سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر- احمد افشار: احسان آقایی، مدیر موزه هنرهای معاصر تهران صبح دیروز در نشست خبری که در محل کتابخانه موزه برگزار شد، با بیان اینکه سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران میزبان هفته فیلم مسعود کیمیایی خواهد بود، گفت: این احتمال وجود دارد که چند فیلم از دوران قبل از انقلاب کیمیایی را نیز نشان دهیم.

مسعود کیمیایی

آقایی با اشاره به اینکه ما در سینما‌تک قصد داریم به هنر سینما بپردازیم و کاری به صنعت سینما نداریم، افزود: متأسفانه فیلم‌های هنری سینمای جهان بیشتر از فیلم‌های صنعتی سینما، با اصول و شرایط پخش فیلم در ایران مغایرت دارند و پخش کردن آنها وهن است. هر فیلمی که بخواهیم پخش کنیم باید تابع قانون‌های معاونت سینمایی باشد و ما وظیفه داریم که با این معاونت هماهنگ باشیم. آقایی خاطرنشان کرد:‌ اکنون در حال هماهنگی با مسعود کیمیایی هستیم که بعد از‌ماه مبارک رمضان هفته‌ای برای فیلم‌های این سینماگر کشورمان داشته باشیم تا مروری بر آثار وی را از نظر بگذرانیم ولی کماکان منتظر اعلام نظر نهایی وی هستیم.

در بخش دیگری از این نشست مدیر موزه هنرهای معاصر تهران با بیان اینکه برخی از هنرمندان دچار خودسانسوری شده‌اند، گفت: مشکل بخش هنر ما به تغییر تفکر مدیران ربطی ندارد، بلکه این هنرمندان هستند که با موضعگیری‌های سیاسی خودسانسوری می‌کنند و تمایلی به برگزاری نمایشگاه و همکاری با موزه ندارند. آقایی ادامه داد:‌ حتی وقتی که ما و سیستم مدیریتی سیاسی‌کاری نمی‌کند و علاقه‌مند به همکاری با هنرمندان است این هنرمندان هستند که با سیاسی‌کاری کار را سخت می‌کنند. او در ادامه به تشریح برنامه‌های 6ماهه دوم سال‌جاری اشاره و اظهار کرد: از 29مردادماه نمایشگاهی با عنوان «سقاخانه» در موزه برگزار خواهد شد، که این نمایشگاه در واقع یک روند تحلیلی- تاریخی از هنر مدرن ایران در حوزه دینی است.

او درباره اینکه برخی از هنرمندان کارهای ملی و مذهبی هم‌اکنون تغییر رویکرد داده‌اند، گفت: جنبش سقاخانه به شخصیت هنرمندان کاری ندارد و خود جنبش را مورد بررسی قرار می‌دهد. آقایی همچنین به برگزاری نمایشگاهی با موضوع محرم از 2آذر تا 29دی خبر داد و گفت: در این نمایشگاه 8هنرمند کارهای خود را با درونمایه محرم در 8گالری موزه به نمایش می‌گذارند. مدیر موزه‌ هنرهای معاصر تهران درباره‌ برنامه موزه با موضوع هنر انقلاب گفت: همچنین درنظر داریم 2تن از هنرمندان تأثیرگذار هنر انقلاب را برای برگزاری نمایشگاهی در همین مورد دعوت به‌کار کنیم. به‌دلیل ویژگی‌ اجتماعی و فرهنگی انقلاب همیشه جریانی با آن همراه بوده است. متأسفانه در کشور ما ارزش هنر انقلاب هنوز شناخته نشده است. اگر بتوانیم به کارهای حوزه‌ هنر انقلاب با دیدی آرتیستی نگاه کنیم و بعد ایدئولوژی را کنار بگذاریم می‌توانیم تا 25سال آینده شاهد این باشیم که بیشترین توجه به آثار هنری در حراجی‌ها به کارهایی با موضوع انقلاب باشد. آقایی به برنامه‌های بخش داخلی موزه نیز اشاره کرد و گفت: مرمت آثار گنجینه‌ موزه در حال انجام است و آثاری که به‌صورت امانت وارد نمایشگاه می‌شود نیز ابتدا به واحد مرمت داده می‌شود و سپس به نمایش گذاشته می‌شود.

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران در ادامه همچنین به برنامه‌های بخش بین‌الملل هم اشاره کرد و گفت: 3درخواست نمایشگاه مشترک از طریق امانت‌سپاری دریافت کرده‌ایم که در مرحله‌ تعهدات بین‌المللی آن هستیم. البته با توجه به تحریم‌هایی که در فوریه سال 2012علیه ایران انجام شد بیمه آثار هنری دچار مشکل شده است و ما در این حوزه و برپایی نمایشگاه‌های خارجی با موانعی روبه‌رو هستیم. آقایی افزود: امسال به‌دلیل محدودیت‌های مالی نتوانستیم در دوسالانه‌ ونیز شرکت کنیم اما اگر مشکلات اعتباری حل شود و هنرمندان به ونیز سفر کنند تأثیر بسیار زیادی در کارهای آنها و به‌طور کلی هنر ایران را شاهد خواهیم بود.

کد خبر 223329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز