سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۲۰:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین- محمد رسولی: داستان باتری‌های خراب در نوت‌بوک‌ها می‌رفت که به دست فراموشی سپرده شود، اما یک خبر جدید باعث شد که مجددا صاحبان نوت‌بوک نگران شوند.

 خبر جدید حاکی از آن است یک نوت‌بوک توشیبای دیگر دچار مشکل شده و آتش گرفته است. در طول یک سال گذشته بیش از 10 میلیون باتری معیوب استفاده شده در نوت‌بوک‌های Dell، توشیبا، اپل، Acer و لنوو مرجوع شده‌اند و تمامی این باتری‌ها از مدل لیتیوم-این ساخته شرکت ژاپنی سونی بوده‌اند.

این مشکل فنی که ضرر مالی بسیاری را برای شرکت ژاپنی در بر داشته است، طبق اعلام سونی،در اثر قرار گرفتن یک تکه کوچک فلز (بسیار ریز) در داخل باتری‌ها حادث شده و به گفته مسئولان سونی، این تکه فلز که به صورت اشتباهی در داخل باتری قرار گرفته باعث اتصال در مدارها و آتش‌سوزی می‌گردد.


نوت‌بوک آتش گرفته که سومین نوت‌بوک آتش‌گرفته مارک توشیبا محسوب می‌شود در انگلیس و در اتاق کار صاحب آن دچار آتش‌سوزی گردیده و علاوه بر قطع برق منزل، باعث آتش گرفتن میز کار صاحبش نیز گردیده است. خوشبختانه این حادثه مجروحی نداشته است.  اولین نوت‌بوک توشیبا در سال 2006 و در برزیل دچار آتش‌سوزی شد و بعدی در ماه آوریل و در ژاپن اتفاق افتاد.


 شرکت توشیبا پیش از این بارها اعلام کرده که تمام کسانی که دارای نوت‌بوک توشیبا با باتری معیوب هستند می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌ها، باتری خود را تعویض کنند. همچنین مدل‌هایی که باتری معیوب در آنها استفاده شده بر روی سایت توشیبا معرفی شده وحتی کاربرانی که نوت‌بوک خود را در سایت ثبت کرده‌اند، ایمیلی مبنی بر ضرورت تعویض باتری دریافت کرده‌اند  اما طبیعی است که تعدادی از کاربران بدون توجه به کار خود ادامه دهند.


شرکت‌های توشیبا و سونی در مورد این ضرر مالی هنگفت و از بین رفتن اعتبار بارها به گفتگو نشسته‌اند و ظاهرا به نتیجه مشترکی رسیده‌اند ولی جزئیات آن را فاش نکرده‌اند. سونی نیز که با این مشکل ، عملا اعتبار خود را زیر سوال برده است بارها اعلام کرده که با تغییر روش فنی و طراحی باتری‌ها، این مشکل را برای همیشه برطرف کرده است.

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 24656

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز