سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

پگاه شفتی: چند‌وقتی است که دانش‌آموزهای فرانسوی و حتی پدر و مادرهایشان با دولت «فرانسوا اولاند» درافتاده‌­اند.

چهارشنبه‌ها هم تعطیل

نمی‌خواهم دلتان را بسوزانم، ولی دانش‌آموزان فرانسوی در هفته نه دو روز، که سه روز تعطیل هستند؛ یعنی روزهای شنبه، یک شنبه و چهارشنبه مدرسه نمی‌روند. حالا دولت اولاند قصد دارد تا این دانش‌آموزان پرتوقع را چهارشنبه‌ها هم به مدرسه بکشاند.

در فرانسه، تعطیلی چهارشنبه‌ها به‌شکل سنتی از قرن نوزدهم مرسوم شد؛ چراکه در این‌روز دانش‌آموزان باید بر طبق رسم آن زمان چهارشنبه‌ها را به نیایش بگذارنند و صرف امور معنوی کنند. با ورود به عصر مدرنیته روزهای چهارشنبه تبدیل به‌گردش‌های علمی شد که دانش‌آموزها برای شرکت در برنامه‌های گردش علمی اختیار داشتند.

نظام آموزشی کشور فرانسه و بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی تقریباً شبیه به سیستم آموزشی بعضی از مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های نوجوان‌های امروزی در ایران است. دانش‌آموزهای فرانسوی از هشت صبح تا غروب آفتاب در مدرسه می‌مانند. آن‌ها ظهرها در مدرسه ناهار می‌خورند و استراحت می‌کنند تا برای ساعت‌های بعد از ظهر درسی آماده شوند. حتی در مقاطع ابتدایی بچه‌ها می‌توانند در مدرسه بخوابند.

در عوض دانش‌آموزان دیگر مجبور نیستند وقتی به خانه برمی‌گردند درس بخوانند، چراکه در طول مدتی که در مدرسه بوده‌اند زیرنظر معلم، درسی را که یادگرفته‌اند پس داده‌اند تا هم معلم به میزان فهم درسی‌شان پی ببرد و هم اشکالاتشان را برطرف کند.

در چنین شرایطی نیرویی که صرف آموزش می‌شود و نیرویی که از دانش‌آموز گرفته می‌شود، آن‌قدر هست که شایسته‌ی دوروز یا حتی سه‌روز استراحت باشد. در واقع برخی از کارشناس‌ها معتقدند تنها یک‌روز تعطیل برای کسانی که تمام هفته مشغول انجام وظیفه بوده‌اند کافی نیست.

 پس در اروپا، آمریکا و بسیاری از کشورهای آسیایی نه تنها مدرسه‌ها که بسیاری از ادارات دولتی هم دوروز تعطیل هستند. استراحت کافی، انگیزه و شوق بیش‌تری به افراد می‌دهد و موجب تلاش بیش‌تر آن‌ها در کار می‌شود.

اریک و ایزابل نیزار، پدر و مادر فرانسوی هستند که در اعتراض به برداشتن تعطیلی چهارشنبه‌های مدارس در یک تظاهرات شرکت کردند. فرزند آن‌ها ساشا، ۹ سال دارد و آن‌ها عادت دارند سه‌شنبه شب‌ها را با برنامه‌های شاد و خانوادگی پر کنند. ایزابل در این‌باره می‌گوید: «ما روزهای چهارشنبه را به برنامه‌های فوق‌برنامه برای ساشا اختصاص داده‌ایم و سه‌شنبه شب‌ها دورهم شام می‌خوریم و فیلم می‌بینیم و خیالمان راحت است که ساشا فردا مدرسه ندارد. حالا به لطف دولت، این‌روز شاد برای ما از بین رفته است.»

طبق مصوبه‌ی دولت، امسال یک‌‌چهارم از مدارس چهارشنبه‌ها دیگر تعطیل نیستند و بقیه‌ی مدرسه‌ها هم از سال تحصیلی آینده فقط دو‌روز شنبه و یکشنبه، تعطیل‌اند.

با این‌که بسیاری از دانش‌آموزان و پدرومادرهایشان با این طرح مخالف هستند، اما دولت فرانسه معتقد است یکی از دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزانشان می‌تواند همین چهارشنبه‌های کذایی باشد. چرا که دانش‌آموزان با نابرابری درسی مواجه می‌شوند و شکاف بزرگی بین دانش‌آموزانی که در خانه مورد توجه هستند و آن‌هایی که نیستند به‌وجود می‌آید. با این حال حتی در فرانسه هم، همه هم‌عقیده‌اند که دانش‌آموزان حتماً باید دو روز در هفته تعطیل باشند تا انگیزه و انرژی کافی را برای شروع هفته‌ی جدید داشته باشند.

کد خبر 249888
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز