دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک تحلیلگر سیاسی می‌گوید عربستان سعودی نقش فعالی در حمایت مالی از تروریسم و افراط‌‌گرایی بر ضد کشورهای دموکراتیک در خاورمیانه داشته است.

عربستان سعودی

زیدالعیسی، کارشناس امور خاورمیانه از لندن در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت که اساس مذهبی رسمی عربستان سعودی، به عنوان یکی از هم‌پیمانان سرسخت امریکا حامی ایدئولوژی وهابی-سلفی است که «پس رونده‌ترین، خشن‌ترین و عقب مانده‌ترین ایدئولوژی می‌باشد.»

وی گفت: «ایدئولوژی وهابی-سلفی‌ها به جنایات و عملیات انتحاری که هم در عراق و هم در سوریه به وقوع می‌پیوندد مشروعیت، انگیزه وتوجیهی مذهبی می‌بخشد.»

این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به سوالی درباره دلایل پشت حملات خشونت‌بار اخیر بر ضد مسلمانان شیعه در عراق گفت که این کشور در جولای و ماه مبارک رمضان صحنه‌ی خشونت‌های خونین بوده است.

العیسی تصریح کرد: «این روزها سال‌های خونین ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ را تداعی می‌کند، زمانی که عراق تا مرز یک جنگ داخلی پیشرفت.»

او در ادامه گفت: «چیزی که غیرقابل انکار است این است که رژیم سعودی از سال ۲۰۰۳ از به رسمیت شناختن تغییر دموکراتیک در عراق سرباز زده است. این رژیم همچنین از داشتن نماینده دیپلماتیک در این کشور نیز خودداری کرده است.»

وی همچنین به این حقیقت «انکار ناپذیر» اشاره کرد که عربستان سعودی پس از ورود خیزش مردمی به منطقه، هم‌پیمانِ سرسخت، نزدیک و غیرقابل جایگزین امریکا در خاورمیانه بوده است.

وی در پایان گفت که عربستان سعودی هم‌پیمان اصلی و راهبردی امریکا در خاورمیانه و قطب اجرایی سیاست‌های این کشور است.

عراق از آغاز سال جاری شاهد موج جدیدی از خشونت بوده است. این در حالی است که تنها در ماه مبارک رمضان بیش از ۶۷۰ تن جان خود را از دست دادند.

سازمان ملل در تاریخ ۱ اوت اعلام کرد که در خشونت‌ها و اقدامات تروریستی ماه جولای در مجموع یک هزار و ۵۷ تن کشته و دو هزار و ۳۲۶ تن مجروح شدند؛ از این رو، این ماه به خونین‌ترین ماه این کشور از سال ۲۰۰۸ بدل شد.

کد خبر 226749
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز