سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک تحلیل‌گر سیاسی به پرس تی‌وی گفت، داشتن رابطه با عربستان سعودی هیچ سودی برای مصر ندارد چرا که ریاض نقشی دوگانه در این کشور آفریقایی ایفا می‌کند.

عربستان سعودی

به گزارش پرس تی وی لارنس فریمن گفت: «سعودی‌ها همواره در منطقه دخالت داشته‌اند، آنها بسیار خطرناک هستند...ما باید آنها را عنصری بسیار منفی قلمداد کنیم و مصر از هرگونه رابطه با سعودی‌ها هیچ سودی نمی‌برد.»

فریمن در ادامه با بیان اینکه ریاض در قبال قاهره سیاست‌های دوگانه اتخاذ کرده است، افزود عربستان موضع خود را در مورد اخوان المسلمین که مدت‌ها از آن حمایت می‌کرد، تغییر داده است.

وی اظهار داشت، سعودی‌ها «به مناسبت‌های مختلف از اخوان المسلمین حمایت کرده‌اند. نمی‌توانم به راحتی بگویم که آنها از کودتا حمایت می‌کنند؛ آنها هر دو طرف را بازی داده‌اند زیرا واقعیت امر این است که سیاست آنها بی ثبات ساختن مصر و انداختن این کشور به ورطه هرج و مرج و جنگ است و این سیاست مورد حمایت برخی گروه‌ها در امریکا نیز هست.»

عربستان سعودی و امارات متحده عربی ۹ جولای با وعده اینکه ۸ میلیارد دلار به مصر کمک خواهند کرد، حمایت خود را از کودتای ارتش مصر علیه محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده این کشور نشان دادند.

این امر خشم میلیون‌ها هوادار محمد مرسی را در مصر در پی داشت.

کشور مصر از زمانی که ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش این کشور اولین رئیس جمهور منتخب مصر را برکنار کرد، وارد چرخه بی‌پایان خشونت‌و ناآرامی شده است. السیسی بعد از برکناری مرسی، عدلی منصور قاضی دادگاه قانون اساسی مصر را به عنوان رئیس جمهور موقت جانشین وی کرد.

کشور عربستان اولین کشوری بود که انتصاب منصور به ریاست جمهوری را به وی تبریک گفت.

کد خبر 226916
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز