آنطور که مدیر امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح داد، صندوق حمایت از توسعه بازار سرمایه که توسط شرکت تامین سرمایه امین مدیریت می شود، در نقش یک بازارگردان ظاهر خواهد شد، ضمن اینکه این نخستین صندوق حمایت از بازار است.

بورس

 قرار است به زودی صندوق‌های دیگری نیز با همین عنوان برای حمایت از بازار تاسیس شوند. به گزارش همشهری، از هفته گذشته خبر مربوط به تزریق 5هزار میلیارد تومان نقدینگی از سوی 6 بانک دولتی انتقاد‌های زیادی را برانگیخته است. مهم‌ترین انتقاد این است که با این اقدام عملا دولت در بورس دخالت کرده است. از سوی دیگر برخی فعالان بازار این اقدام را نوعی دستکاری در بازار می دانند.

اما سعید مستشار مدیر اموربین‌الملل سازمان بورس معتقد است اطلاعات مربوط به تصمیم وزارت اقتصاد به نحو صحیحی در رسانه‌ها منتشر نشده است. به گفته او خبرهای مربوط به تزریق 5هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس با سوءبرداشت رسانه‌ها همراه بوده است. به همین دلیل از او خواستیم تا درباره اتهام‌هایی که در رابطه با عملکرد صندوق توسعه بازار مطرح است پاسخ دهد. او در این باره توضیح داد:

اساسا اینکه گفته می‌شود 5هزار میلیارد تومان نقدینگی به‌صورت یکجا به بورس تزریق شده است اساسا بحث اشتباهی است. آنچه در نشست وزیر اقتصاد با فعالان بازار سرمایه مطرح شده است تخصیص این میزان منابع به صندوق توسعه بازار سرمایه برای حمایت از بازار بوده است که در مواقع مورد نیاز به بازار اختصاص پیدا خواهد کرد. او ادامه داد: اساسا ماموریت اصلی صندوق توسعه بازار روان‌سازی معاملات چه در زمان رشد و چه در زمان نزول است. در واقع این صندوق همانطور که در مواقع نزول بازار طرف تقاضا را تقویت می کند در زمان صعود بازار هم با عرضه سهام از رشد‌های ناگهانی جلوگیری می‌کند. به این ترتیب کار‌کرد اصلی این صندوق روان‌سازی بازار سهام است.

به گفته او موفقیت این صندوق هم در گرو ایجاد ثبات در بازار است و بهتر است روان بودن بازار حفظ شود. مستشار درباره نشست وزیر اقتصاد با فعالان بازار سرمایه توضیح داد: اساسا اخبار این نشست به نحو درستی منتشر نشد، ضمن اینکه اینطور نبوده، این پیشنهاد از سوی بازیگران اصلی بازار سرمایه مطرح شده است و اینطور نیست که فقط بانک‌ها و بیمه‌ها در تامین منابع مالی این صندوق نقش داشته باشند بلکه بسیاری از شرکت‌های سرمایه گذاری و حقوقی‌های بزرگ بورس که نقش مؤثری در معاملات بورس دارند نقش مؤثری در تامین منابع مالی و تجهیز منابع این صندوق دارند. مستشار گفت: درست است که بانک‌ها و بیمه‌ها از بازیگران اصلی بازار از گذشته تاکنون بوده‌اند اما این صندوق شامل تعداد زیادی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌شود که مدیریت این صندوق با شرکت تامین سرمایه امین است. مدیر امور بین‌الملل سازمان بورس همچنین تاکید کرد: نکته‌ای که در نشست وزیر اقتصاد مطرح بود این بود که صندوق توسعه بازار پشتوانه قوی مالی در مواقع لزوم داشته باشد تا بتواند در مواقع ضروری از بازار حمایت کند.

صندوق‌های جدید توسعه بازار در راهند

مدیر امور بین‌الملل سازمان بورس همچنین در ادامه از تاسیس صندوق‌های جدید توسعه بازار خبر داد و گفت: برنامه سازمان بورس و اوراق بهادار این است که صندوق‌های دیگری هم تاسیس کند. با همین هدف صندوق‌های دیگری هم در آینده با مدیریت متفاوت‌تر در آینده تاسیس خواهند شد. او افزود: به‌غیر از توسعه کیفی صندوق کنونی توسعه بازار سرمایه که توسط شرکت تامین سرمایه امین اداره می‌شود، استراتژی توسعه کمی این صندوق‌ها نیز در دستور کار سازمان بورس است.

به‌دنبال قیمت‌سازی و افزایش شاخص نیستیم

علی سنگینیان مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه هم درباره گسترش برخی انتقاد‌ها به عملکرد صندوق توسعه بازار سرمایه گفت: حقوقی‌ها اگر معتقدند سهام به سطح ارزشمند رسیده با این صندوق همراهی کنند، نه اینکه اقدام به فروش سهام کنند. وی با اشاره به اینکه به‌دنبال افزایش شاخص و قیمت‌سازی نیستیم، گفت: به برخی نمادهایی که در شرایط سخت نقدشونده نبوده‌اند، کمک کردیم. وی در پاسخ به این سؤال که آیا صندوق در جریان حمایت از بازار روی سهام خاصی توجه دارد که براساس آن شاخص افزایش یابد، گفت: قطعاً چنین رویکردی وجود ندارد چراکه از ابتدای حضور صندوق به‌صورت جدی در بازار تاکنون روی 50 نماد عملیات بازارگردانی شده است و در این 50نماد از همه صنایع حضور دارند.

حقوقی‌ها هم از این بورس می‌ترسند

محمد کفاش هم درباره صندوق توسعه بازار سرمایه گفت: برای بررسی وضعیت فعلی در درجه اول باید ببینیم که کل پول وعده داده شده در اختیار مدیران صندوق توسعه قرار گرفته است یا خیر. وی معتقداست که برای بازار اعتماد مهم است و زمانی که اعتماد بازگردد، نقدینگی خودبه‌خود در سهام شرکت‌های زیرگروه وارد می‌شود. وی ادامه داد: مشکل اصلی بازار بی‌اعتمادی و ترس است و این ترسی است که حتی گریبان حقوقی‌ها را نیز گرفته است. به‌طوری که می‌توانیم ببینیم حتی با حضور این صندوق توسعه حقوقی‌ها در قیمت‌های مثبت تابلو شروع به عرضه می‌کردند.

کد خبر 257214
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز