شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹

همشهری آنلاین: باستان‌شناسان استخوان‌های فسیل شده دایناسوری را در آرژانتین کشف کردند که به گفته آنها بزرگترین جانداری بوده که تاکنون بر خاک زمین قدم گذاشته‌است.

براساس گزارش BBC، محاسبات اولیه استخوان‌های کشف شده نشان می‌دهند طول این جاندار 40 متر و ارتفاع آن 20 متر، هم‌اندازه یک ساختمان 20 طبقه بوده‌است. وزن این جاندار 77 تن بوده‌است، یعنی برابر وزن 14 فیل آفریقایی و هفت تن سنگین‌تر از دایناسوری که پیش از این به‌عنوان بزرگترین جاندار جهان شناخته شده‌بود.

دانشمندان معتقدند این دایناسور گونه‌ای جدید از تیتانوسورها است، جاندار غول‌پیکر و گیاهخواری که در دوران کرتاسه می‌زیسته است. بقایای بدن این جاندار اولین‌بار به‌صورت اتفاقی توسط یک کشاورز محلی در بیابانی در نزدیکی لافلشا در فاصله 250 کیلومتری از غرب پاتاگونیا کشف شد.

دایناسور

باستان‌شناسان سپس بخشهایی از اسکلت هفت دایناسور که متشکل از 150 قطعه استخوان بسیار سالم است را از خاک بیرون کشیدند. با اندازه‌گیری طول و محیط بزرگترین استخوان فمور یا استخوان ران پا، باستان شناسان توانستند وزن جانور را 77 تن محاسبه کنند و با توجه به رکورد قبلی، این دایناسور را به‌عنوان بزرگترین جانداری که تاکنون در زمین زندگی کرده‌است معرفی کردند.

دایناسور

براساس سن سنگ‌هایی که که استخوان‌ها از میان آنها کشف شده،‌این جاندران در حدود 95 تا 100 میلیون سال پیش روی زمین زندگی می‌کرده‌اند. هنوز برای این نوع جدید دایناسور نامی انتخاب نشده‌است، اما این نام برگرفته از اسامی کشاورزی که بقایای استخوان‌ها را کشف کرده، منطقه‌ای که استخوان‌ها در آن کشف شده و همچنین متناسب با ابعاد بزرگ بدن دایناسور خواهد بود.

پیش از این دایناسوری به‌نام آرژانتینوسوروس به‌عنوان بزرگترین دایناسور جهان شناخته شده‌بود،‌این گونه نیز در پاتاگونیای آرژانتین کشف شده‌ و وزن آن 70 تن تخمین زده شده‌است.

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست