یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه آمریکا پس از رایزنی گسترده با همتایان اروپایی خود به‌منظور متقاعدکردنشان برای حمله به سوریه، عازم پاریس شد تا با نمایندگان کشورهای عربی در نشست اتحادیه عرب در پایتخت فرانسه گفت‌وگو کند.

جان کری

این در حالی است که به‌نظر می‌رسد رایزنی‌های جان کری با وزرای خارجه اروپا چندان ثمربخش نبوده زیرا اروپایی‌ها اعلام کردند برای حمله نظامی به سوریه باید تا زمان اعلام نظر سازمان ملل و روشن شدن نتیجه تحقیقات این سازمان درباره حمله شیمیایی اخیر، صبر کرد. جان کری دیروز در پاریس با اعضای کمیته پیگیری مسئله فلسطین دیدار کرد اما برخلاف معمول، محور این نشست نه فلسطین بلکه سوریه بود. کری در این نشست از آنان خواست تا از تصمیم آمریکا برای حمله به سوریه حمایت کنند. کمیته پیگیری مسئله فلسطین در اتحادیه عرب متشکل از کشورهای مصر، ‌فلسطین، ‌عربستان، ‌اردن، ‌مراکش، ‌کویت و امارات عربی متحده و دبیرکل اتحادیه عرب است.

کری همچنین پیش از این نشست با همتای مصری خود در این‌باره رایزنی کرد. مصر ازجمله کشورهای عربی است که با هرگونه دخالت نظامی در سوریه مخالف است. علاوه بر مصر، کشورهای عراق، اردن، لبنان و الجزایر هم مخالف اقدام نظامی‌هستند و در آخرین نشست وزرای خارجه عرب در قاهره، فلسطین، سودان و پادشاهی عمان هم به این فهرست افزوده شدند. در مقابل، عربستان بیشترین تلاش‌ها را برای اقدام نظامی علیه سوریه صورت می‌دهد و 2کشور بحرین و کویت همسو با این کشور حرکت می‌کنند اما قطر و امارات با درنگ بیشتری دراین باره موضع می‌گیرند. در نشست اخیر وزیر خارجه آمریکا با همتایان اروپایی‌اش هم موضع واحدی درباره اقدام نظامی علیه سوریه اتخاذ نشد و کشورهای عضو اتحادیه اروپا از آمریکا خواستند تصمیم‌گیری در این‌باره را به تعویق اندازد.

آمریکا تمام تلاش خود را در این مرحله در 2سطح داخلی و خارجی برای کسب اجماع به‌منظور اقدام نظامی علیه سوریه به‌کار گرفته اما تاکنون نتایج ملموسی در این‌باره کسب نکرده و بیشتر اظهارات مقام‌های این کشور‌ در سطحی رسانه‌ای بوده است تا عملی. این درحالی است که جان کری از همتایان اروپایی خود خواست تا خودداری از ارائه کمک‌های مالی اروپا به نهادهای اسرائیلی در داخل اراضی اشغال شده فلسطینیان را به زمانی دیگر موکول کنند. اتحادیه اروپا در‌ماه جولای گذشته و در پی گسترش روزافزون شهرک‌های یهودی‌نشین در اراضی فلسطینیان این تحریم را اعمال کرد. پیش‌بینی می‌شود اروپایی‌ها به‌علت مخالفت با شرکت در حمله به سوریه، با این خواسته کری موافقت کنند.

به موازات این تحرکات، سوئد و لهستان درباره واکنش‌های تردیدآمیز درقبال بحران سوریه هشدار داده و پیش‌بینی کردند پیامدهای هرگونه اقدام بین‌المللی درباره سوریه، تا ده‌ها سال ادامه خواهد یافت. کارل بیلت وزیر خارجه سوئد در کنفرانسی در مقر منطقه‌ای ناتو در پایتخت لتونی اعلام کرد که غرب درباره ناامنی در خاورمیانه کوته‌نظری دارد. وی با فراخواندن همتایان خود به واقع بینی درباره این بحران، ‌گفت: در اغلب کشورهای خاورمیانه جنگ‌هایی داخلی را شاهد هستیم و به‌نظر برخی این تنها فرصت برای موفقیت ورود نظامیان خارجی و ماندن به‌مدت 30سال در این کشورها و ایجاد حاکمیت‌هایی واقعی است.

وزیر خارجه سوئد بحران سوریه را بسیار پیچیده خواند و از اروپایی‌ها خواست تا به‌صورت کامل و برای چند دهه با این بخش از جهان در ارتباط باشند. رادولسلو سیکورسکی وزیر خارجه لهستان هم با اشاره به مداخلات سابق نظامی در لیبی و عراق، گفت: نباید به‌دنبال ورود به عراقی دیگر باشیم و اساسا دخالت آن زمان هم ایده‌ای مناسب نبود. وی خواستار اندیشیدن به پیامدها پیش از پرداختن به چنین اقدامی شد. در داخل سوریه هم ارتش این کشور پس از کنترل بخش اعظم منطقه مسیحی‌نشین معلولا در حومه شمالی دمشق، درپی گسیل‌شدن صدها فرد مسلح به این منطقه، ناچار شد از این منطقه عقب‌نشینی کند. رسانه‌های خبری گزارش دادند که ارتش سوریه به‌علت نگرانی درباره تخریب این منطقه تاریخی که از قدیمی‌ترین مناطق مسیحی سوریه و دارای چندین کلیسا و مرکز عبادتی مسیحی تاریخی است، از درگیرشدن با افراد مسلح در داخل منطقه خودداری ورزیده و پیرامون آن مستقر شده است.

کد خبر 230271
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز