ایران 4بار به جام جهانی صعود کرده و هر بار یک بازیکن توانسته با درخشش در مرحله مقدماتی تبدیل به قهرمان شود.

فوتبال

 در نخستین صعود به جام جهانی1978 آرژانتین، حسن روشن، بازیکن افسانه‌ای با گل‌ها و پاس گل هایش ایران را از مسیر سخت صعود عبور داد. در مسیر جام جهانی1998 فرانسه، ایران تا 15دقیقه به پایان بازی 2 بر یک از استرالیا عقب بود که خداداد عزیزی گل صعود را به ثمر رساند. وحید هاشمیان ناجی بعدی ایران بود که در مسیر جام‌جهانی2006 آلمان، با ضربات سر و شوت‌های قدرتمندش به کمک تیم آمد. تمام این بازیکنان پیش از مرحله مقدماتی جام جهانی هم ستاره‌های تثبیت شده‌ای بودند، ولی در مسیر صعود به جام جهانی 2014برزیل، یک مهاجم گمنام به داد تیم رسید.

رضا قوچان نژاد، مهاجمی نسبتا ناشناخته که مقیم بلژیک است، نخستین گلش را در پیروزی یک بر صفر مقابل قطر زد تا امیدهای صعود زنده شود و یک هفته بعد در پیروزی 4 بر صفر مقابل لبنان هم نامش در فهرست گلزنان قرار گرفت. مهاجم 25ساله استاندارد لی‌یژ، در بازی آخر برابر کره هم آمادگی‌اش را نشان داد و زننده تک‌گل بازی بود که ایران را صدرنشین این گروه کرد. او در مصاحبه‌ای اختصاصی با سایت فیفا گفت: «به بازی برای ایران در هر مکان و زمانی افتخار می‌کنم. لطف خدا بود که چنین فرصتی داشته باشم، به‌ویژه حالا که می‌توانیم نماینده کشورمان در جام جهانی برزیل باشیم.» گوچی که متولد ایران و بزرگ شده هلند است، وقتی اکتبر گذشته از سوی کی‌روش به تیم ملی ایران دعوت شد، در فوتبال آسیا، چهره‌ای ناشناخته بود. اما سرمربی سابق رئال‌مادرید که تحت‌تأثیر گلزنی‌های او در لیگ بلژیک قرار گرفته بود، بلافاصله او را به تیم ملی دعوت کرد.

تماس کی‌روش

گوچی درباره نخستین تماس کی‌روش گفت: «وقتی آقای کی‌روش با من تماس گرفت، شگفت‌زده شدم. مربی‌مان به من گفت که باید به بازی برای ایران افتخار کنی و فکر می‌کنم تو می‌توانی به ما کمک کنی. وقتی مکالمه تمام شد، بلافاصله با والدینم تماس گرفتم تا این خبر خوب را به آنها بدهم.» اعتماد کی‌روش به قوچان نژاد به قدری زیاد بود که به محض پیوستن به تیم او را در بازی حساس مقابل کره در ترکیب اصلی قرار داد. حتی پس از شکست خانگی مقابل ازبکستان که صعود ایران را به خطر انداخت هم کی‌روش اعتمادش به این بازیکن را از دست نداد. نتیجه این اعتماد 3گلی بود که گوچی در 3بازی بعدی وارد دروازه حریفان کرد که شامل 2گل 3 امتیازی بود و ایران را به جام جهانی رساند.

فرازونشیب

او درباره مسابقات مرحله مقدماتی گفت: «بازی‌های سختی بود و فراز‌و‌نشیب زیادی داشتیم. در 2بازی مهم مقابل لبنان و ازبکستان مغلوب شدیم، ولی برخلاف پیش‌بینی‌ها توانستیم در بازی‌های سخت پایانی ببریم و صعود کنیم. ما تیم خوبی داریم، به هم احترام می‌گذاریم و یاور هم هستیم. قطعا بدون حمایت هم‌تیمی‌هایم غیرممکن بود بتوانم گلزنی کنم.» او در تمجید از کی‌روش اضافه کرد: «ما ایرانی‌ها باید از کی‌روش متشکر باشیم. او دلیل اصلی این موفقیت بود. او همیشه در لحظات خوب و بد در کنار ماست. او هرگز از بار مسئولیت شانه خالی نکرد.» گوچی پس از درخشش در این 3بازی تبدیل به پسر طلایی ایران شده و گل او به کره را با لحظه طلایی گلزنی 15سال پیش خداداد عزیزی به استرالیا در ملبورن مقایسه می‌کنند.

بازیکنان متحد

گلزن خونسرد ایران که در لیگ‌های هلند و بلژیک حدود 50گل زده، درباره این گل استادانه و بازی‌اش گفت: «من عاشق گلزنی هستم. وظیفه من این است که توپ را به تور برسانم. من در حالت‌های مختلف گل زده‌ام، ولی همچنان تلاش می‌کنم تا مهارت‌هایم بیشتر شود.» او در پایان نسبت به موفقیت ایران در جام جهانی ابراز خوش بینی کرد و گفت: «من به تیم‌مان اطمینان دارم. در این تیم تعادل خوبی بین بازیکنان جوان و باتجربه وجود دارد و تا زمانی که متحد باشیم می‌توانیم به اهداف بزرگ‌تری برسیم.»

کد خبر 221565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز