همشهری آنلاین: کره شمالی تنش در درگیری با کره جنوبی را تشدید و لغو میثاق عدم حمله با همسایه جنوبی خود را اعلام کرد.

korea

خبرگزاری اتریش گزارش داد، در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی کره شمالی روز جمعه منتشر کرد آمده است این کشور "کل مواد میثاق عدم حمله میان شمال و جنوب را از نظر اجرایی ملغی الاثر می‌داند."

چند ساعت پیش از صدور این اطلاعیه، شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک تحریم‌ها علیه این کشور کمونیستی را تشدید کرده بود.

آشنایی با تاریخچه تنش‌های آمریکا - کره شمالی

علاوه بر این، کره شمالی قصد دارد تلفن سرخ میان دو کشور را به سرعت غیرفعال کند. این خط تلفن از سال 1971 به عنوان تنها راه ارتباطی پیونگ یانگ و سئول فعال بوده است. کره شمالی تا کنون بارها تهدید به قطع این خط کرده و در واقع این دومین بار خواهد بود که این خط تلفن قطع می‌شود.

کره جنوبی با لحن تندی به تهدیدهای کره شمالی پاسخ داده است. کیم مین سئوک، سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی روز جمعه در برابر خبرنگاران در سئول گفت رژیم کیم جونگ اون اگر با بمب اتمی به کره جنوبی حمله کند، "سقوط خواهد کرد".

سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی گفت کره شمالی اخیرا رزمایش‌هایی "با شدت بی‌سابقه" برگزار کرده است. در این رزمایش‌ها از زیردریایی، جنگنده و واحدهای عملیاتی ویژه استفاده شده بود.

تنش میان این دو همسایه که به صورت رسمی هنوز در وضعیت جنگی بسر می‌برند، اخیرا تشدید شده است. روز پنجشنبه بود که کره شمالی تهدید به حمله اتمی پیشگیرانه کرد.

"کمیته اتحاد دوباره و مسالمت آمیز کره" این موضع گیری را روز جمعه محکوم کرد و صدور قطعنامه سازمان ملل را برای تشدید تحریم‌ها نشانه‌ای از آن دانست که واشنگتن و "مترسک‌هایش" در سئول "به شکل وحشیانه‌ای" کمر به مقابله بسته‌اند.

روابط میان دو کره از "خطوط خطرناکی" عبور کرده است. شبه جزیره کره در وضعیت "بینهایت خطرناکی" قرار گرفته که "هر لحظه" امکان وقوع جنگ اتمی در آن می‌رود.

پس از تهدید کره شمالی مبنی بر لغو معاهده آتش بس با کره جنوبی، اتحادیه اروپا در حال بررسی تشدید تحریم‌ها علیه دولت کمونیستی در پیونگ یانگ است. گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه در برلین اعلام کرد، دوشنبه هفته آینده در بروکسل رایزنی‌هایی در این خصوص صورت می‌گیرد که آیا اتحادیه اروپا باید تدابیری فراتر از تحریم‌های سازمان ملل اتخاذ کند یا خیر.

وی از چین خواست از نفوذ خود بر کره شمالی استفاده کند تا به تحریک بیشتر دیگر کشورها و نقض حقوق بین الملل پایان دهد. چین تنها شریک بین المللی کره شمالی محسوب می‌شود.

کمیته دولتی کره شمالی هشدار داده ارتش این کشور به هر اقدامی برای نقض مرزهایش واکنش نشان می‌دهد و حتی "اگر فقط یک سانتی متر تجاوز به مرز کره شمالی صورت گیرد" با واکنش "بی‌رحمانه‌ای" مواجه خواهد شد.

در همین حال کره جنوبی در نظر دارد هفته آینده رزمایشی برگزار کند. بنا به اعلام خبرگزاری رسمی کره شمالی، کیم جونگ اون روز پنجشنبه واحدی نظامی را در مرزهای دو کره مستقر کرده است. سال 2010 در این منطقه درگیری مرگباری بین دو کره روی داد. وی بر آمادگی کشورش جهت جنگ تاکید و اعلام کرده است در صورت اقدامی تحریک آمیز، وی دستور حمله در سراسر مرزهای دو کشور را صادر می کند.

مهم‌ترین میثاق منع تجاوز دو جانبه میان دو کره سال 1991 امضا شد و قرار بود مطابق آن به پرهیز از درگیری مرزی بین دو کره کمک شود.

کد خبر 204470
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز