گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: با وجود خالی ماندن ظرفیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و اعلام توقف صدور مجوز برای تاسیس این مؤسسات، مدیرکل مؤسسات غیردولتی‌- غیرانتفاعی از صدور مجوز تاسیس مؤسسات آموزش عالی غیردولتی خبر داد.

کنکور

غلامعلی نادری با اشاره به تحصیل 400هزار دانشجو در مؤسسات غیرانتفاعی اعلام کرد: هم‌اکنون 343مؤسسه آموزش عالی غیردولتی فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد، 15مؤسسه به دانشگاه ارتقا یافته‌اند.وی با اشاره به میزان تقاضاها برای راه‌اندازی این مؤسسات به مهر گفت: همچنین 302مورد نیز درخواست جدید تاسیس مؤسسه آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی به وزارت علوم ارسال شده که از این میان به 15مؤسسه مجوز موافقت اصولی اعطا شد.

نادری با اشاره به اینکه هرگونه توسعه و اعطای امتیاز به مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی منوط به تشکیل هیأت امناست، گفت: تاکنون 250مؤسسه هیأت امنای خود را تشکیل داده‌اند.به گفته وی ارزیابی کیفی این مؤسسات اواخر اسفند انجام می‌شود و ملاک توسعه این مؤسسات این ارزیابی است.

توقف صدور مجوز در 27 استان

مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد وزارت علوم فروردین90 از توقف صدور مجوز تاسیس دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی در کشور به‌جز استان‌های کردستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خوزستان سخن گفت.
غلامعلی نادری با انتقاد از نحوه پراکندگی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی در کشور اعلام کرد: در گذشته که طرح آمایش سرزمین نبوده، هر کس تقاضای تاسیس مؤسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی به وزارت علوم ارائه می‌کرده در پاسخش گفته می‌شده که «بلامانع است».

صندلی‌‌های خالی

شهریور90 بود که رئیس اتحادیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی کشور از خالی ماندن 5/62درصد ظرفیت‌های کاردانی و کارشناسی اعلام شده سال89 این دانشگاه‌ها آن را ضربه‌ای کمرشکن و موجب اضمحلال و ورشکستگی کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات غیردولتی - غیرانتفاعی دانست.آبان‌ماه امسال نیز علی آهون‌منش از خالی ماندن 55درصد ظرفیت‌ دانشگاه‌های غیرانتفاعی خبر داد و علت این امر را تکمیل ظرفیت‌های مکرر دانشگاه آزاد بیان کرد و گفت: این موضوع باعث خالی ماندن ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه با این سیستم عدالت آموزشی رعایت نمی‌شود، تصریح کرد: دیده می‌شود که برخی از مؤسسات مجوز راه‌اندازی حدود 19 تا 20 رشته را دریافت می‌کنند و به برخی دیگر نیز حتی مجوز یک رشته داده نمی‌شود. همچنین برخی از مؤسسات تقاضای رشته‌های فنی و مهندسی می‌کنند، اما دیده می‌شود که به آنها رشته زبان یا حسابداری یا دیگر رشته‌ها داده می‌شود. رئیس اتحادیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی کشور با بیان اینکه برای تاسیس رشته‌های جدید باید استانداردی وجود داشته باشد، گفت: اکنون براساس یک استاندارد خاص تصمیم‌گیری نمی‌شود.

در حد مهد کودک هم نیستند

مهر‌ماه89 نیز وزیر علوم درباره نظارت بر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی گفت: می‌خواهیم نظارت‌های صورت پذیرفته در دانشگاه‌های غیرانتفاعی را اعمال کنیم اما فشار سیاسی می‌آورند.کامران دانشجو اظهار کرد: در برخی از موارد که تعداد رشته‌ها و دانشجویان دانشگاه‌های غیرانتفاعی را کم می‌کنیم فشار سیاسی بیشتر می‌شود و می‌پرسند چرا رشته‌های این دانشگاه‌ها را کاهش داده‌اید؟

دلیل اصلی این است که تعدادی از این دانشگاه‌ها در حد مهد کودک هم نیستند. مدیرکل دفتر آموزش‌های غیردولتی وزارت علوم دی‌ماه امسال از تنبیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی بی‌کیفیت خبر داد و گفت: برای 12 تا 15 مؤسسه غیرانتفاعی در سال آینده عدم‌توسعه اعمال شده است. نادری افزود: ظرفیت پذیرش دانشجو در 22 مؤسسه غیرانتفاعی برای سال تحصیلی 93-92 حذف شده است و این مؤسسات در سال تحصیلی آینده در هیچ مقطعی نمی‌توانند دانشجو جذب کنند و پرونده این مؤسسات در کمیسیون ماده9 بررسی شده و به‌علت برخی مشکلات کیفی، ظرفیت آنها در سال آینده به صفر رسیده است.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین دلایل حذف ظرفیت این مؤسسات، کیفیت پایین آموزشی، فضای نامناسب آموزشی، مسائل فرهنگی و اختلاف بین هیأت‌های مؤسس دانشگاه است. سال گذشته اعلام شد که سیاست وزارت علوم تقویت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی است. بر همین اساس بود که برخی تخلفات آنها نادیده گرفته شد مانند نداشتن هیأت امنا و اداره دانشگاه توسط سرپرست به‌جای رئیس. همان سال گفته شد که 105مؤسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی هیأت امنا ندارند.

نداشتن هیأت امنا تخلف محسوب می‌شد اما وزارت علوم به‌جای برخورد با این تخلف آشکار، با آن مدارا کرد. به هر روی اکنون یک معما مطرح است؛ با وجود خالی‌ماندن دست‌کم نیمی از ظرفیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، در پایان عمر دولت دهم چرا مجوز تاسیس برای این مؤسسات صادر شده است؟ چرا برخی می‌خواهند در جایی سرمایه‌گذاری کنند که به‌ظاهر سودی برای آنها ندارد؟

کد خبر 201689
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز