در روزهایی که گزارش‌ها جدی‌شدن احتمال توافق جامع میان ایران و ۱+۵ را در دور آتی مذاکرات حکایت می‌کنند رژیم صهیونیستی تلاش دوباره‌ای برای جلوگیری از هرگونه توافق به‌کار می‌بندد.


عباس عراقچي اعلام كرده مذاكره‌كنندگان كشورمان از 11تير تا پايان اين‌ماه در وين حضور دارند تا حتي‌الامكان مذاكرات در پايان مهلت 6ماهه توافق اوليه ژنو به نتيجه برسد. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي اما از مذاكره‌كنندگان گروه 1+5خواسته تسليم ايران نشوند و اجازه ندهند ايران از فناوري غني‌سازي برخوردار باشد. نتانياهو اين اظهارات را همزمان با سفر يك هيأت بلندپايه رژيم صهيونيستي به واشنگتن در گفت‌وگو با رسانه‌هاي كشورهاي طرف مذاكره‌كننده با ايران مطرح كرد. اين هيأت پيش از مذاكرات وين6براي بحث در مورد مذاكرات هسته‌اي ايران و ديدار با وندي شرمن مدير سياسي و ويليام برنز معاون وزارت خارجه آمريكا به واشنگتن رفته است. 3هفته قبل از سررسيدن مهلت تعيين شده توافق نهايي ميان ايران و 1+5نتانياهو در مصاحبه با شبكه‌هاي تلويزيوني مختلف به طرف غربي هشدار داد «درصورتي كه ايران همچنان از توانايي غني‌سازي‌ برخوردار باشد، هر لحظه كه بخواهد مي‌تواند به بمب هسته‌اي دست پيدا كند.»

اين همان ادعايي است كه دو سال پيش نخست وزير رژيم صهيونيستي با نشان دادن يك تصوير كارتوني مضحك در صحن علني سازمان ملل عليه ايران مطرح كرد. كارشكني رژيم صهيونيستي در مذاكرات هسته‌اي درحالي انجام مي‌شود كه نمايندگان آمريكا در مذاكرات هسته‌اي به‌طور معمول پيش و پس از هر دور از گفت‌وگوها با مقامات اين رژيم ديدار كرده و آنها را در جريان روند گفت‌وگوها قرار مي‌دهند. وزير اطلاعات، مشاور امنيت داخلي، معاون مدير سياسي وزارت خارجه، نماينده كميسيون انرژي اتمي و نمايندگان موساد و دايره اطلاعات نظامي ازجمله اعضايي هستند كه رژيم صهيونيستي همپاي موضع‌گيري‌هاي نتانياهو عليه ايران به واشنگتن اعزام كرده است.

براساس بيانيه منتشر شده از سوي دفتر نخست‌وزير رژيم صهيونيستي، بنيامين نتانياهو به شبكه اسكاي‌نيوز انگليس گفته درصورت برخورداري ايران از فناوري غني‌سازي هسته‌اي، هرلحظه كه اراده كند مي‌تواند بازرس‌هاي بين‌المللي را اخراج كند و به توليد اورانيوم غني شده لازم براي توليد بمب هسته‌اي دست بزند. اين ادعاهاي نتانياهو در حالي مطرح مي‌شود كه رژيم صهيونيستي خود از پاسخ‌دادن درباره ذخاير و تسليحات كشتار جمعي خود طفره مي‌رود.

نگراني نتانياهو پس از آن مطرح مي‌شود كه غرب با پذيرش موضوع غني‌سازي در ايران بر سر ميزان سانتريفيوژها اختلاف دارد. سايت ايران هسته‌اي چندي پيش به نقل از يك منبع مطلع گزارش داده بود «اختلاف‌ها درباره 2موضوع ظرفيت غني‌سازي و لغو تحريم‌ها جدي است ولي دوطرف اصول توافق احتمالي را مي‌دانند و بر سر آن توافق كرده‌اند. بيشتر اظهارات رسانه‌اي براي آرام كردن محيط داخلي و همچنين افزايش توان چانه‌زني تا دقيقه 90است.» اين اختلافات در عين حال غني‌سازي در ايران را منتفي نمي‌داند. نتانياهو با ابراز نگراني نسبت به همين موضوع خطاب به رسانه‌هاي غربي گفته است: آنها (ايران) مي‌توانند اين كار را در عرض چند هفته يا چند‌ماه انجام دهند. اين به ضرر بريتانيا، اروپا، ايالات متحده، روسيه، چين، اسرائيل، عرب‌ها و همه جهان است. بنيامين نتانياهو همچنين خواستار آن شد كه توافق هسته‌اي با ايران، همانند توافق شيميايي با سوريه، ايران را كاملا از برخورداري از فناوري مربوط منع كند. مسائل مورد اختلاف ديگر ايران و 1+5 به ميزان غني‌سازي، نحوه اصلاح يا طراحي دوباره رآكتور آب‌سنگين اراك، تاسيسات زيرزميني فردو در نزديكي قم و نحوه و زمان لغو تحريم‌ها مربوط مي‌شود. با اين حال بنا به روش مرسومي كه در آزمون‌هاي مهم سؤالات سخت را به پايان كار واگذار مي‌كنند منتظر مذاكرات 20روزه آينده هستند. مذاكره‌كننده ارشد آمريكايي در گروه 1+5پيش از اين با بيان اينكه «به تمديد زمان توافق ژنو فكر نمي‌كنيم» اعلام كرده بود: ممكن است در روز 30تير (20ژوئيه) فقط چند روز ديگر وقت براي نهايي شدن توافق لازم باشد. وندي شرمن گفته بود: صادقانه مي‌گويم كه ما به تمديد فكر نمي‌كنيم و فقط بر رسيدن به توافق تا بيستم ژوئيه متمركز شده‌ايم. الان فقط به اين فكر مي‌كنيم كه كار را به پايان برسانيم.

وي درباره موضوع ظرفيت غني‌سازي‌ كه سخت‌ترين مسئله محل مذاكره ميان ايران و 1+5است، تأكيد كرد: مثل همه مذاكرات، درباره سخت‌ترين مسائل تا لحظات آخر تصميم‌گيري نمي‌شود. نتانياهو در حالي جوسازي رسانه اي عليه ايران را آغاز كرده كه دو روز قبل‌تر سرگئي ريابكوف معاون وزيرخارجه روسيه تأكيد كرده بود رژيم صهيونيستي بايد به معاهده منع سلاح‌هاي شيميايي بپيوندد و روسيه از كانال‌هاي مختلف اين موضوع را پيگيري مي‌كند.

کد خبر 264445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha