همشهری آنلاین: فرمانده نیروهای زمینی عراق درباره استقرار اخیر نظامیان اقلیم کرد در استان مورد مناقشه کرکوک ابراز نگرانی کرده و این حرکت را «تحولی خطرناک» دانسته است.

عراق

به گزارش شبکه پرس تی وی، سرتیپ «علی مجید غیدان»، روز شنبه (۲۷ آوریل، هفت اردیبهشت) به خبرنگار فرانس‌پرس گفت: «آنان (نیروهای نظامی کرد) قصد دارند به میادین و چاه‌های نفت (کرکوک) دست یابند.»

مجید غیدان، این استقرار را محکوم کرد و آن را نقض توافق‌نامه میان بغداد و دولت منطقه‌ای کردستان دانست.

بر مبنای توافق‌نامه بغداد و دولت منطقه ای کردستان (KRG)، نیروی نظامی دولت منطقه‌ای کردستان موسوم به پیش‌مرگ و نظامیان عراق باید به طور مشترک ایست بازرسی تشکیل دهند.

دبیر کل وزارت پیشمرگ حکومت اقلیم کردستان عراق در همان روز ادعا کرد، هدف دستور این استقرارها که در مناطق مورد مناقشه از جمله کرکوک صورت گرفته است، فقط برای حفظ جان غیرنظامیان است.

جبار یاور در بیانیه‌ای گفت: «سرویس اطلاعاتی پیشمرگ اطلاعاتی در اختیار دارد مبنی بر این که گروه‌های تروریستی قصد دارند در این مناطق حملات تروریستی به راه اندازند.»

وی افزود: «پس از هماهنگی با استاندار کرکوک، تصمیم گرفته شد که پیشمرگ ها کمبود های امنیتی کلی و به ویژه اطراف شهر کرکوک را جبران کنند .»

این درحالی است که عراق در هفته‌های اخیر صحنه افزایش خشونت و ناآرامی بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، استان کرکوک از جمله مناطقی است که ساکنان آن از اقوام و مذاهب بسیار مختلف تشکیل شده‌اند. در این شهر اعراب، کردها، ترکمن‌ها، سنی‌ها و شیعیان زندگی می‌کنند.

کرکوک، بخش اصلی سرزمینی به شمار می‌آید که کردها برای الحاق آن به منطقه کردستان عراق تلاش می‌کنند.

در همین حال، فرانس پرس به نقل از یک مقام دیگر عالی‌رتبه ارتش عراق گزارش داد، ارتش این کشور این حرکت را نوعی مانور سیاسی می‌داند که هدف آن پر کردن خلأ امنیتی نیست.

وی تصریح کرده است: «بعد از جابه‌جایی‌های اخیر نیروهای پیشمرگ، ارتش (عراق) به حال آماده باش در آمده است.»

روز شنبه، افراد مسلح در حملات جداگانه در تکریت، زادگاه صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق در استان صلاح‌الدین، و رمادی در مرکز استان الانبار، ده سرباز عراقی را کشتند.

مقامات عراق بعد از این حملات مرگبار، در شهر رمادی قانون منع آمد و شد اعمال کردند؛ این قانون در حالی در شهر رمادی برقرار شد که معترضان سنی در استان انبار اعلام کردند تصمیم دارند برای بهبود اوضاع امنیتی، ارتش تشکیل دهند.

موج جدید خشونت د رعراق، بعد از درگیری نیروهای امنیتی این کشور با افراد مسلح و معترضان ضد دولتی در روز سه‌شنبه (۲۳ آوریل) نزدیک شهر هویجه در شمال عراق، آغاز شده است.

عراق همچنین در ماه‌های گذشته صحنه تظاهرات و اعتراض معترضانی بوده است که دولت را به تبعیض فرقه‌ای علیه مسلمانان سنی مذهب متهم می‌کنند.

این درحالی است که دولت عراق می‌گوید، برخی از کشورهای خاص در منطقه به تنش در عراق دامن می‌زنند و دشمنان این کشور برای بروز جنگ داخلی فرقه‌ای در عراق توطئه‌چینی می‌کنند.

کد خبر 211502
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز