دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

با مشخص شدن سازو‌کار فعالیت صندوق توسعه بازار جهت بازار تغییر کرد، آمار‌ها می‌گویند ۵۰ درصد معاملات بورس تهران از ابتدای اردیبهشت یعنی از زمان آغاز فعالیت این صندوق تاکنون به ۴صنعت اختصاص یافته است.

بورس

به گزارش همشهری، این روز‌ها چشم بسیاری از فعالان بازار به نحوه معاملات صندوق توسعه بازار خیره است. مطابق سنت 2دهه گذشته سهامداران کوچک عموما پشت سر سهامداران حقوقی و بزرگ حرکت می‌کنند به این معنا که نگاه سهامداران کوچک به‌دست بزرگان بورس است و مطابق سهامداران بزرگ سرمایه‌گذاری می‌کنند. در چنین شرایطی ظرف چند روز گذشته گفتمان جدیدی در بازار سرمایه شکل گرفته است.

این گفتمان در تلاش است کشف کند صندوق توسعه بازار سرمایه در حال خرید و فروش چه سهامی است. اطلاعات جدید نشان می‌دهد از زمان آغاز به کار صندوق توسعه بازار سرمایه روند نزولی شاخص بورس تبدیل به روند صعودی شده است، تقریبا در طول هفته گذشته که فعالیت این صندوق آغاز شد جو عمومی بازار سهام تغییر کرد. تا پایان فروردین‌ماه طیف زیادی از شرکت‌های بورس با کاهش ارزش سهامشان در بورس مواجه بودند اما تحرک صندوق توسعه بازار نبض بازار را تغییر داد و منجر به رشد قیمت سهام شرکت‌ها شد. براساس آخرین اطلاعات منابع صندوق توسعه بازار از 50میلیارد تومان اکنون به 120میلیارد تومان افزایش یافته است. منابع مالی این صندوق توسط بانک‌ها و بیمه‌های دولتی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورس تأمین می‌شود. با وعده وزیر اقتصاد قرار است تا سقف 5هزار میلیاردتومان از منابع مالی این صندوق توسط سهامداران بزرگ تأمین شود.

درتازه‌ترین رویداد، اطلاعات جدید نشان می‌دهد که از زمان آغاز فعالیت این صندوق از هفته گذشته تاکنون جو عمومی بازار تغییر کرده است. این اطلاعات بیانگر آن است که 50 درصد از کل ارزش معاملات بازار سهام به 4صنعت اختصاص یافته است. در این میان شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی که در صدر قرار گرفته‌اند درمجموع نزدیک به 16درصد از کل معاملات بورس را به‌خود اختصاص داده‌اند. پس از آن بانک‌ها در رتبه دوم جای گرفته‌اند. در این مدت درمجموع 15درصد از مجموع کل معاملات بورس به بانک‌ها اختصاص یافته است و مجموعا 7هزارو200 نفر سهام بانک‌ها را دادوستد کرده‌اند.

در حال حاضر درمجموع سهام 22بانک و مؤسسه اعتباری در بورس تهران و فرابورس دادوستد می‌شود. البته بیشترین حجم سهام مبادله شده در این مدت به این گروه اختصاص داشته و سهامداران درمجموع یک‌میلیاردو‌300 میلیون سهم بانک‌ها را در بورس دادوستد کرده‌اند.

پس از این دو صنعت خودرو‌سازی‌ در رتبه سوم قرار گرفته است. این صنعت هم در اردیبهشت‌ماه با اقبال زیادی مواجه شده است و درمجموع 12درصد از کل معاملات بورس به این صنعت اختصاص یافته است. رتبه نخست بیشترین تعداد سرمایه خریدار در این مدت به صنعت خودرو‌سازی‌ اختصاص یافته است. در این مدت 18هزار نفر سهام خودروساز‌ها را خریداری کرده‌اند. درمجموع در همین مدت اندک نزدیک به یک میلیارد از سهام شرکت‌های این گروه خریداری شده است.

گروه فلزات اساسی هم که سهام شرکت‌های مهمی در آن مبادله می‌شود در رتبه چهارم قرار گرفته است و 10هزار نفر درمجموع 355هزار سهم این گروه را دادوستد کرده‌اند. این میزان مبادلات درمجموع 9درصد از کل معاملات بورس را شامل می‌شود. بدین‌ترین از ابتدای اردیبهشت تاکنون درمجموع 50درصد از کل معاملات بورس به این 4صنعت اختصاص یافته است.

کد خبر 257699
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز