همشهری آنلاین: ارتش نیجریه اعلام کرده است به جنگ با شبه‌نظامیان گروه سلفی بوکو حرام در شمال شرق این کشور ادامه خواهد داد.

نیجریه

به گزارش شبکه پرس تی وی، ژنرال کریس اولوکولاده، رئیس اطلاع‌رسانی دفاعی ارتش نیجریه، روز یک‌شنبه (۲۹ اردیبهشت، ۱۹ مه) گفت مبارزه علیه شبه‌نظامیان سلفی را تا زمان رسیدن به اهداف اصلی خود ادامه خواهیم داد.

این مقام نظامی نیجریه تاکید کرد ارتش این کشور مصمم است از «تمامیت ارضی» نیجریه «به عنوان یک کشور واحد» دفاع کند.

پیشتر، ارتش نیجریه مقرارت منع رفت‌وآمد در ۱۲ محله شهر مایدوگوری، مرکز ایالت بورنو و پایگاه سنتی گروه بوکو حرام اعلام کرده بود.

سرهنگ ساگیر موسی، سخنگوی ارتش نیجریه، روز یک‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «برای تقویت و حفظ عملیات ویژه علیه حمله‌های گروه بوکو حرام، مقررات منع آمدوشد به مدت ۲۴ ساعت اعمال می‌شود.»

همچنین در بیانیه جداگانه‌ای که در همین روز صادر شد، ارتش نیجریه اعلام کرد «۱۰ فرد مظنون به تروریست» را در یکی از محلات شهر مایدوگوری کشته و بیش از ۶۵ تن شبه‌نظامی را که برای ورود به این شهر تلاش می‌کردند، دستگیر کرده است.

در این بیانیه آمده است بازداشت‌شدگان افرادی هستند که «از ادوگاه‌های مختلفی که اکنون تحت حمله قرار دارند در حال فرار بودند.»

ارتش نیجریه روز جمعه اعلام کرد اردوگاه آموزشی شبه‌نظامیان در شمال شرقی این کشور را هدف حمله هوایی قرار داده است که در این حمله ده‌ها تن از شبه‌نظامیان کشته شدند.

ارتس نیجریه در این حملات از جت و بالگردهای مجهز به توپ برای حمله به چندین اردوگاه شبه‌نظامیان در سه ایالت شمال شرقی این کشور استفاده کرد.

گودلاک جاجاتان، رئیس جمهور نیجریه، پیشتر در سه ایالت بونو، یوبه و آداماوا وضعیت فوق‌‌العاده اعلام کرد و گفت گروه بوکو حرام این مناطق را به تصرف خود درآورده‌ و علیه دولت اعلام جنگ کرده‌اند.

شبه‌نامیان سلفب بوکو حرام ۲۷ اردیبهشت (۷ مه) به چند یادگان نظامی، یک زندان و یک پاسگاه پلیس در شهر باما حمله کردند که در پی آن ۵۵ نفر کشته شدند و ۱۰۵ زندانی نیز از زندان فرار کردند.

این در حالی است که گروه بوکو حرام مسئولیت حملات مسلحانه و بمب‌گذاری‌هایی را که از سال ۲۰۰۹ تا کنون در بخش‌های گوناگون نیجریه انجام شده، پذیرفته است.

در چهار سال گذشته خشونت‌ها در پر جمعیت‌ترین کشور آفریقانی جان سه هزار و ۶۰۰ تن از جمله نیروهای امنیتی نیجریه را گرفته است.

کد خبر 214973
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز