گروه اجتماعی:‌ هزینه ناشی از تعداد کشته‌ها و مجروحان تصادف در کشور سالانه ۱۰هزار میلیارد تومان است.

تصادف

 این در حالی است که مجموع بودجه عمرانی ایران حدود 11هزار میلیارد تومان تصویب شده است. رقم 10هزار میلیاردی خسارت‌های انسانی، تنها بخشی از مجموع هزینه‌های ناشی از تصادف است که به‌طور سالانه 52هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

احتمال تصادف در 2بازه زمانی پرترافیک جاده‌ها همواره بالاست. نوروز و روزهای پایانی تابستان در شهریور ماه. از آنجا که آمار نسبی تردد در جاده‌ها روند روبه‌رشد دارد و از سوی دیگر جاده‌های کشور در شهریور92 پرترددترین روزهای 10سال اخیر خود را تجربه کردند، به‌نظر می‌رسد در پیک ترافیکی بعدی، که نورزو93 خواهد بود، آمار تازه‌ای درباره سفرهای جاده‌ای پدید آید.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رقم 300هزار نفر مجروح تصادف‌های رانندگی، علاوه بر بیش از 17هزار کشته شده در این نوع سانحه‌ها اعلام کرد که بیشترین افراد جان‌باخته در تصادف‌ها 15 تا 30 سال سن دارند. یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم از عامل انسانی به‌عنوان مهم‌ترین عامل در بروز تصادفات جاده‌ای نام برده است و گفته است: نبود فرهنگ صحیح و نداشتن آگاهی لازم از قوانین راهنمایی و رانندگی مهم‌ترین عامل در تصادفات است.

عباس صلاحی نیز اعمال جریمه‌های سنگین، توقیف خودرو و اقدامات این چنینی را در کاهش تمایل افراد به انجام تخلف مهم دانست. او ادامه داد: امید است با ادامه سختگیری‌ها و تمهیدات بموقع پلیس راهور شاهد این باشیم که میزان تصادفات با آموزش‌هایی که ارائه می‌شود کاهش یابد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اما سهم خودروسازان در تلفات جاده‌ای را هم نادیده نگرفت و گفت: انجام معاینه فنی خودرو که زمان زیادی نیز از راننده سلب نمی‌کند بهترین راه برای کشف عیوب وسیله نقلیه قبل از آغاز سفر است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس هم با یادآوری نزدیک شدن به زمان آغاز سفرهای نوروزی گفت: پلیس راهور، اورژانس و گروه‌های امدادی باید با رفع نقاط ضعف‌ موجود، سرعت عمل بیشتری برای خدمات رسانی در روزهای منتهی به پایان سال و آغاز سال جدید داشته باشند. ایرج عبدی در حالی چنین گفت که براساس آمار مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی که از سوی سازمان پزشکی قانونی منتشر شده، بیش از 49درصد مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی حین امداد، انتقال و درمان در بیمارستان اتفاق افتاده است و 50درصد مصدومان حوادث ترافیکی نیز سرصحنه تصادف جان خود را از دست داده‌اند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است که ایمن‌سازی‌ جاده‌ها و خودروها از دیگر عواملی است که به کاهش آمار مرگ ومیر بر اثر تصادفات جاده‌ای منجر می‌شود و همچنین جاده‌های نامناسب، خودروهای فاقد ایمنی و بی‌توجهی رانندگان به قوانین ازجمله مهم‌ترین عوامل بروز حوادث جاده‌ای است.اواخر تابستان بود که مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد هزینه‌های ناشی از تصادفات رانندگی در کشور فقط در سال۹۰ چیزی نزدیک به۵۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

براساس محاسبات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی این رقم 8/518913میلیارد ریالی حدود 8درصد از تولید ناخالص داخلی کشور است؛ آن هم با فرض ثابت ماندن ضرایب برآورد شده. در همان سال90 که در این گزارش به‌عنوان سال مورد مطالعه درنظر گرفته شده، پلیس راه کشور با بیان اینکه خودروهای ساخت داخل رفته‌رفته ناایمن‌تر شده‌اند، بخش قابل‌توجهی از هزینه‌ها و تلفات اقتصادی و اجتماعی را متوجه کیفیت خودروهای تولید داخل دانسته بود.

هم‌اکنون طرح مدیریت و کاهش سوانح و تلفات رانندگی در دست بررسی کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی قرار دارد. طرحی که سردار اسکندر مومنی رئیس پلیس راهور ناجا معتقد است با تصویب و اجرایی شدن آن تلفات جاده‌ای تا پایان برنامه پنجم توسعه 30 تا 40درصد دیگر کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر 252248
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز