همشهری آنلاین: دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که از ساعت ۷ صبح روز شنبه با امنیت کامل در تمامی مراکز رای گیری آغاز شده بود، بدون تمدید پایان یافت و شمارش آرا آغاز شد.

دور دوم انتخابات افغانستان پایان یافت؛ شمارش آرا آغاز شد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، این انتخابات ساعت 07:00 صبح به وقت محلی در سراسر کشور آغاز شد و تا ساعت 16:00 عصر به وقت محلی ادامه داشت. روند رای‌گیری دومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بدون تمدید رسما پایان یافت. انتظار می‌رود که رئیس کمیسیون انتخابات تا ساعتی دیگر در نشست خبری در کابل جزئیات نهایی در مورد روز رای‌گیری را در جمع خبرنگاران توضیح دهد.

در دور دوم انتخابات مشخص خواهد شد که آیا عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان یا اشرف غنی احمد‌زی، موفق خواهند شد افغانستان را با وجود کاهش تعداد نیروهای بین‌المللی و کمک غیرنظامی به دوران جدیدی هدایت کنند یا خیر.

در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در پنجم آوریل (16 فروردین) برگزار شد،‌ هفت میلیون تن از 12 میلیون واجد شرایط شرکت داشتند و انتظار می‌رود تا همین تعداد در دور دوم نیز شرکت کنند. با این حال کمیسیون مستقل انتخابات گفته‌ است که برای ۱۵ میلیون واجد شرایط رای‌دهی، برگه رای چاپ کرده‌ است.

شبه‌نظامیان طالبان در مختل کردن انتخابات ریاست جمهوری پنجم آوریل ناکام ماندند و متعهد شده‌اند تا انتخابات امروز را مختل کنند.

پس از برگزاری دور اول انتخابات در فروردین ماه، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که هیچ یک از نامزدها در دور اول پیروز نشده‌اند و دور دوم انتخابات با شرکت عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی برگزار می‌شود. علاوه بر این دو تن، شش نامزد دیگر در این رقابت‌ها شرکت کردند بودند که عبارتند از: عبدرب‌الرسول سیاف، قطب‌الدین هلال، محمدشفیق گل آقا شیرزی، داوود سلطانزوی، هدایت امین ارسلا و زلمای رسول.

در دور اول عبدالله عبدالله با ۴۴.۹ درصد، اشرف غنی احمدزی با ۳۱.۵ درصد و زلمای رسول با ۱۱.۵ درصد آراء اول تا سوم را بدست آوردند که دو نفر اول به دور دوم راه یافتند.

احمد یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان امروز پس از انداختن رای خود در پیامی از مردم خواست تا در انتخابات شرکت کرده و رئیس جمهوری آتی کشورشان را انتخاب کنند.

وی افزود: این یک روز تاریخی و مهم برای تمامی افغان‌هاست و امیدوارم مردم با حضور گسترده خود در این انتخابات نسبت به اقدامات شبه‌نظامیان بی‌اعتنایی کرده و درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند.

نتیجه نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 22 ژوئیه سال جاری میلادی (31 تیر) اعلام می‌شود و مراسم سوگند رئیس جمهوری جدید این کشور دوم اوت سال جاری میلادی (11 مرداد) برگزار خواهد شد.

دکتر عبدالله در سال ۱۹۶۰ در افغانستان به دنیا آمده و در رشته پزشکی تحصیل کرده است. او در سال ۱۹۸۵ وارد جبهه پنجشیر شد و خیلی زود به فرماندهی سپاه احمدشاه مسعود رسید. عبدالله عبدالله از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ وزیر امور خارجه افغانستان بود.

اشرف غنی احمدزی در سال ۱۳۲۸ در ولایت لوگر افغانستان به دنیا آمد. او در ایالات متحده امریکا در رشته اقتصاد تحصیل کرده است. اشرف غنی احمدزی پس از سقوط طالبان، وزیر دارایی، رئیس دانشگاه کابل و رئیس کمیسیون انتقال مسئولیت‌های امنیتی بوده است.

عبدالله عبدالله، نامزد ریاست جمهوری انتخابات افغانستان با حضور در یک دبیرستان رای داد. معاونان عبدالله و همچنین زلمای رسول، نامزدی که در دور اول انتخابات 11 درصد آراء را از آن خود کرده بود، عبدالله را در لحظه رای‌دهی همراهی می‌کردند.

احمدزی نیز در کابل رای داد و گفت: ارتش و پلیس رشادت کردند و باید تلاش کنند که این دستاورد را با مداخله در روند انتخابات خدشه‌دار نکنند.

احمدزی در کنار جمعی از اعضای ستاد انتخاباتی خود گفت: ما تقلب نمی‌کنیم و از تیم رقیب نیز می‌خواهیم که تقلب نکند و از هر افغان می‌خواهیم که حماسه بزرگتر از پنجم آوریل خلق کند.

رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی حامد کرزای، رئیس جمهوری کنونی افغانستان در تلویزیون طلوع حضور یافت و به شهروندان افغانستان اطمینان داد که امنیت انتخابات از سوی نیروهای امنیتی تامین است و مردم بدون هراس می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.

سپنتا با نشان دادن انگشت رنگ شده‌اش از طریق تلویزیون طلوع گفت، او و خانواده‌اش رای داده‌اند و رای دادن را یک مسئولیت تاریخی برای همه شهروندان افغان می‌داند. سپنتا گفت، شرکت مردم در انتخابات جدی‌ترین پاسخ مردم این کشور به تروریسم است.

از سوی دیگر حامد کرزای، رئیس‌جمهوری کنونی افغانستان با حضور در یکی از حوزه‌های رای‌دهی از نخستین کسانی بود که رای داد. وی گفت: افتخار داریم که دور دوم انتخابات برگزار شد. شرکت مردم در این دور از انتخابات، این کشور را به سوی ثبات، حکومت بهتر و زندگی بهتر هدایت خواهد کرد.

کد خبر 262563

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha