چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در دومین نشست «جامعه قرآنی،بصیرت؛ رسالت‌ها و آسیب‌ها» با تأکید بر لزوم برگزاری کنگره ملی شهدای قاری و حافظ قرآن گفت: برگزاری چنین کنگره‌هایی در سطح ملی و به صورت واحد نقش جامعه قرآنی را در انقلاب اسلامی متبلور‌تر می‌کند.

قرآن

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، دومین نشست از سلسله نشست‌های «جامعه قرآنی، بصیرت؛ رسالت‌ها و آسیب‌ها» با حضور محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور و رحیم قربانی، مدیر مرکز قرآن و عترت بسیج دانشجویی و مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج استان تهران امروز، چهارشنبه، 16 اسفندماه از ساعت 10 تا 12 در سالن نشست‌های سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

انجم‌شعاع در ابتدای این نشست با اشاره به برخی از ضرورت‌ها، نقص و کاستی‌ها در راستای انسجام‌بخشی جامعه قرآنی گفت: نیاز است تا در عرصه بین‌المللی به‌صورت جدی نقش جامعه قرآنی هویدا شده و به منصه ظهور برسد.

وی در ادامه بیان کرد: اگر از یک سو تعریف جامعه قرآنی محدود به حفاظ و قراء و از سویی دیگر این دامنه محدود به قراء و حفاظ دارای رتبه بین‌المللی شود، با این تعاریف جامعه قرآنی بسیار محدود خواهد شد که در این جامعه امروزی نخواهد توانست خود را به خوبی نشان دهند و نیاز است تا مروجان، مبلغان و مفسران در این دامنه تعریف جای گیرند.

امام خمینی ره به عنوان مفسر قرآن عضوی از جامعه قرآنی محسوب می‌شود

انجم‌شعاع در ادامه بیان کرد: اگر انقلاب و شاکله آن بررسی شود، مشاهده می‌شود که معمار کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) به عنوان مفسر یکی از اعضای جامعه قرآنی محسوب می‌شده که با توجه به این موضوع نیاز است تا نقش جامعه قرآنی در این جا رصد شود.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور اظهار کرد: در ابتدای انقلاب اسلامی که جامعه با مسائل مختلف به خصوص جنگ درگیر شده بود، جامعه قرآنی نقش بسیار گسترده‌ای داشتند، اما اگر این تعداد به قراء و حفاظ محدود شود، تعداد زیادی از این حوزه خارج خواهند شد.

وی با تأکید بر برگزاری کنگره ملی شهدای قاری و حافظ بیان کرد: تا کنون در جامعه به صورت ملی کنگره و یادواره شهدای قاری برگزار نشده است، در حالی که اگر این اتفاق می‌افتاد قضاوت در رابطه با این جامعه فراتر می‌رفت و نقش آنها در دوران انقلاب مشخص‌تر می‌شد.

انجم‌شعاع اظهار کرد: در برخی از مواقع نیاز است تا برخی از موضوعات به بلوغ کافی برسند و به خودی خود ایجاد شود، به عنوان مثال در جامعه قرآنی دهه اول و دوم فضایی بین قراء، مفسران و ... استان‌ها ایجاد شد که هر استان به‌صورت جداگانه فعالیت قرآنی انجام می‌داد، اما این موضوع در دهه سوم به بلوغ خود رسید و احساس نیاز لازم در جامعه قرآنی ایجاد شد و تمامی فعالان قرآنی استان‌ها به صورت یک ید واحد با یکدیگر در سطح کشور فعالیت کردند، در نتیجه انجام این کارها در کشور نشان‌دهنده این است که این اتحاد بین جامعه قرآنی در حال شکل گیری است، اما تا مدینه فاضله فاصله وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به دلیل اینکه جامعه قرآنی در کنار یکدیگر در تحولات سیاسی و اجتماعی دیده نمی‌شوند، گفت: دلیل این موضوع این است که یک مجموعه واحدی که برپا کننده پرچم باشد و راهکار لازم را به این گروه ارائه دهد ایجاد نشده است، به عنوان مثال در کشور ائمه جمعه استان‌ها وجود دارد، اما یک مرکز واحدی نیز وجود دارد که آن مطالباتی را که لازم‌تر است، بیان شود در اختیار آنها قرار می‌دهد، یعنی هدایت این گروه از نقطه خاصی صورت می‌گیرد در نتیجه این موضوع یک مرکز و ستاد واحدی از میان خود جامعه قرآنی نیاز دارد، تا آنها را هدایت کند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در ادامه افزود: دلیل اینکه قرآن از بدو خلقت داستان‌ها و قصه‌های مختلفی را بیان می‌کند، این است که ماهیت و چیستی وقایع و رخدادهای تاریخی در ادوار مختلف از یک سنخ است، اما مصادیق و نوع آنها با یکدیگر فرق می‌کند، یعنی وقایع امروز و صدر اسلام از نوع چیستی و ماهیتی یکی است و فتنه، فتنه است و جامعه قرآنی که فهم کافی از قرآن دارند می‌توانند در این زمینه به عنوان هدایتگری برای جامعه باشند که پشتوانه الهی دارد.
محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور

خلأ وجود بسیج جامعه قرآنی در کشور احساس می‌شود

انجم‌شعاع تصریح کرد: در کشور ساختارهای مردمی تشکل یافته‌ای مانند بسیج مداحان وجود دارد اما خلأ وجود بسیج جامعه قرآنی در کشور احساس می‌شود و نیاز است تا این مجموعه تشکیل شود، منتهی نیاز نیست که مرکزیت این امر در تهران باشد می‌تواند در سایر استان‌ها باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مبلغ در تبلیغ دین و آموزه‌های قرآنی زمانی می‌تواند اثرگذار باشد که خود عامل به این آموزه‌ها باشد، افزود: امام‌علی(ع) می‌فرماید، «بصیر کسی است که بشنود و بیندیشد، ببیند و تأمل کند و از عبرت‌ها پند گیرد»، به نظر می‌رسد در جهان امروز که کودکان از کودکان 100 سال گذشته دارای شعور و درک بالاتری هستند مبلغ، قاری و ... تا زمانی که عامل نباشد، نمی‌تواند به موفقیت برسد.

انجم‌شعاع بیان کرد: قراء و حافظان قرآن باید توجه داشته باشند که اگر بتوانند پس از هر تلاوت خود یک پیام را به شنوده انتقال دهند، این حرکت خود آغازی است برای ورود به قرآن و نیاز است تا این گروه باور کنند که پرچمدارن و میدان‌داران کارهای معنوی این گروه هستند و قلم آنها محرک و شوقی برای حضور مردم در عرصه‌های مختلف جامعه است و لازمه این کار عامل بودن و باور داشتن به این اصل است.

در ادامه این نشست رحیم قربانی، مسئول مرکز قرآن و عترت بسیج دانشجویی و مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران گفت: شاید در مقاطع مختلف جای خالی جامعه قرآنی در عرصه‌های مختلف وجود داشته است، به ویژه در چند سال اخیر که پس از توهین به ساحت مقدس پیامبر(ص) و بحث قرآن‌سوزی و فتنه سال 88 و ... حس شده است که جامعه قرآنی باید به نقشی که دارند، بیشتر توجه کنند.

وی در ادامه افزود: در ابتدا ما باید تعریف خود را از جامعه قرآنی مشخص کنیم که آیا از نظر عرفی تعریفی که از جامعه قرآنی می‌شود، شامل اساتید، پیشکسوتان، مدرسان، معلمان، قاریان و حافظان قرآن است، اما اگر بخواهیم این عرصه را تعمیم دهیم، جامعه قرآنی اکثر جامعه کشور را در بر می‌گیرد و روحانیون، انقلابیون، رزمندگان و ... نیز در این تعریف جای خواهند گرفت که در مقاطع مختلف از بصیرت لازم برخودار هستند، منتهی اقلیتی هم هستند که در خواب بوده و نیاز دارند تا مردم عادی آنها را بیدار کنند.

مسئول مرکز قرآن و عترت بسیج دانشجویی تصریح کرد: اما ایده‌هایی که باید باشد و از جامعه منصوب به قرآن انتظار می‌رود، واقعیتی است که خیلی از آن فاصله دارند، در حالی که جامعه قرآنی تلاش خود را می‌کنند اما انتظارات بالاتر از این حد است، زیرا فردی که منسوب به قرآن است مثل خود قرآن که می‌فرماید: «خود قرآن بصیرت دهنده برای عموم مردم است» باید شاخصه در آن شخص قاری، حافظ، استاد، پژوهشگر قرآن و ... درست ایجاد شود.
رحیم قربانی، مسئول مرکز قرآن و عترت بسیج دانشجویی

قربانی افزود: قرآن می‌فرماید، «از شعله‌های آتش به قرآن پناه‌ برید»، با توجه به این مطلب برداشت این است که در مواقع شر و قتنه باید به سوی اهالی قرآن و کسانی که منسوبان واقعی قرآن هستند که از ائمه معصومین(ع) آغاز می‌شود و تا قاریان و ... ادامه پیدا می‌کند، پناه برد و این امر نیز مستلزم این است که این گروه هم باید بتوانند فتنه و هم راه مقابله و محفوظ ماندن از آن را شناسایی کنند.

وی در رابطه به علل نرسیدن به این جامعه قرآنی گفت: دلیل این امر این است که هر قاری و ... به شکل فردی فعالیت می‌کنند، در فتنه 88 کسانی که مسیر انحرافی را انتخاب کردند و در سخنان خود قاطع بودند و آن لحظه از راه اصلی قرآن معکوس شدن سنجیده شود، نشان می‌دهد که شاید خیلی از غفلت‌هایی کوچک در مجالس مختلف سرمنشأ انحرافات باشد.

قربانی تصریح کرد: بزرگان و نخبگان قرآنی باید به شکل خودجوش جمع شده و هم اندیشی‌های لازم را در رابطه با موضوعات مختلف جامعه انجام دهند تا هماهنگی‌های لازم در جامعه انجام گیرد.

مسئول مرکز قرآن و عترت دانشجویی کشور در رابطه با نقش جامعه قرآنی به عنوان مرجع فکری مردم در هدایت و بصیرت‌بخشی با اشاره به دو بعد فردی و اجتماعی، افزود: بخش اول، بعد فردی جامعه قرآنی این است که تا این گروه نخواهند نمی‌توانند به اطراف خود کمک کنند، به عنوان مثال لیوان تا زمانی که خود پر نشود نمی‌تواند اطراف خود را هم تحت پوشش قرار دهد، جامعه قرآنی و هرکسی که خود را منسوب به قرآن می‌دانند نباید هیچگاه خود را غنی از آموزه‌های قرآنی بدانند، زیرا قرآن کسانی که خود را در این مورد غنی بدانند زیانکارترین معرفی می‌کند.

قربانی در ادامه تصریح کرد: جامعه قرآنی باید در هر لحظه ارتباطش با قرآن بیشتر شود و خودسازی معنوی را همیشه همراه خود داشته باشد.

وی در رابطه با بعد اجتماعی جامعه قرآنی گفت: بعد دوم، بعد اجتماعی و گروهی است که خود این گروه به صورت خودجوش فعالیت کنند و تصمیمات را اطلاع رسانی کنند و یک معیار و مقیاس را به جامعه قرآنی معرفی کنند که در حال حاضر این امر در جامعه وجود ندارد و نیاز است تا این جامعه خود را در رابطه با مسائل روز جامعه موظف بدانند و اظهار نظر کنند و بیانیه صادر کنند.

قربانی اظهار کرد: با تأخیرترین بیانیه‌ها در رابطه با مسائل روز جامعه از سوی جامعه قرآنی صادر می‌شود در حالی که نیاز است کارهای جهان اسلام توسط این گروه رصد شود و با انجام اظهار نظرات به موقع خود در این حوزه حرکتی انجام دهند و به جامعه بصیرت‌بخشی کنند.

وی بیان کرد: ما به عنوان اعضای جامعه قرآنی زمانی که به یک چیز اعتقاد پیدا کردیم حتی با توجه به اینکه به ضرر خودمان، خانواده و ... است باید آن کار را انجام دهیم، زیرا ین گروه هستند که جزو حزب‌الله واقعی قرار می‌گیرند و این مبتلابه تمامی نخبگان و خواص است که مورد آزمایش قرار می‌گیرند و امیدواریم جامعه قرآنی نیز از این مرحله عبور کرده و الگو دهند عموم مردم در مسائل روز قرار گیرند.

قربانی با اشاره به کم کار بودن قراء و فعالان قرآنی در مناطق محروم کشور افزود: در جامعه امروز حتی طلاب و پزشکان نیز زمانی از وقت خود را بدون داشتن هیچ چشم داشتی برای خدمت در این مناطق اختصاص می‌دهند، اما فعالیت این گروه در این حوزه ضعیف است.

وی بیان کرد: از جامعه قرآنی امروز انتظار می‌رود تا در تمامی زمینه‌های لازم به جامعه بصیرت بخشی کنند و اعتراضات و حتی پیشنهادات خود را از طریق تذکر لسانی و بیانیه به مجامع مسئول پیشنهاد دهند.

کد خبر 204293
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز