چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

گروه شهری: رأی شورای شهر تهران برای ابقای دکتر محمدباقر قالیباف در مسئولیت شهرداری تهران با استقبال مقامات و جریان‌های سیاسی کشور و نیز بازتاب‌های خبری در رسانه‌های خارجی روبه‌رو شد.

به گزارش ایرنا، مصطفی پورمحمدی وزیر کشور با ابراز خوشحالی از سرعت عمل شورای شهر در انتخاب شهردار تهران، گفت: این سرعت انتخاب سبب خواهد شد که مسایل مدیریت شهری توقفی نداشته باشد و به سرعت به فعالیت‌های خودش ادامه دهد.

پورمحمدی که در حاشیه مراسم افتتاح مرکز آسیایی کاهش خطرپذیری لرزه‌ای که در وزارت کشور برگزار شده بود، سخن می‌گفت، افزود: اگر مصوبه شورای شهر به صورت مکتوب و رسمی به وزارت کشور ارسال شود، به سرعت نسبت به صدور حکم ابقای آقای قالیباف شهردار تهران اقدام خواهد شد.

همچنین عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: انتخاب شورای شهر تهران در نهایت بسیار خوب و قابل توجه است و با توجه به مشکلات گسترده تهران می‌توان امیدوار بود که آقای قالیباف در دوره جدید مدیریت خود بتواند بر مشکلات گسترده شهر غلبه و رفاه و خدمات لازم را به مردم عرضه کند.

دکتر کاظم جلالی در گفتگو با مهر در خصوص اظهارات رئیس شورای شهر تهران مبنی بر وجود فشار برای انتخاب افرادی به عنوان شهردار تهران افزود: من نمی‌دانم این فشار چقدر وجود داشت ولی ما در سالی که مقام معظم رهبری آن را به عنوان سال وحدت ملی و انسجام اسلامی اعلام کرده‌اند و وحدت را برای داخل کشور و انسجام را برای جهان اسلام ضروری می‌دانند ، صلاح نیست اینگونه اعمال نظرها بر نهادهای مدنی تحمیل شود.

منتظر تحولات گسترده هستیم

حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که تهران شهری است با مطالبات بزرگ و منتخب نخبگان مستقر در شورای شهر باید که توان مدیریتی بالایی داشته باشد گفت: این امر مستلزم رأی اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورا بود که چنین اتفاقی هم رخ داد.

وی با اشاره به سوابق مدیریتی قالیباف افزود: شهردار منتخب تهران کسی است که امتحان پس‌داده و من معتقدم با این ترکیب و همکاری شهردار تهران و اعضای شورای شهر باید منتظر تحولات بزرگی در سطح پایتخت باشیم.

3 فایده توافق

دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان نیز در تحلیل آثار انتخاب شهردار تهران با اتفاق آرا گفت: جای تبریک دارد که اولین اقدام شورای سوم به‌دور از هرگونه گرایش‌های سیاسی و تعلقات جناحی صورت گرفت.

ابوالقاسم رئوفیان ادامه داد: قطعا انتخاب شهردار مؤثر خواهد بود در روند کار شهردار، شورای شهر و تصور مردم از شهردار و شورای شهر.

وی گفت: شهرداری که  توانسته باشد با چنین آرای بالایی انتخاب شود معلوم است که مورد وثوق اکثریت اعضای شورا است و این می‌تواند به‌عنوان یک عامل انگیزش در افزایش خدمت و مدیریت شهری در پایتخت مؤثر باشد.

رئوفیان سومین تأثیر این توافق اکثریتی را بر روی شهروندان تهرانی ذکر کرد و گفت: شهروندان وقتی احساس می‌کنند شهردار آنها با رأی بالا انتخاب شده‌ است مطمئن خواهند شد که این شهردار از یک پشتوانه قوی برخوردار است و می‌تواند نسبت به گذشته منشأ خدمات بیشتری باشد.

وی افزود: از تأثیر این توافق بر روی اعضای شورای شهر نیز نباید غافل شد چراکه بعد از چندین روز بحث و بررسی، آنان موفق شدند کسی را انتخاب کنند که می‌تواند با تکیه بر ویژگی‌های بارز شخصیتی در مدیریت شهری موفق باشد.

انتخابی به دور از شائبه سیاسی

از سوی دیگر غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با مهر انتخاب قالیباف به عنوان شهردار را انتخابی شایسته و فاقدشائبه سیاسی خواند و یادآور شد: خوشبختانه اعضای شورای شهر نهایتاً‌ با بررسی و کنکاش اخباری که از این شورا طی دو روز اخیر بیرون آمد توانستند انتخاب شایسته را انجام دهند.

وی افزود: مردم به اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس رأی نمی‌دهند که آنها این فرصت را سکوی پرش خود برای دستیابی به مقامات بالاتر کنند.

محمد خوش‌چهره، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به تلاش‌های سیاسی خا رج از شورای شهر و آن جریاناتی که در طی دو سه روز کشمکش حاکم بود گفت: این انتخاب، انتخابی منطقی و به نفع شهر تهران بود.

وی ضمن تأکید بر اینکه بقای شهردار مهمترین نکته‌ای است که در اینجا باید مدنظر داشت افزود: احراز توانمندی شخصی و احراز بینش و درک صحیح به مباحث شهری دو ویژگی است که برای شهردار لازم است. این فرصت برای قالیباف پیش آمده که چون در مسیر مشکلات بوده هم‌اکنون بتواند با تبیین آن مسائل در مدیریت شهری موفق‌تر باشد.

خوش‌چهره کارنامه قالیباف را با توجه به مشکلات ساختاری حاکم بر پایتخت و فضای بیرونی که گاهی دوستانه نبود، موفق ارزیابی کرد و گفت:امروز از قالیباف این انتظار است که با توجه به تجربه خالصانه و با توجه به اینکه در کوران فضای گذشته به پختگی رسیده‌اند منشأ خدماتی باشند برای مسائل و مشکلاتی که روبروی این کلان‌شهر قرار دارد.

بازتاب‌های خارجی

 انتخاب محمدباقر قالیباف به‌عنوان شهردار تهران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت که خلاصه‌ای از این گزارش ها که تا لحظه تنظیم خبر  به دستمان رسیده از نظرتان می‌گذرد:

خبرگزاری آسوشیتدپرس در جریان انعکاس خبر انتخاب دوباره محمدباقر قالیباف به‌عنوان شهردار تهران مدعی شد: شورای شهر تهران بالاخره عصر روز چهارشنبه توانست با غلبه بر فشارهای دولت، یک شهردار میانه‌رو را برای دومین‌بار به‌منظور تصدی این سمت در شهرداری تهران انتخاب کند.


(AP Photo/Hasan Sarbakhshian)

این خبرگزاری تأکید کرد: انتخاب مجدد قالیباف به‌منزله یک پیروزی برای «محافظه‌کاران میانه‌رو» در عرصه سیاسی ایران است.

جالب توجه آنکه خبرگزاری فرانسه نیز، محمدباقر قالیباف را دقیقا با عنوان «نماینده جناح محافظه‌کاران میانه‌رو» مورد اشاره قرار داد و افزود: قالیباف پس از پیروزی در انتخابات شورای شهر، تلاش برای مدیریت هرچه بهتر عرصه‌های اقتصاد و توسعه شهری و همچنین تأسیس و ارتقاء نهادهای خدماتی و تولیدی را به‌عنوان اولویت‌های کاری خود در دوره دوم تصدی پست شهردار تهران اعلام کرد.

بی‌بی‌سی نیز با اشاره به این‌که در سومین دور رأی‌گیری شورای شهر تهران، محمدباقر قالیباف توانست با کسب اکثریت آراء برای 4 سال دیگر در سمت شهردار تهران ابقا شود، گزارشی را از نتایج هر 3 دوره رأی‌گیری منعکس نمود و سپس زندگینامه مختصری از شهردار تهران را دستمایه گزارش خود قرار داد.

انتخاب دکتر محمدباقر قالیباف به‌عنوان شهردار پایتخت در دیگر رسانه‌های بین‌المللی ازجمله سانفرانسیسکو کرونیکل، خبرگزاری ای‌.کی.آی ایتالیا، روزنامه البوابه اردن، رادیو آزاد اروپا و... بازتاب داشت.

کد خبر 21655

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز