شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: به موازات تماس‌های پشت پرده دستگاه‌های نظامی آمریکا با ارتش مصر و دو روز پس از فراخواندن مصری‌ها به شرکت در انتخابات بهار آینده، دیروز وزیر خارجه آمریکا در گرماگرم شرایط ملتهب و در میان مخالفت‌های رهبران مخالفان و اعلام خودداری از دیدار با وی، وارد قاهره شد تا بدین‌ترتیب آمریکا به یکی از کنشگران جدی تحولات مصر تبدیل شود.

مصر

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه جدید آمریکا دیروز و در ادامه تور منطقه‌ای خود، ضمن دیدار با مقام‌های مصری، درباره تحولات جاری در این کشور و نیز رویدادهای منطقه به رایزنی پرداخت.سفر جان کری به قاهره درحالی صورت می‌گیرد که رویارویی میان ارتش و ریاست‌جمهوری بیش از پیش علنی شده و مصر در آستانه انتخاباتی قرار گرفته که جبهه نجات ملی جدی‌ترین مخالف دولت آن را تحریم کرده است.

کری اندکی پیش از سفر به قاهره، با صدور بیانیه‌ای گروه‌های سیاسی مصر را به شرکت در انتخابات بهار آینده فراخوانده بود. همین فراخوان باعث شد که رهبران جبهه نجات ملی و مشخصا حمدین صباحی و محمد البرادعی به نشانه اعتراض به این موضعگیری دیدار با جان کری را رد کنند. حمدین صباحی نامزد شکست خورده انتخابات ریاست‌جمهوری و از رهبران جبهه نجات ملی در واکنش به این موضعگیری، از جان کری خواست تا فراخوانش با اصول دمکراتیک مورد ادعایش همخوانی بیشتری داشته باشد و بیش از آنکه متوجه مخالفان باشد، متوجه حاکمیت مستبدی باشد که سعی در سیطره بر همه‌‌چیز دارد. وی تصریح کرد که دعوتنامه‌ای را برای دیدار با جان کری دریافت کرده اما هم او و هم محمد البرادعی این دعوت را رد کرده‌اند.

به موازات این موضعگیری‌ها، روزنامه ورلد تریبیون با اشاره به رصد کردن تحرکات ریاست‌جمهوری مصر از سوی ارتش، به نقل از مقام‌های دیپلماتیک احتمال داد که هشدارهای عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و صدقی صبحی رئیس ستاد مشترک ارتش درباره هرج و مرج در کشور و احتمال دخالت ارتش برای آرامش اوضاع، با تحریک آمریکا صورت گرفته که سالانه یک میلیارد و 300میلیون دلار کمک نظامی به ارتش ارائه می‌دهد.

صدقی صبحی سه روز پیش اعلام کرده بود که ارتش رویدادهای جاری در کشور را رصد می‌کند و اگر ملت مصر به دخالت ارتش نیازمند شود، در کمتر از یک ثانیه در خیابان‌ها حضور خواهد یافت.این اظهارات بیش از پیش رویارویی و تقابل میان ارتش و ریاست‌جمهوری مصر را نشان می‌دهد که پیش از این در انتقادها و هشدارهای وزیر دفاع درباره فروپاشی کشور و جلوگیری از ورود مصر به دالان‌های سیاه نمود یافته بود.

روزنامه ورلد تریبیون در ادامه به نقل از مقام‌های دیپلماتیک نوشت که طی‌ماه گذشته میلادی میان السیسی و لئون پانه‌تا وزیر دفاع سابق و شماری از معاونانش تماس‌های تلفنی مکرری برقرار شده بود. یکی از این مقام‌ها افزوده است که آمریکایی‌ها به مرسی گفته‌اند تنها درصورت تعامل خویشتندارانه با رویدادهای مصر از وی حمایت خواهند کرد.اما محمد البرادعی از مخالفان سرشناس دولت عزم آن دارد تا شش‌ماه دیگر با دنیای سیاست خداحافظی کند. منابع آگاه به روزنامه مصری جمهوریت گفتند که البرادعی رئیس حزب الدستور (قانون اساسی) قصد دارد در شهریور آینده و پس از انتخابات درون حزبی، از سیاست کناره گیرد.

تصمیم البرادعی بیش از همه‌‌چیز، به‌علت بی‌فایده بودن تحرکات سیاسی در تغییر رفتار نظام کنونی بوده و قصد دارد تا مخالفی خارج‌نشین در اتریش یا آمریکا باشد.به موازات تحولات دیپلماتیک و در ادامه نافرمانی مدنی علیه نظام در استان‌های مختلف، دیروز در درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی این بار در استان دقهلیه در دلتای نیل، چهار نفر کشته شدند. به نوشته روزنامه الاهرام، در ادامه نافرمانی مدنی علیه نظام حاکم، زره‌پوش‌های نیروهای امنیتی در شهر المنصوره چهار نفر را کشتند و 10نفر دیگر هم زخمی شدند. این درحالی است که نیروهای امنیتی اعلام کردند که تنها یک نفر در این درگیری‌ها کشته شده است.

کد خبر 203746
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز