همشهری آنلاین: نمایشگاه «بیان و انتزاع» که از جمعه ١٦ اسفند گشایش یافت، بیش از ٥٠ نقاشى از دوره هاى درخشان نقاشى آبستره ایران از ٢٩ هنرمند شاخص را که چهار نسل هنر کشورمان را نمایندگى مى‌کنند و به انتخاب فرناز محمدى گرد هم آمده اند، به نمایش گذاشته است.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش همشهری آنلاین، فرناز محمدى نمایشگاه گردان این نمایشگاه تلاش براى ارائه شناختى مختصر از روند بخشى از تحولات نقاشى انتزاعى ایران را دلیل شکل گیرى این رویداد خواند و ابراز امیدوارى نمود این اتفاق هنرى تلنگرى شود تا مبحث هایى کارشناسى و تحلیلى در میان صاحبنطران پدید آورد.

او در عین حال تاکید کرد بدیهى است به دلیل کمبود فضاى نمایشگاهى مجبور شدیم تنها آثار ٢٩ نقاش این عرصه را ارائه کنیم».

على مرادخانى، معاون هنرى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى که از ساعات نخست گشایش نمایشگاه در آن حضور یافت، پس از دیدار و گفت و گوهاى بسیار با هنرمندان درباره «بیان و انتزاع» گفت: «اهمیت این نمایشگاه، در برگیرى آثار نسل های مختلفی نقاشی انتزاعی است، امکان مقایسه و مطالعه مى‌دهد به خصوص که آثار به نمایش درآمده از سطح بالای کیفی برخوردارند».

مرادخانى با تمجید از آثار جوانان نقاش و ابراز امیدوارى از آینده بسیار خوبی که در انتظارشان است، اضافه کرد: «در این نمایشگاه شاهد آثار ارزشمندی از هنرمندان پیشکسوت و جوان هستیم که جریان جدید فکری در هنر ایران با ارائه آثاری متفاوت به لحاظ نوع رنگ، خطوط، حرکت و فضا نسبت به گذشته بوجود آورده اند.

در واقع می‌توان گفت که در حال تجربه کردن یک دوره تحولی در زمینه آثار انتزاعی هستیم».

مراد خانی در آستانه سال جدید ابراز امیدواری کرد که در سال آینده با تلاش بیشتر و امکاناتی بهتر در حرکت به سمت اهداف هنری وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی و رضایتمندى جامعه هنرى قدم برداریم».

علیرضا سمیع آذر، مدرس تاریخ هنر و مولف کتاب شاخص «انقلاب مفهومى» نیز یکى از دیدارکنندگان از این نمایشگاه بود.

او درباره این رویداد گفت: «نمایشگاه نقاشی «بیان و انتزاع» حاصل بیش از نیم قرن تجربه هنر معاصر ایران در حوزه نقاشی انتزاعی است.

این نمایشگاه در برگیرنده سه نسل آثار هنرمندان نقاشی انتزاعی ایران است که نشان دهنده علاقه ایرانیان به این گونه هنرى است.

بخش اعظم نقاشی مدرنیستی در ایران بر محور شیوه آبستره شکل گرفته است. در این نمایشگاه می‌توان تشخیص داد که چرا هنرمندان ایرانی به نقاشی آبستره اشتیاق نشان می‌دهند.

نخست، امکانی است که این نقاشی برای ارتباط با گذشته و میراث هنری و زیبایی شناختی ایران بوجود می‌آورد زیرا از طریق این نقاشی می‌توان به دنیای بصری در معماری ایران در قالی، گبه و فرش ایرانی و حتى در تزیینات ایرانی اسلامی نفوذ کرد و جلوه هایی مدرن شده از آنها را در هنر امروزی دوباره پدید آورد.

انگیزه دوم به نوعی حس رهایی برمی‌گردد به این معنا که هنرمند با متمرکز شدن به جهان انتزاع خودش را از هر گونه واکنش نسبت به جهان بیرونی آزاد کرده و دیگر مجبور نیست به مسائل مربوط به حوزه های اجتماعی و تاریخی در کارش نقبی بزند و نقاشی اش را به رسانه ای برای اظهار نظر در مورد این مسائل تبدیل کند.

در بسیاری از کارهای این نمایشگاه ما نوعی انتزاع خالص را می‌بینیم نوعی نقاشی ناب که هنرمند صرفا به دنیای رنگ، فرم و فضا پرداخته است، البته ایرانی ها همیشه طبع شاعرانه دارند و میل تغزلی و رمانتیک را در بسیاری از نقاشی آبستره در سه نسل از هنرمندان ایرانی می‌بینیم.

آیدین آغداشلو، نقاش و مدرس تاریخ هنر در بخش هایى از یادداشتى که در کاتالوگ نمایشگاه «بیان و انتزاع» به چاپ رسیده، نوشته است: «نمایشگاه حاضر در نوع خود رخداد مهمی در عرصه نمایش و عرضه بخشی از هنر معاصر ایران است و می‌تواند زمینه مناسبی از این هنر رنگارنگ و متنوع و ناب را برای جمع بندی اهل تحقیق فراهم کند تا بشود با نگاهی جامع، حرکت و گسترش نقاشی انتزاعی ایرانی را تماشا کرد و نتیجه گرفت.

سید هادى منبتى، مدیرعامل موسسه تصویر شهر شهردارى تهران نیز درباره این نمایشگاه معتقد است: «تابلوهایی که درنمایشگاه بیان و انتزاع سینه آویزدیوارها شده اند، تلاش هنرمندان نام آشنایی را به تماشا می‌گذارند که بنا دارند جهانی را به بیان بایستانند و لحظه گسست انفجاری پدیدارهایی را به تماشا بگذارند که رابطه وثیق خود را با هم از کف داده اند، اجزایی که واقعیت آشنا را منفجر می‌کنند تا ما به آن لحظه نابی برسیم که ذرات امکان تجزیه شدن را از کف می‌دهند.

«بیان و انتزاع» تا 16 اردیبهشت ١٣٩٣ به روى دیوار گالرى پردیس ملت واقع در خیابان ولى عصر، بزرگراه نیایش، بزرگراه کردستان، سینماگالرى پردیس ملت، طبقه منفى دو دایر است و علاقمندان مى‌توانند همه روزه از ساعت ١١ تا ٢١ از این آثار دیدن کنند.

کد خبر 252301
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز