جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتخابات جدید پارلمان مصر که دستور برگزاری آن از سوی محمد مرسی رئیس‌جمهور این کشور صادر شده است در 27 ماه آوریل ۲۰۱۳ برگزار خواهد شد.

به گزارش دویچه وله، به گفته مقامات مصری این انتخابات در چهار مرحله به اجرا گذاشته می‌شود و تا ماه ژوئن ادامه خواهد شد.

پارلمان جدید مصر باید در ۶ ژوئن ۲۰۱۳ تشکیل شود. دلیل طولانی بودن این روند، کمبود پرسنل کارآزموده برای نظارت بر انتخابات عنوان شده است.

نخستین انتخابات پارلمانی مصر، پس از سرنگونی حسنی مبارک از نوامبر ۲۰۱۱ تا ژانویه ۲۰۱۲ برگزار شد. در این انتخابات اخوان‌المسلمین و سلفی‌های افراطی موفق شدند اکثریت کرسی‌ها را از آن خود کنند.

این دو حزب در مجموع حدود ۷۰ درصد آرا را به خود اختصاص دادند. محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر نیز نامزد اخوان‌المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری بود.

دیوان عالی مصر در تابستان ۲۰۱۲ به دلیل نقض قوانین انتخاباتی، پارلمان را منحل کرد. به گفته دیوان عالی مصر احزاب این کشور بطور غیرمجاز، کرسی‌هایی را در پارلمان اشغال کرده بودند که بر طبق قانون باید در اختیار نمایندگان مستقل قرار می‌گرفتند.

مصر دارای دو پارلمان (سفلی و اعلی) است. نمایندگان پارلمان اعلی مصر در روز پنج‌شنبه ۲۱ فوریه(۳ اسفند) راه را برای برگزاری انتخابات جدید باز کردند.

دیوان عالی مصر از نمایندگان خواسته بود که ۵ ماده از قانون انتخابات را اصلاح کنند.

یکی از مهم‌ترین مواد، افزایش کرسی‌های پارلمان از ۴۹۸ به ۵۴۶ کرسی بود. از این طریق بخش‌های مختلف مصر می‌توانند نمایندگان بیشتری در پارلمان داشته باشند.

کد خبر 202545
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز