همشهری آنلاین: قائم‌مقام مرکز طبع و نشر قرآن با اشاره به تصمیمی که معاونت امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) درباره تهیه مصحفی متناسب با شیوه رایج کشورهای اسلامی گرفته است، تأکید کرد: تهیه و توزیع این قرآن سبب ایجاد وحدت رویه در مصاحف رایج جهان اسلام خواهد شد.

سرابیان

سیدعلی سرابی، قائم‌مقام مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام و درخواست‌های متعدد مسلمانان در کشورهای مختلف جهان برای دریافت مصحف شریف از سازمان‌های مختلف دولتی در جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد: معاونت امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری(مد ظله ‌العالی) تصمیم گرفت که با محوریت مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، مصحفی را متناسب با نحوه آموزش و شیوه رایج در نگارش قرآن کریم در کشورهای اسلامی ـ عربی تهیه کند.

وی با اعلام این مطلب افزود: به همین منظور قلم جدید رایانه‌ای بر اساس خط نسخ عربی توسط کارشناسان مرکز طبع و نشر قرآن تهیه شد و با استفاده از این قلم، مصحفی با شیوه اعراب‌گذاری به اصطلاح مصری تهیه شد.

سرابی ادامه داد: همچنین محققان مرکز با هدف ایجاد هماهنگی میان مصاحف رایج در جهان اسلام، در شیوه نگارش کلمات بر اساس قواعد و منابع معتبر علم رسم‌المصحف، تجدیدنظر کردند و شیوه‌ای در این مصحف اتخاذ شد که علاوه بر اتقان در مبانی و دلایل علمی، می‌تواند گامی موثر در راستای ایجاد وحدت رویه در مصاحف رایج در جهان اسلام باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ضمناً در این مصحف از علایم رایج وقف و ابتدا در مصاحف استفاده شده، ولی مواضع وقف این مصحف بر اساس مصوبات کمیسیون تخصصی وقف و ابتدای مرکز است که مواضع وقف و ابتدای مصحف را در یک پیمایش پنج ساله مورد بازنگری قرار دادند.

قائم‌مقام مرکز طبع و نشر قرآن همچنین با بیان اینکه آرایه‌های هنری این مصحف بر اساس المان‌های ایرانی مانند خط نستعلیق، تذهیب ایرانی و ...، طراحی و تنظیم شده است، اظهار کرد: حتی دعای شروع و دعای ختم تلاوت نیز با خط نستعلیق کتابت شده است.

به گفته وی، معاونت امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)، مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مجمع تقریب مذاهب اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان‌های عضو این کارگروه هستند که در به ثمر رسیدن این اقدام مهم موثر بوده‌اند و امیدوارم که این هم‌افزایی و هماهنگی سازمان‌های نظام، منجر به ترویج بیشتر قرآن کریم شود.

 

کد خبر 204093
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز