همشهری آنلاین: نایب رئیس شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد تدافعی و ریاضتی نیست بلکه به یک معنی تهاجم به اقتصاد بین‌الملل است.

به گزارش ایرنا، دکتر فرهاد رهبر عصر روز شنبه در نشست شورای اداری استان سمنان با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی افزود: اقتصاد مقاومتی شعار نیست، بلکه واقعیتی است که با اجرای آن، اقتصاد و انقلاب در مقابل آسیب‌ها مصون نگه داشته می‌شود.

وی متذکر شد: مسایل جامعه، مسایلی چند وجهی است که یک وجه آن اقتصاد است و در قالب آن فرهنگ، سیاست و سایر وجوه به صورت مقاومتی مطرح و مورد بررسی و تاکید قرار گرفته است.

دکتر رهبر با تاکید بر لزوم قدرتمند کردن مردم برای کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی، به نامگذاری سال‌های دهه چهارم انقلاب اشاره کرد و گفت: اگر به این نام‌ها توجه شود و آنها را کنار هم قرار دهیم به کلیدواژه‌هایی می‌رسیم که به اقتصاد مقاومتی منجر می‌شود.

رئیس سابق دانشگاه تهران به نام‌های سال‌های مختلف از جمله اصلاح الگوی مصرف، تولید، ارتقای سرمایه‌گذاری، جهاد اقتصادی و حماسه اقتصادی اشاره کرد و گفت: این نام‌ها کلید واژه‌های اقتصاد مقاومتی بوده‌اند.

وی با یادآوری اینکه دهه چهارم انقلاب دهه پیشرفت و عدالت است، تصریح کرد: در این سال‌ها باید الگوسازی کنیم و با اقتصاد مقاومتی به اهداف انقلاب که ساخت تمدن جدید است، برسیم.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: باید در اقتصاد مقاومتی یک الگوی بومی را طراحی کنیم و بر مبنای این الگو، اقتصاد ایران را هدایت کرده و برای سایر کشورها الگو باشیم.

وی بر شناخت فرصت‌ها و تهدیدها برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و پایین بودن نرخ مشارکت، مسایل و مشکلات بازار پول، پایین بودن نرخ کارآفرینی، باز بودن زمینه‌های قاچاق کالا و بالا بودن مدت زمان اجرای پروژه‌های عمرانی را از جمله چالش‌های موجود بر سر راه اقتصاد مقاومتی برشمرد.

وی وابسته بودن دولت به درآمدهای نفتی را از دیگر مشکلات برشمرد و تاکید کرد: در حالی که در دهه 80 نرخ تولید در کشور 1.6 بوده است، نرح واردات کالا به دلار، 4.1 برابر شده و متوسط واردات 18 درصد رشد داشته است.

دکتر رهبر گفت: میانگین وابستگی تولید به واردات از رشد 16 درصدی برخوردار بوده و این امر نشانگر رشد وابستگی اقتصاد کشور به نفت است. همچنین در آخر دهه 80 حجم واردات کالا 70 میلیارد دلار بیش از صادرات بوده است.

وی همچنین با اشاره به افزایش تلاش آمریکا برای تسلط بر منطقه، گفت: گرچه مذاکرات با کشورهای غربی موفقیت‌آمیز بوده است اما نباید به این مذاکرات دلخوش باشیم و باید با ساخت و تکیه بر اقتدار و قدرت داخلی در مقابل توطئه‌های آمریکا بایستیم.

کد خبر 254805
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز