همشهری آنلاین: یک استاد و پژوهشگر قرآنی در یازدهمین همایش بانوان قرآن‌پژوه با تأکید بر اینکه این همایش‌های قرآنی موجب می شود تا فعالان قرآنی یکدیگر را شناخته و بتوانند از این طریق با هم مرتبط شوند، گفت: تا بتوانیم کاری اثرگذار در جامعه انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، یازدهمین همایش بین المللی بانوان قرآن پژوه صبح امروز 22 اسفندماه با هدف شناخت عظمت و فضیلت سوره مبارکه یاسین و به منظور تجلیل و تکریم از چهره های شاخص و ممتاز پژوهش و هنر قرآنی با حضور حجت الاسلام حسن خمینی، آیت الله موسوی بجنوردی و دکتر محمدباقر قالیباف، حجت الاسلام حشمتی، حجت الاسلام دکتر احمد احمدی، حجت الاسلام عبداللهیان و جمعی از جامعه قرآنی در برج میلاد تهران برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی، دبیر یازدهمین همایش بین المللی بانوان قرآن پژوه طی سخنان کوتاهی در این مراسم گفت: می خواستم صحبت مفصلی درباره اقدامات تکفیری ها داشته باشم، اینکه علمای اهل سنت که ناظر این اعمال تکفیری ها هستند ساکت نشسته اند و اینک با نام تکفیر ویرانگری و اسلام ستیزی می کنند.

وی افزود: با این حال به دلیل کمبود وقت صحبت خود را کوتاه کرده و تنها از آیت الله بروجردی، حجت الاسلام سیدحسن خمینی، دکتر قالیباف برای حضورشان تشکر کرده و از تمام دست اندرکاران این برنامه و بانوان قرآن پژوه توفیق روزافزون دارم.

رئیس سازمان سمت در ادامه سخنانش گفت: قرآن کتاب آدم سازی است که سلمان، ابوذر و مسلمانان بسیاری را ساخت. مگر می شود با وجود چنین نعمتی که با این همه لطف و محبت در اختیار ما قرار گرفته است بی‌توجه بوده و با جنگ کسی را مسلمان کنیم. کاش بین اهل سنت کسانی باشند که این تکفیری ها را ارشاد کنند تا آَنها از ادامه این مسیر منصرف شوند. ما باید از این همه رأفت و محبتی که در کتاب خدا قرار گرفته است سرمشق بگیریم و اجازه ندهیم این چنین کلام خدا را ضایع کنند.

وی افزود: حجت الاسلام قرائتی از برکات این نظام به شمار می آید. ایشان هر جا حضور داشته باشند خیر و برکت قرآنی را با خود به همراه می آورند. گاهی فرصت کنم پنجشنبه شبها پای صحبت ایشان می نشینم و استفاده می کنم منتهی صبح در رابطه با موضوعی صحبت کردم و اینکه تحقیقات عظیم حوزه ها را ساده نگیرید به هر حال هر کاری برای سطحی به کار برده می شود بالاخره علامه طباطبایی، امام راحل(ه) فلسفه و منطق خوانده اند من هم عمری با فلسفه اسلامی، فلسفه غربی و منطق سروکار داشته و دارم و با همینها زندگی می‌کنم اما اگر همه اینها را دور بریزیم و توجهی به اینها نداشته باشیم کم لطفی است.

وی افزود: نباید حوزه ها و محققان را زیر سؤال ببریم چرا که ما به این مباحث نیز نیاز داریم. این سؤال مطرح است که چرا تفسیر المیزان این جایگاه را پیدا کرده است؟ چون عمق فلسفه و عرفان است. چرا اما (ره) توانست چنین انقلاب عظیمی را به پا دارد؟ اگر فقیه خشکی بود قطعاً نمی توانستیم چنین انقلابی داشته باشیم.

حجت الاسلام محمد عبداللهیان، مدیرعامل موسسه معارف اسلامی امام رضا (ع) و دبیر علمی یازدهمین همایش بین المللی بانوان قرآن پژوه با بیان اینکه سوره یاسین را رویکرد این همایش قرار داده ایم و خوشبختانه پژوهشهای مفصلی در این خصوص ارسال شده است، گفت: متاسفانه قرآن در بین ما مهجور واقع شده و بیشتر از آن سوره یاسین که مظلوم و مهجور واقع شده است، در حالی که از سوره یاسین با عنوان قلب قرآن یاد می شود. پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) فرموده اند کاش امت من از آثار این سوره مطلع شده تا این قدر در غم و غصه و گرفتاری واقع نشوند.

وی در خصوص تفاوت این سوره با سوره‌های دیگر قرآن، افزود: هر حرف قرآن کریم یک فرشته موکل دارد ولی هر حرف سوره یاسین 10 فرشته موکل دارد. بزرگان گفته اند خداوند فرشته ای مهربان تر از سوره یاسین نیافریده، کسی که با این سوره الفت دارد همواره دهها فرشته همراه او هستند و به این ترتیب انسان در زندگی هیچ گاه تنها نمی ماند. اگر می خواهیم هیچ گاه احساس تنهایی نکنیم باید با سوره یاسین همراه باشیم.

عبداللهیان تصریح کرد: در شوروی سابق همه مظاهر دینداری را توانستند از مردم بگیرند به غیر از یاسین خوانی را چرا که آثار سوره یاسین را در جامعه خود به روشنی می دیدند. خداوند سوره یاسین را به منزله اورژانس قرار داده است. هر کسی به این سوره پناه ببرد پاسخ قطعی می گیرد. با خواندن سوره یاسین پرچم زنده نگه داشتن اسلام را بردارید که پرچم نورانی و پربرکتی است.

دکتر مریم حاج عبدالباقی نماینده بانوان قرآن پژوه و استاد و پژوهشگر قرآنی و استاد دانشگاه نیز از دیگر سخنرانان این همایش بود. وی گفت: متأسفانه ریزش رشته الهیات را در دانشگاهها شاهد هستیم ضمن اینکه با کمبود کتابخانه های تخصصی قرآن مواجهیم. در خیلی از موارد مجبوریم دانشجویان را به شهر مقدس قم ارجاع دهیم.

وی افزود: این همایش‌های قرآنی موجب می‌شود تا فعالان قرآنی یکدیگر را شناخته و بتوانند از این طریق با هم مرتبط شوند تا بتوانیم کاری اثرگذار در جامعه انجام دهیم. باید ابعاد مختلف فعالیت‌های قرآنی را شناسایی کرده و به تک تک این ابعاد بپردازیم.

وی در پایان سخنانش اظهار داشت: بانوان به عنوان عالم و هم به عنوان شخصیت قرآنی در سایه جمهوری اسلامی و برکات آن دیده شدند اما نباید دچار افراط شوند. تقدس خانه و خانه داری را از یاد نبرند و در محوریت سنگر خانه فعالیت‌های قرآنی و اجتماعی و پژوهشی خود را مدیریت کنند و سامان دهند.

در ادامه این مراسم پیام آیت الله موسوی اردبیلی و آیت الله سبحانی برای این همایش قرائت شد.

همچنین طی مراسمی به نویسندگاه مقالات برتر و کتاب‌ها و پژوهش‌های برتر قرآنی هدایایی اهدا و از آنها تجلیل شد.

کد خبر 253025
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز