یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

پگاه شفتی: از قدیم گفته‌اند، هوا که گرم می‌شود، بعضی‌ها به سرشان می‌زند!

بستنی را لیس بزن و رنگی کن

خب، حالا هم بعضی‌ها به سرشان زده و در این گرما بستنی‌ای درست کرده‌اند که حسابی می‌چسبد.

این بستنی البته که یک بستنی معمولی نیست و هدیه‌ای است تابستانی از طرف یک مهندس فعال در دنیای فناوری!

دنیایی که حالا حسابی سرگرم‌کننده و خوشمزه شده و بستنی‌ای به دوستداران این خوراکی یخی تحویل می‌دهد که با هر لیس، رنگش عوض می‌شود.

بستنی‌های میوه‌ای خودش و رنگ‌هایش به اندازه‌ی کافی دل آدم را آب می‌اندازند، چه برسد که با یک لیس، رنگش قرمز بشود و با لیس بعدی، زرد!

و چه‌قدر لذت‌بخش است وقتی این بستنی را در تاریکی مطلق لیس بزنیم تا یک چراغ رنگی خوشمزه در تاریکی داشته باشیم.

این بستنی از نوعی یخ فلورسنت ساخته شده است.

مخترع این یخ، یک انگلیسی جوان به نام «چارلی هری فرانسیس» است. چارلی، مخترع خوراکی‌های عجیب و خوشمزه، دوران کودکی‌اش را در یک مزرعه در ولز گذرانده است، جایی که خلاقیت را با فناوری درهم آمیخت. شغل پدر و مادر چارلی، بستنی‌سازی بود و او از کودکی در میان انواع بستنی بزرگ شد. اختراع‌های چارلی همه بامزه هستند، چیزی شبیه به همان داستان معروف رولد دال: چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۵

چارلی هری‌فرانسیس، ویلی وانکای دنیای واقعی

 

او حتی ظاهر خودش را هم مانند شخصیت اصلی این داستان یعنی ویلی وانکا درست کرده است.

گرامافون بستنی‌ساز، آب‌نبات چوبی‌ساز، ماشین سوپ ساز، مه خوراکی و... از اختراع‌های دیگر چارلی است و البته پروژه‌ی بعدی او می‌تواند از این هم بامزه‌تر باشد: بستنی نامرئی!

اما چه‌طور یخ می‌تواند رنگ عوض کند؟

شاید اگر معلوم شود این رنگ‌به‌رنگ شدن چه‌طور ایجاد می‌شود، لیس زننده‌های بستنی کمی بترسند!

عروس‌های دریایی همان‌قدر که زیبا هستند، ترسناک هم هستند. این حیوانات دل‌ربا بسیار زهرآگین‌اند و زهر بعضی از گونه‌های آن‌ها کشنده است. امروزه در بسیاری از سواحل دنیا، خطر نیش عروس دریایی وجود دارد، از جمله در سواحل خلیج فارس. با این حال گزش عروس‌های دریایی در بیش‌تر گونه‌ها چندان خطرناک نیست و فقط دردناکند.

اما عروس دریایی چه ربطی به یخ رنگی دارد؟

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۵

مانوئل لینارس، سازنده‌ی بستنی آفتاب‌پرست

 

این را باید از چارلی پرسید. او وقتی یک مقاله‌ی تحقیقی درباره‌ی کلاهک عروس‌های دریایی خواند، به چین رفت و همراه با دانشمندان چینی بر روی پروتئین‌های کلاهک عروس دریایی کار کرد.

کلاهک عروس دریایی از نوعی پروتئین خاص ساخته شده است، که قابلیت فلورسنت دارد. چارلی با استفاده از این نوع پروتئین توانست یخ رنگی اختراع کند و این یخ ایده‌ای بود که برای ساخت بستنی فلورسنت به‌ذهن فیزیک‌دان و مهندس اسپانیولی، «مانوئل لینارس» رسید. این معجون خوشمزه با تماس بزاق دهان و تغییر دما، تغییر رنگ می‌دهد و به‌زودی به لیست دسر بسیاری از رستوران‌ها افزوده می‌شود. هرچند قیمت ۲۲۵دلاری آن برای هر اسكوپ، اصلاً مناسب نیست!

با این حال لینارس ادعا می‌کند که این بستنی از طعم‌هایی بسیار طبیعی هم‌چون: توت‌فرنگی، بادام، شکلات، موز و... درست‌ می‌شود و برای اولین‌بار در یکی از سواحل بارسلونا عرضه شده است. لینارس نام این بستنی را «خامالئون» گذاشته است. خامالئون ترکیب خودساخته‌ی خود لینارس است و از دو کلمه دیگر، یعنی بستنی و آفتاب‌پرست درست شده است.

بستنی آفتاب‌پرستی لینارس راه را برای او باز کرده تا از بستنی، این خوراکی محبوب، محصولات دیگری هم بسازد. او هم‌اکنون ایده‌ی یک بستنی دیگر را در سر می‌پروراند. بستنی‌ای که از گیاهان دارویی آفریقایی ساخته شده است و می‌تواند جایگزینی خوشمزه و خنک در تابستان‌ها برای دم‌نوش‌های گیاهی باشد.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۵

چارلی و دستگاه مه خوراکی‌اش، با سه طعم متفاوت. این مه را می‌توان با نی نوشید!

کد خبر 269816

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha