسم ازدواج دو زوج جوان از عشایر کلات نادری و همچنین مراسم پیش از ازدواج یک زوج جوان از عشایر استان سمنان در حضور رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور، ملک‌زاده معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، استانداران و 40سفیر خارجی در تهران با رعایت آداب و رسوم عشایری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر تهران برگزار شد.

گردشگری - عشایر


بدین‌ترتیب افتتاحیه جشنواره ملی عشایر کشور در تهران همزمان با برگزاری مراسم ازدواج زوج‌های عشایر در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی شهر تهران و ریختن نقل و شکلات بر سر حاضران آغاز شد.

برپایی سیاه‌چادرها در پایتخت

عشایر 10استان کشور عصر روز شنبه از شمال و جنوب و شرق و غرب و قلب ایران به سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران آمده بودند تا با نمایش اتحاد ملی، آداب و رسوم و فرهنگ عشایر کشور را به نمایش بگذارند. سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی شهر تهران صنایع‌دستی عشایری و همچنین صنایع‌دستی استان‌های کشور را برای فروش عرضه می‌کنند.

عشایر کشور همچنین با برپایی سیاه چادرهای خود و نمایش زندگی سنتی و روستایی میزبان علاقه‌مندان به زندگی عشایر و آداب و رسوم زندگی عشایری هستند. نزدیک به دو ساعت از مراسم افتتاح جشنواره ملی صدای عشایر به موسیقی و رقص‌های محلی عشایر کشور اختصاص یافت.

نکته جالب اینکه بیشتر رقص‌های محلی عشایر همراه با نمایش رزم بود. نمایش رقص محلی چوب و شمشیر سیستان و بلوچستان، رقص خنجر ترکمن‌ها با همراهی موسیقی محلی ترکمن‌ها از استان گلستان، رقص شمشیر عشایر عرب خوزستان با ترانه‌های حماسی موسیقی عربی ویژه عشایر خوزستان، رقص محلی کردستان به همراه موسیقی کردی، رقص و موسیقی سنتی خراسان جنوبی در منطقه تربت جام، موسیقی عاشیق‌های آذربایجان، رقص‌های محلی و موسیقی سنتی عشایر قشقایی و بختیاری فارس و لرستان به همراه موسیقی محلی گیلان از برنامه‌هایی بود که در حضور رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور و ملک‌زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی و جمعی از نمایندگان مجلس و 40سفیر خارجی در تهران برگزار شد.

زندگی عشایری، مقصد جدید گردشگری

منوچهر جهانیان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور که برگزاری این جشنواره را با همراهی سازمان امور عشایری کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت برعهده دارد در مراسم افتتاح جشنواره ملی صدای عشایر کشور گفت: 102 ایل و طایفه از عشایر در 22 استان کشور زندگی می‌کنند که آداب و رسوم و صنایع‌دستی آنها ظرفیت زیادی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.

جهانیان با اشاره به کوچ نمادین عشایر در شهر تهران که با ملزومات یک کوچ واقعی و با به همراه‌داشتن لوازم زندگی، کودکان و احشام و دام همراه است افزود: متأسفانه برخی سنت‌های کوچ در اقوام مختلف عشایر در حال فراموشی است که تلاش شد با انجام کوچ نمادین عشایر در تهران سنت‌های در حال فراموشی کوچ عشایر یادآوری شود تا فکری به حال زنده نگه‌داشتن این سنت‌ها شود. به گفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، هنرها و صنایع‌دستی و آیین‌های سنتی و موسیقی و جلوه‌های زندگی عشایر کشور از جاذبه‌های ماندگار گردشگری در کشور است.

جهانیان همچنین با اشاره به برپایی جشنواره ملی صدای عشایر کشور برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند به جاذبه‌های گردشگری عشایری کشور تا 19بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر تهران گفت: تلاش شده است تا با برگزاری این جشنواره، گردشگری عشایری در ایام نوروز مورد توجه علاقه‌مندان قرار بگیرد و زندگی عشایری به‌عنوان مقصد گردشگری مورد توجه گردشگران و شرکت‌های خدمات گردشگری کشور قرار بگیرد.

تخفیف به عشایر در نمایشگاه‌های خارجی

اکبرپور رئیس نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور نیز در جشن بزرگ عشایر کشور گفت: کمتر رویدادی در کشور وجود دارد که همه اقشار کشور با آداب و رسوم یکدیگر آشنا شوند. وی با اشاره به ظرفیت تجاری‌سازی‌ هنر صنعت عشایر که تاکنون کمتر به آن توجه شده است افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی برای مشارکت عشایر در نمایشگاه‌های خارجی با هدف عرضه محصولات صنایع‌دستی و تولیدات عشایری در دیگر کشورها به عشایر کشور 50 درصد تخفیف می‌دهند.

رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به اجتماع بزرگ عشایر کشور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری کشور گفت: باید برای این اتحاد و اتفاق بزرگ عشایر کشور سجده شکر به جای آورد. وی جشنواره ملی صدای عشایر کشور را نمایش ملی از اتحاد همه مردم ایران دانست و گفت: جشنواره ملی عشایر کشور جلوه‌ای زیبا از حضور و همدلی همه عشایر و قومیت‌های مختلف کشور است و از خداوند می‌خواهیم که عشایر را برای ما و کشور پیوسته شادمان نگاه دارد.

رحیمی با اهدای دو سکه از سوی رئیس‌جمهور به دو زوج جوان عشایر که مراسم ازدواج آنها در افتتاحیه جشنواره ملی صدای عشایر و در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد مراسم افتتاحیه را ترک کرد. کردهای حاضر در این مراسم نیز دو دست لباس کردی به رحیمی و ملک‌زاده اهدا کردند.

کد خبر 200041

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز