شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

علی ابراهیمی: وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه ضربتی برای ساماندهی بازار از طریق افزایش عرضه خودرو خبر داده است.

 بیوک علیمرادلو

 با بیوک علیمرادلو، مشاور خودروی وزیر صنعت و عضو شورای سیاستگذاری خودرو گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • در نشست اخیر شورای سیاستگذاری چه تصمیمی برای تنظیم بازار خودرو گرفته شد؟

در این نشست خودروسازی‌ها آماری از بهبود شرایط تولید و عرضه خودرو در 2‌ماه نخست امسال ارائه کردند. براساس این آمار، تولید خودرو در 2شرکت خودروسازی بزرگ کشور به مرز روزانه 4هزار دستگاه نزدیک شده است. همچنین با توجه به آغاز شماره‌گذاری 38هزار خودرو یورو2و تصمیماتی که برای افزایش فروش نقدی و پیش فروش خودرو اتخاذ شده، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

  • با توجه به افزایش تقاضای کاذب موجود در بازار، این میزان افزایش تولید تا چه حد قادر به تأمین نیاز بازار است؟

تیراژ تولید خودرو در فروردین‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته حدود 75درصد رشد داشته است. مقرر شد تا تولید خودرو بازهم افزایش یابد و بازار به تعادل برسد. با این روند با افزایش عرضه خودرو به مردم اطمینان می‌دهیم که حداقل در 6ماهه نخست امسال قیمت خودروهای داخلی افزایش نخواهد یافت.

  • با این روند آیا متعادل شدن بازار خودرو در آینده نزدیک را شاهد خواهیم بود؟

مشتریان مطمئن باشند که امکان خرید خودرو با قیمت‌های مصوب فراهم شده و به مرور کاهش قیمت خودرو در حاشیه بازار را نیز شاهد خواهیم بود. اکنون تولید روزانه تندر90 به 250دستگاه رسیده و برنامه‌ریزی برای افزایش تیراژ تولید این خودروبه‌روزانه هزار دستگاه تا چند‌ماه آینده صورت گرفته است. همچنین با رفع مشکلات گشایش ال.‌سی و تخصیص ارز مبادله‌ای، افزایش تولید و عرضه خودرو را شاهد خواهیم بود. در زمینه تولید خودروی مگان نیز سوء‌برداشتی از قانون برای تخصیص ارز مبادله‌ای در گمرک ایجاد شده بود که این مشکل حل و مقرر شده تا واردات قطعات این خودرو نیز با ارز مبادله‌ای صورت گیرد تا تولید آن از سر گرفته شود.

  • آیا تغییری در شرایط قیمت‌گذاری یا قیمت خودروهای داخلی را شاهد خواهیم بود؟

همانطور که قبلا نیز تأکید شده تثبیت قیمت خودرو رویکرد وزارت صنعت برای تنظیم بازار این محصول است و با اطمینان اعلام می‌کنم که حداقل در 6‌ماه نخست امسال هیچ افزایش قیمتی را در خودروهای داخلی شاهد نخواهیم بود. همچنین ضوابط قیمت‌گذاری خودرو همانند گذشته توسط شورای رقابت تعیین و ابلاغ خواهد شد و تغییری در این زمینه صورت نگرفته است.

کد خبر 259043
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز