همشهری آنلاین: نمایندگان منطقه نیمه مختار کردستان عراق درباره سومین دوره ریاست مسعود بارزانی بر این منطقه اختلاف نظر دارند.

مسعود بارزانی

به گزارش شبکه پرس تی وی، منطقه کردستان عراق در حالی به زمان انتخابات ریاست این منطقه نزدیک می‌شود که دومین دوره ریاست بارزانی در پایان ماه جولای پایان می‌یابد.

از طرفی دیگر،اختلافات کردهای عراقی درحالی است که بارزانی هنوز به طور رسمی تصمیم خود را برای شرکت در سومین دوره پیاپی در این انتخابات اعلام نکرده است.

برخی از نمایندگان منطقه کردستان عراق می‌گویند، شرکت بارزانی در این انتخابات برای بار سوم مغایر قانون است.

برهان رشید، نماینده جنبش تغییر در پارلمان عراق گفت، « به عنوان یک نماینده و عضو کمیته حقوقی باید بگویم مفاد بند دو و سه و ۱۷ قانون ریاست منطقه‌ای مشخص است. دو دوره ریاست بارزانی به پایان رسیده‌است. از نظر حقوقی وی دیگر حق ندارد تا خود را نامزد انتخابات کند مگر آن که آن‌ها قانونی را برای ایجاد یک نظام سلطنتی تصویب کنند.»

در همین حال ،آوین عمر، نماینده حزب دموکراتیک کردستان عراق نیز گفت،« این مساله فقط مختص مقام‌های رسمی حزب دموکراتیک کردستان یا منطقه کردستان نیست بلکه سیاستمداران در خارج از منطقه کردستان نیز ریاست مسعود بارزانی را برای منطقه کردستان لازم می‌دانند. این او نیست که به احراز این پست نیاز دارد بلکه منطقه کردستان،برای تصمیم گیری به رهبری مانند مسعود بارزانی نیاز دارد.»

کمال سعید قادر، تنها نامزدی است که برای شرکت در رقابت های انتخاباتی ماه سپتامبر در مقابل بارزانی اعلام آمادگی کرده است.

درحالی که حزب سیاسی بارزانی از نظام ریاستی بر منطقه حمایت می‌کند اما مخالفان خواهان نظامی پارلمانی با هدف محدود کردن نفوذ بارزانی هستند.

بارزانی برای اولین بار به حکم پارلمان کردستان عراق در سال ۲۰۰۵ میلادی به ریاست اقلیم کردستان انتخاب شد. وی بار دیگر در سال ۲۰۰۹ میلادی در پی برگزاری انتخابات عمومی، ریاست این منطقه را به دست گرفت.

کد خبر 211019
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز