همشهری آنلاین: یک پژوهشگر تربیت اسلامی تأکید کرد: ما باید تفاوت میان انسان‌ها را به رسمیت بشناسیم و به این تفاوتها احترام بگذاریم. یکی از مهمترین مشکلات تربیتی امروز جامعه ما نگرش یکسان والدین است که کودکان خود را آینه آرزوهایشان می بینند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دومین جلسه از سلسله جلسات شرح و تفسیر روایات کلیدی تربیتی، با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمید مشهدی آقایی معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، شب گذشته(یکشنبه 11 اسفندماه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

آقایی در این جلسه، ضمن مروری بر مباحث گذشته به ذکر روایتی از رسول اکرم، حضرت محمد(ص) مبنی بر اینکه: «النَّاسُ‏ مَعَادِن کَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّهِ» پرداخت و آنرا چنین معنا کرد: مردم معدن‌هایی هستند مثل معادن طلا و نقره.

وی این حدیث را راهنمای تربیت دانست و تصریح کرد: واژه «الناس» در این روایت بر "همه مردم" تأکید دارد و منظور از آنچه درون معدن است، فطرت الهی انسان است که در کنار توانایی هایی چون دیدن، شنیدن و عقل و اختیار از سوی خداوند به او اعطا می‌شود.

این پژوهشگر تربیت اسلامی، ادامه داد: منظور پیامبر(ص) از طلا و نقره در این حدیث، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، تمثیلی است که می توان آن را به درجات و انواع مختلفی تعمیم داد از جمله آنکه منظور از طلا و نقره یعنی خداوند تاج کرامت را بر سر انسان گذاشته و فطرت وجودی و اولیه او طلاست.

وی سپس به توضیح نگرش های تربیتی حاصل از این حدیث پراخت و گفت: اولین نکته قابل تأمل برگرفته از این حدیث آن است که همه انسان های روی کره خاکی مخاطب آن هستند و نگرش دوم به تفاوت انسان ها اشاره دارد؛ یعنی انسان‌ها فطرت مشترکی دارند اما صاحب استعداد، هوش و توانایی متفاوتی هستند.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، به رسمیت شناختن تفاوت میان انسان‌ها را دیگر نگرش برگرفته از حدیث مذکور خواند و اظهار کرد: ما باید تفاوت میان انسانها را به رسمیت بشناسیم و به این تفاوتها احترام بگذاریم. یکی از مهمترین مشکلات تربیتی امروز جامعه ما نگرش یکسان والدین است که کودکان خود را آینه آرزوهایشان می‌بینند.

این کارشناس دینی افزود: در صورت به رسمیت شناختن تفاوت میان انسانها، روش‌های تربیتی نیز متفاوت خواهد بود و برای فردی تنبیه، برای دیگری تشویق یا پند و موعظه، تمثیل و ... کاربرد خواهد داشت.

وی در خصوص دیگر نکات قابل دریافت از این روایت اظهار داشت: نیاز تربیت به دانش، مهارت، تلاش و پاکی، اکتفا نکردن به ظاهر و فرآیندی بودن تربیت، از دیگر نگرش های تربیتی برگرفته از این حدیث است. همچنین متوجه می شویم که جان و فطرت انسان پاک است و به غبارروبی نیاز دارد و این غبار روبی جز در سایه ولایت و اهل بیت(ع) ممکن نخواهد بود.

آقایی افزود: تبدیل شدن قوه تربیت به فعل، امکان تبدیل شدن "قابل تربیت" (تربیت شونده) به "فاعل تربیت" (مربی) در صورت استفاده از روش صحیح و خوشناسی تربیتی، از دیگر نکاتی است که می‌توان از این حدیث دریافت.

حجت الاسلام و المسلمین حمید مشهدی آقایی علاوه بر مدیریت حوزه علمیه و امام جمعه دماوند سابقه حضور جدی در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان و مدیریت مؤسسه فرهنگی و فعالیت مطبوعاتی و قلمی، ازجمله پژوهشگران دینی برجسته در عرصه تعلیم و تربیت به شمار می رود.

سلسله جلسات شرح و تفسیر روایات کلیدی تربیتی (سبک زندگی و تربیت اسلامی در آیینه روایات) یکشنبه هر هفته پس از نماز مغرب و عشا در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی، به نشانی: پائین تر از میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان شهید صیرفی پور برگزار می شود و شرکت در آن برای عموم علاقمندان آزاد است.

کد خبر 251807
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز