همشهری آنلاین: مذاکرات هسته‌ای ژنو۲ چنان فشرده، سخت و نفس گیر بود که نه تنها گاهی لبخندها را از چهره‌های مذاکره کنندگان محو می‌کرد بلکه منجر به رایزنی‌ها طولانی مدت هر یک از اعضا با هیات‌ها و پایتخت‌های خود پشت درهای بسته می‌شد.

مذاکرات ژنو

 

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به ژنو، چهره خندان و همیشه متبسم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران روی دیگر خود را در این مذاکرات نشان داد. او بسیار با اقتدار در این مذاکرات ظاهر شد تا همگان به ویژه 1+5 بدانند که در دفاع از حقوق ملت ایران بسیار جدی و قاطع است.

حضور مقتدرانه و جدی هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران در ژنو برای پایان دادن به پرونده هسته‌ای و نیز روند پیشرف مذاکرات به گونه‌ای بود که «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای نهایی کردن توافق از «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا خواست خود را به ژنو برساند.

دکتر ظریف نیز سفر خود به ایتالیا را به دلیل حساسیت و جدی بودن مذاکرات لغو کرد و خانم اشتون در تماسی تلفنی با خانم «اما بونیو» وزیر امور خارجه این کشور از او عذرخواهی کرد.

دعوت اشتون از کری، موجب شد وزیران خارجه کشورهای فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه و نیز معاون وزیر خارجه چین خود را به ژنو برسانند تا به قول دکتر ظریف در «آتش بازی آخر» حضور داشته باشند.

 لحن تند ظریف با فابیوس و کری

دکتر ظریف در این نبرد دیپلماتیک چنان ظهور و بروز کرد که به گفته منابع آگاه، شاید هیچ شخصی در دنیا با چنین لحن تند و قاطعی با وزیران خارجه آمریکا و فرانسه صحبت نکرده است.

این منابع می‌گویند دکتر ظریف که با «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا و «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه در آخرین نشست، تند و محکم در دفاع از حقوق ملت ایران صحبت کرده بود در پایان این نشست به خاطر تندی لحنش از آنان عذرخواهی کرد.

به گفته دیپلمات‌ها، بحث‌ها در آخرین نشست ظریف با همتایانش و خانم اشتون که در ساعات پایانی شنبه شب به وقت محلی و در هوای سرد و بارانی ژنو برگزار شد، چنان داغ بود که وزیران 1+5 کت‌ها و کراوات‌های خود را درآورده بودند و حتی بعضا آستین ها را نیز بالا زده بودند.

 نه شنیدن کری از فابیوس

به گفته یک منبع آگاه دیگر، 1+5 که همیشه می‌گفت این ایران است که با آنها اختلاف نظر جدی دارد، وقتی با اختلاف نظر داخلی میان خود و کارشکنی‌های لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه مواجه شد، تلاش داشت تا این کشور را به توافق راضی سازد.

منابع آگاه می‌گویند وقتی دکتر ظریف رو به وزرای خارجه 6 کشور و خانم اشتون گفت: حاضرم هرچه را به توافق رسیدیم، امضا کنم؛ کری رو به فابیوس کرد و گفت: تو حاضری؟ فابیوس گفت: نه.

به گفته منابع آگاه، نه گفتن فابیوس برای کری در میان جمع خوشایند نبود زیرا او انتظار داشت این نه را از ظریف بشنود تا از همتای فرانسوی‌اش.

منابع دیپلماتیک به خبرنگار ایرنا گفتند: کری آمده بود تا کار را تمام کند چون از نظر سیاسی برای او خوب نبود که دو روز در جایی حضور داشته باشد و به توافق نرسد.

تلاش اشتون برای درز نکردن اختلافات

کاترین اشتون در طول این مذاکرات بسیار تلاش داشت تا اختلافات داخلی بین 1+5 به فضای رسانه‌ای درز پیدا نکند اما نتوانست مانع این کار شود و فردی که این اختلافات را رسانه‌ای کرد، شخص «لوران فابیوس» بود.

کلافگی اشتون و شاد نبودن کری

چهره جدی و مصمم ظریف در پایان نخستین نشست سه جانبه با کری و اشتون نیز نشان از سختی مذاکرات داشت؛ وقتی طرفین از محل دفتر سازمان ملل به هتل محل اقامت خود یعنی اینتر کنتیننتال آمدند، حاضر به سخن گفتن در میان خبرنگاران نشدند.

اگرچه بر چهره دکتر ظریف خنده یا تبسمی وجود نداشت اما اشتون بسیار جدی و در عین حال کلافه بود و کری نیز در حالتی بسیار جدی، فقط به گفتن اینکه «سخت بود»، بسنده کرد.

یک خبرنگار آمریکایی در تفسیر حالت کری گفت: به رغم چهره آرامی که آقای کری دارد، اصلا خوشحال نیست.

اتاق ظریف؛ کانون رایزنی‌ها و مصاحبه‌ها

گشاده رویی ظریف به خبرنگاران ایرانی ختم نشد بلکه او با اکثر خبرنگاران حاضر مصاحبه کرد. اتاق دکتر ظریف تبدیل به اتاق مصاحبه با رسانه‌های جهان شده بود. او هیچ خبرنگاری را از خود نرنجاند و با همه بصورت اختصاصی مصاحبه کرد اما با زیرکی تمام، با هر رسانه‌ای با هدفی خاص مصاحبه می‌کرد.

دکتر ظریف همچنان که در عرصه دیپلماسی همه وزرای خارجه کشورهای مهم جهان را در اتفاقی نادر به ژنو کشانده بود، خبرنگاران و رسانه‌های مهم آنان را نیز به اتاقش کشانده بود تا نه تنها از همه ظرفیت‌های خود و تیم هسته‌ای بلکه حتی از ظرفیت‌های رسانه‌ای غرب نیز برای دفاع از حقوق ملت ایران استفاده کند.

 نشست خبری مشترک ظریف و اشتون

مذاکرات ژنو 2 را به وضوح می‌توان نقطه عطفی در همه ابعاد دانست. نه تنها موجب حضور غیرمنتظره وزیران خارجه کشورهای 1+5 به ژنو شد بلکه به برگزاری نخستین نشست خبری مشترک دکتر ظریف و خانم اشتون منجر شد.

این نخستین بار بود که مذاکره کنندگان ارشد ایران و 1+5 در نشست خبری مشترکی در میان خبرنگاران حضور می‌یافتند.

حضور همزمان اشتون و ظریف در حالی بود که ساعت‌ها قبل از آن، خبرنگاران همچون همیشه انتظار حضور جداگانه هر یک از آنها را داشتند و حتی تریبون‌های جداگانه نیز تعبیه شده بود.اما لحظاتی قبل از ورود آنها به محل کنفرانس‌های بین‌المللی، ناگهان دکور نشست خبری تغییر کرد و حالت نشست مشترک به خود گرفت و پرچم‌های ایران و اتحادیه اروپا در دو طرف قرار گرفت.

از هوای پاک ژنو تا هوای تهران

هوایپمای هیات مذاکره کننده هسته ای ایران، وقتی ژنو را در هوای سرد و باران تند این شهر ترک می کرد، به رغم مه آلود بودن هوا به دلیل پاک بودن آن، چهره زیبای این شهر بر فراز آسمان خودنمایی می کرد و چشم هر بیننده ای را به دیدن این منظره خیره می ساخت.

ژنو گرچه مقر سازمان های بین المللی و شهری با رفت و آمدهای بسیار است اما بسیار سرسبز با هوایی بسیار پاک، خیابان هایی تمیز و بدور از هرگونه آلودگی بویژه آلودگی صوتی است.بگونه ای که در اوج ترافیک آن نیز صدای بوق خودروها شنیده نمی شود.

هنگام سوار شدن به هواپیما، مهمان نوازی سوئیسی ها شامل حال هیات ایرانی و خبرنگاران شد و دو نفر از ماموران فرودگاه، چترهای بزرگی را در حد فاصل درب اتوبوس تا پله‌های هواپیما در دست نگه داشتند تا آنها در این باران تند خیس نشوند.

اما هنگامی که به نزدیکی آسمان پایتخت خودمان می رسیم، آلودگی هوای تهران از دور خودنمایی می کند و چهره شهر از فراز آسمان همچون هوای آن ناخوشایند و دلگیر است.

کد خبر 238507
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز