همشهری آنلاین: عضو فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم فعالیت سیاسی جامعه قرآنی گفت: اما این فعالیت باید براساس اعتدال به عنوان یک اصل و مشی قرآنی باشد.

قرآن

قاسم جعفری، عضو فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) درباره امکان تاثیرگذاری جامعه قرآنی کشور در روند تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه گفت: در جامعه اسلامی مبنا براین است که همه چیز قرآنی است. اگر قرار باشد همه مسائل و امور قرانی باشد پس باید مبنای حیات ما از اول تا به آخر قرآن باشد و اگر این‌گونه شد در نتیجه موتور محرکه زندگی ما قرآن می‌شود.

وی ادامه داد: لذا آنهایی که قرآن را درک و فهم می‌کنند در این زمینه از دو بعد رسالت مهمی دارند یکی اینکه خودشان حقیقتا قرآنی باشند و دیگر اینکه این معارف قرآنی را نشر دهند و در جامعه ترویج کنند. جعفری اظهار کرد: طبیعی است که آنچه ما از قرآن می‌آموزیم زیربنایی است و به همین لحاظ سیاست قرآنی با سیاستی که بر اساس احساسات و هیجانات زودگذر حاصل می‌شود متفاوت است. در این راستا جامعه قرآنی مانند مفسران، علمای بزرگوار، قاریان و حافظان باید این تعالیم زیربنایی قرآن را در حوزه‌های مختلف از سیاست گرفته تا فرهنگ و اقتصاد و روابط اجتماعی به جامعه آموزش دهند.

عضو فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس عنوان کرد: به عقیده من جامعه قرآنی ما اگر متوجه شرایط، جایگاه و نقش خودشان باشند حتما اساسی‌ترین گروه تاثیرگذار در جامعه هستند لذا باید هم خودشان متوجه اهمیت نقش و جایگاهشان باشند و هم برای اینکه این جایگاه در نزد دیگران جابیفتد تلاش کنند.

جعفری درباره دلایل حضور کمرنگ و محافظه‌کاری جامعه قرآنی در عرصه‌های حساس سیاسی و اجتماعی مانند انتخابات برای بصیرت‌بخشی به جامعه بر اساس آموزه‌ها و تعالیم قرآنی گفت: شاید یک دلیل این باشد که ما در عرصه گفتار و اندیشه معتقد هستیم که دین و سیاست از هم جدایی‌ناپذیرند و عین هم هستند اما در رفتار متفاوت عمل می‌کنیم.

وی تأکید کرد: به گونه‌ای که برخی از مؤسسات و افراد قرآنی این را امتیاز می‌دانند که در سیاست و مسائل سیاسی دخالت نمی‌کنند و صرفا به تعلیم و آموزش قران می‌پردازند شاید به این حساب که اظهارنظر در مسائل سیاسی باعث ناراحتی یا خوشحالی یک جناح سیاسی می‌شود.

جعفری خاطرنشان کرد: وقتی این‌گونه شد در عمل ما جدایی دین از سیاست را پذیرفته‌ایم. در حالی که معتقدم جامعه قرانی باید در عرصه سیاسی فعالیت کنند منتهی این فعالیت باید براساس اصل اعتدال به عنوان یک اصل و مشی قرآنی باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ابراز کرد: زیرا به هر حال باید در عرصه‌های اجتماعی حضور پیدا کرد و روشنگری کرد. خود قرآن می‌فرماید: «وَلاَ تَلْبِسُواْ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُواْ الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ. و حق را به باطل درنیامیزید و حقیقت را با آنکه خود مى‏دانید کتمان نکنید».

وی افزود: نمی‌شود که جامعه قرآنی در عرصه روشنگری و اظهار حق به خاطر ناراحتی گروه‌های سیاسی از حضور در این عرصه پرهیز کند. به عقیده من باید در نحوه عجین کردن عمل و گفتار تجدیدنظر کرد. دلیل دیگر نیز احتیاط دوستان قرآنی است که احساس می‌کنند باید با عدم حضور فعال در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی قداست قرآن و فعالیت‌های قرآنی خود را حفظ کنند در حالی که ما در روایات داریم وقتی فتنه‌ها مانند شب تاریک هجوم می‌آورند، فرد عالم باید اظهار علم کند.

منتخب مردم بجنورد در مجلس اظهار کرد: بنابراین به عقیده من دوستان جامعه قرآنی باید بیش از این احساس وظیفه اجتماعی و سیاسی کنند، زیرا نمی‌توان کرسی قرآن را داشت اما معارف قرآن را نیز در همه ابعاد به جامعه انتقال نداد. در قرآن هم برائت و هم ولایت هست و قرآن حضرت ابراهیم(ع) را به عنوان الگوی برائت و بیزاری از دشمنان معرفی می‌کند.

جعفری درباره نقش جامعه قرآنی‌ در تبیین بحث اخلاق سیاسی و انتخاباتی در جامعه و حساس کردن جامعه به بداخلاقی‌های سیاسی گفت: این مسئله به بخش نرم‌افزاری تمدن اسلامی یعنی سبک زندگی برمی‌گردد. اگر سبک زندگی ما قرآنی شود همه ابعاد زندگی ما از عرصه فردی تا اجتماعی و انتخابات ما نیز قرآنی خواهد شد.

وی تصریح کرد: یعنی اینکه اگر حاکمیت ما حاکمیت دینی است و ارزش‌های دینی در جامعه حاکم است پس انتخابات ما نیز باید براین اساس باشد. یعنی فرض ما این است همه افرادی که وارد میدان انتخابات می‌شوند احساس وظیفه و تکلیف دینی و مسئولیت اجتماعی کردند و خودشان را در معرض آرای دیگران قرار دادند و حقیقتا به گونه‌ای آبروی خود را به میدان آورده‌اند.

عضو فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس یادآور شد: زیرا به عنوان نمونه در انتخابات ریاست جمهوری تنها یک نفر است که رئیس‌جمهور خواهد شد و بقیه افراد خودبخود رآی نخواهند آورد پس اگر حقیقتا نیت افراد خالص باشد عمل آنها مساوی جهاد فی سبیل الله است و به همین ترتیب همه افرادی که به گونه‌ای درانتخابات فعالیت می‌کنند از کاندیداها، ناظران، رأی‌دهندگان و تبلیغ‌کنندگان اگر نیت خالص داشته باشند در نتیجه در دوران انتخابات فضای عاری از بی‌اخلاقی را شاهد خواهیم بود.

جعفری عنوان کرد: اگر این وضعیت حاکم شود دشمنی‌های پس از انتخابات نیز بوجود نخواهد آمد. اما مشکل ما اینجاست که فکر می‌کنیم اگر بخواهیم در انتخابات موفق شویم باید رقبا را تخریب کنیم و زیرپا له کنیم.

عضو کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: امروز رعایت اخلاق برای جامعه ما از نان شب واجب‌تر است، زیرا اگر اخلاق نباشد اقتصاد، آبرو و دین ما از دست می‌رود و به لحاظ بین‌المللی نیز پیام‌های انقلاب اسلامی نیز نفوذ و برد خود را از دست خواهد داد. بنابراین اخلاق امروز واقعا لازمه جامعه ما در همه عرصه‌ها به ویژه در بزنگاه‌های حساس مانند انتخابات و آن هم انتخابات مهم ریاست جمهوری که نقطه عطف هستند، می‌باشد.

وی در پایان اظهار کرد: اگر گروه‌ها، اشخاص، احزاب و به ویژه تریبون‌داران همان‌طور که قران می‌فرماید: «وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْؤُولًا». احساس مسئولیت بکنند و تک تک آنها بدانند که باید پاسخگوی عملکرد چشم، گوش و حتی خطورات قلبی خود در قیامت باشند آنگاه فضای انتخابات تبدیل به بهشت می‌شود.

کد خبر 202818
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز