مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

اصغر اصغری: «این روزها داشتن ماشین از نون شب هم واجب تره!» ؛ این جمله در عصر شهرنشینی ظاهرا بدیهی به‌نظر می‌رسد.

دست دوم های دوست داشتنی

این روزها تردد و مسافرت بدون خودروی شخصی، برای بسیاری قابل تصور نیست! با چندبرابر شدن قیمت خودروها طی یکی دوسال اخیر چاره‌ای برای خیلی‌ها نمانده جز اینکه قید خودروی صفر را بزنند و سراغ بازار دست دوم‌های این کالای واجب‌تر از نان شب(!) بروند. گزارش پیش رو به شما کمک می‌کند که هنگام خرید خودروی دست دوم، انتخاب بهتر و مطمئن‌تری داشته باشید.»

دوست داشتنی‌ها !

اولین و مهم‌ترین دلیل رجوع برای خرید خودروهای دست دوم، قیمت پایین‌تر و مناسب‌تر این کالاهای کارکرده است. به همین دلیل آنهایی که ترجیح می‌دهند هزینه کمتری برای صاحب ماشین شدن بپردازند بیشترین مراجعه‌کنندگان را تشکیل می‌دهند. گروه دوم کسانی هستند که معتقدند خودروهای 4- 3سال پیش، از کیفیت بالاتری نسبت به تولید روز شرکت‌های خودروساز برخوردارند. عده‌ای هم ترجیح می‌دهند سراغ خودروهایی بروند که افت قیمت‌شان را تجربه کرده‌اند اما به لحاظ فنی شرایط سالم و سرپایی دارند. بعضی‌ها هم خودروی دست دوم را برای دست‌گرمی می‌خرند تا بعد از راننده شدن سراغ خودروهای گران‌تر بروند. همچنین برخی می‌خواهند خودرویی برای کمک به امرار معاش خانواده خریداری کنند تا در ساعت‌های بیکاری به شغل مسافرکشی بپردازند.

راسته‌ای که جابه‌جا شد

تا همین چند سال پیش هر وقت می‌خواستید از میدان امام‌حسین(ع) به سمت جنوب حرکت کنید با خیل خریداران خودروهای دست دوم مواجه می‌شدید. پس از تغییر خیابان 17شهریور به پیاده‌راه فرهنگی، فعالان این راسته تغییر مکان را چاره کار دیدند و هر کدام به تناسب توانایی‌شان در همان خیابان‌های اطراف 17شهریور دوباره احیا شدند. بیشتر این بنگاه‌ها به خیابان شهید منتظری منتقل شدند و در حال حاضر حدود 50مرکز خرید و فروش خودروهای دست دوم در همین راسته مشغول به‌کار هستند. علاوه بر راسته خیابان منتظری، مراکز موقتی هم در سطح شهر تهران به این مهم می‌پردازند که مرکز فروش عبدل‌آباد یکی از معروف‌ترین آنهاست.

حالا فصل خرید است

بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم از اوایل بهمن‌ماه رونق خاصی می‌گیرد و تا روزهای پایانی سال ادامه می‌یابد. آنهایی که خودرو ندارند می‌خواهند با همان پولی که دارند، ماشینی زیر پایشان بیندازند و بعضی‌ها هم به فکر بالا بردن مدل خودروی کنونی‌شان هستند. هدف این دو گروه هم این است که برای رفت‌وآمدهای تعطیلات عید راحت‌تر باشند. افت قیمت خودروهای دست دوم هم معمولا در نیمه دوم بهار رخ می‌دهد و فرصت مناسب برای خرید ایجاد می‌شود. هر چند شرایط خرید این دسته اتومبیل‌ها طی یک سال اخیر کمی تغییر و بازار در این ماه‌ها ثبات قیمتی بیشتری در همه مدل‌ها پیدا کرده است.

چهار راه خریدن!

برای خرید خودروهای دست دوم با یک بسته پیشنهادی 4گزینه‌ای مواجه هستید. ابتدا اینکه سراغ آگهی‌های روزنامه‌ها بروید. مراجعه به مراکز خرید و فروش موقت آخر هفته هم راه پرطرفدار دیگری است. سومین گزینه شما مراجعه به بنگاه‌های خرید و فروش خودرو در سطح شهر است. راه آخر هم این است که به دوست و آشنا بسپارید تا برایتان یک خودروی مناسب پیدا کنند. هر کدام از این روش‌ها معایب و منافع خاص خودشان را دارند. مثلا مراجعه به آگهی‌های روزنامه‌ها سرعت کار و تنوع انتخاب شما را بالا می‌برد. مراجعه به بنگاه‌ها اعتماد فرآیند خرید را برایتان تضمین می‌کند و پرس و جو از دوستان هم یک جورهایی خیال‌تان را از سلامت خودرو راحت می‌کند.

با کارشناس باشید

اگر قصد خرید خودروی دست دوم یا هر جنس مستعمل دیگر را دارید، خوب است یک کارشناس کنارتان باشد. ظاهر ماشین و بدنه آن یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید. بدنه خودرو به این راحتی‌ها قابل تغییر نیست و در قیمت‌گذاری آن هم نقش جدی را ایفا می‌کند. خودروهایی که مشکل جدی بدنه داشته باشند، از ایمنی مطلوبی هم برخوردار نیستند. پس از اطمینان از بدنه، نوبت به مسائل فنی و موتور خودرو می‌رسد. سلامت موتور، گیربکس و رادیاتور در رتبه‌بندی قیمت‌ها تأثیرگذار است. البته مسائل فنی خودرو هر چقدر هم که مهم باشند، نهایتا با یکی- دومیلیون تومان درست می‌شوند. البته تعمیرگاه‌ها و بنگاه‌های معاملات خودرو می‌توانند کار کارشناسی را با هزینه‌ای اندک برایتان انجام دهند.

لطفا استعلام کنید

پس از آنکه سلامت ظاهری و فنی خودرو برایتان محرز شد، نوبت آن است که صحت مدارک مربوطه استعلام شود. برای این کار می‌توانید شماره پلاک خودرو و شماره شاسی را به یکی از دفاتر پلیس10+ ببرید و استعلام بگیرید. این مسئله باعث خواهد شد تا گیر خودروهای مشکوک یا سرقتی نیفتید و مال‌تان را از دست ندهید. علاوه بر اینکه باید مندرجات سند خودرو را با مشخصات آن مطابقت دهید تا درصورت بروز مشکل از خرید آن انصراف دهید. پس از احراز هویت خودرو می‌توانید همراه با مالک به یکی از مراکز تعویض پلاک خودرو بروید و کارهای اداری نقل و انتقال آن را انجام دهید. رجوع به دفتر ثبت اسناد رسمی برای تغییر هویت مالک و پرداخت مبلغ تعیین شده برای خودرو آخرین حلقه خرید خودروی دست دوم است.

سفیدش بهتره؟!

علی رسول زاده، یکی از کارشناس‌های باسابقه در امر خرید و فروش خودرو معتقد است که بیشتر مشتری‌های این روزها، خودروی سفیدرنگ را به بقیه رنگ‌ها ترجیح می‌دهند. او در این‌باره می‌گوید: «شرکت‌های خودروساز همه محصولات‌شان را با یک قیمت و تنوع رنگ مختلف به بازار روانه می‌کنند اما هنگام فروش ماشین‌های دست دوم، آنهایی که رنگ روشن‌تری دارند، قیمت و خواهان بیشتری دارند! به عبارت دیگر قیمت‌های متفاوت رنگ خودرو یکی از آن مسائل نانوشته عجیبی است که مشخص نیست از کجا آمده و به چه دلیلی باب شده است. در حال حاضر خودروهای سفیدرنگ گاه تا یک‌میلیون تومان گران‌تر به فروش می‌رسند. پس از رنگ سفید، نقره‌ای و خاکستری یا همان نوک مدادی خواهان بیشتری دارند. در این فهرست، خودروهای سیاه رنگ به‌دلیل لکه پذیری بیشتر و سریع‌ترشان امتیاز کمتری را از مشتری‌ها دریافت کرده‌اند.

کد خبر 257453

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز