شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: شرکت‌ فرودگاه‌های کشور ازجمله شرکت‌های تابعه وزارت راه و ترابری است که سالانه هزینه‌های زیادی را برای احداث و نگهداری فرودگاه‌های کشور متقبل می‌شود.

اما با وجود ابلاغ سیاست‌های بند«ج» اصل 44 قانون اساسی و شرایط مذکور، هنوز هیچ‌یک از فرودگاه‌های کشور توسط بخش خصوصی اداره نمی‌شود و وضعیت واگذاری شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور نیز مشخص نیست.

با اصغر کتابچی، مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور پیرامون روند اجرای سیاست‌های ابلاغی اصل 44 در این شرکت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • با ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی تا کنون چه اقداماتی برای خصوصی‌سازی و واگذاری تصدی شرکت فرودگاه‌های کشور انجام شده است؟

بر اساس سیاست‌های ابلاغی اصل 44 کمیته‌ای به ریاست معاونت اقتصادی وزیر راه و ترابری در این وزارتخانه تشکیل شده و در این راستا شرکت فرودگاه‌های کشور نیز کارگروهی تشکیل داده است.

پیش از این، روند واگذاری فعالیت‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی در شرکت فرودگاه‌های کشور آغاز شده و این روند ادامه دارد.

ارائه سرویس‌های اطلاعات پرواز در فرودگا‌ه‌ها، نگهداری تجهیزات نصب شده مانند سیستم‌های روشنایی، برق رسانی و خنک کننده و امور خدماتی، همه فروشگاه‌ها و نگهداری فضای سبز در فرودگاه‌های کشور از جمله فعالیت‌های واگذار شده به بخش خصوصی است و گسترش این واگذاری‌ها را مد نظر داریم.

همچنین در سیاست‌های جدید به سمتی حرکت می‌کنیم که مدیریت فرودگاه‌ها به جز بخش‌های امنیت، حفاظت و هوانوردی به بخش غیر دولتی واگذار شود؛ این موضوع در قانون پیش‌بینی شده و در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید شده است.

  • چه زمانی فرودگاه‌های کشور به بخش غیر دولتی واگذار خواهد شد؟

گرچه واگذاری فرود‌گاه‌های کشور از دید مالکیتی چندان مورد توجه نیست اما از نظر مدیریتی، واگذاری فرودگاه‌های کشور به بخش غیر دولتی را دنبال می‌کنیم. کارگروهی در شرکت فرودگاه‌های کشور برای اجرای این سیاست‌ها در حال فعالیت هستند.

در این راستا اداره آزمایشی یکی از فرودگاه‌های کشور به دست بخش خصوصی که از توانمندی لازم برخوردار است را در دستور کار داریم و بخش خصوصی در حال مذاکره با زیر بخش شرکت‌فرودگاه‌های کشور برای انجام این کار است.

با انجام این کار و مطالعه و بررسی نتایج به‌دست آمده از واگذاری این فرودگاه، امکان تسری انجام این کار به سایر فرودگاه‌های کشور وجود دارد؛ گرچه به دلیل برخی واکنش‌های احتمالی اکنون قادر به اعلام نام این فرودگاه نیستیم.

از سوی دیگر باید توجه کرد که این واگذاری‌ها نیازمند بخش خصوصی توانمندی است که دارای امکانات و مجوز لازم باشد.

  • تا چه زمانی نتایج این بررسی‌ها اعلام خواهد شد؟

به نظر می‌رسد با توجه به شروع فعالیت بخش خصوصی برای در اختیار گرفتن فرودگاه مذکور حد اکثر تا 3 الی 4 ماه آینده نتایج بررسی‌ها برای واگذاری امور مدیریتی فرودگاه‌های کشور در بخش‌های مذکور اعلام شده و با نهایی شدن این بررسی‌ها و مثبت بودن نتایج واگذاری آزمایشی انجام شده، بنابر تقاضای موجود و سیاست‌های ابلاغ شده توسط کارگروه و کمیته بالادستی نسبت به واگذاری سایر فرودگاه‌ها اقدام خواهد شد.

  • در سیاست‌های ابلاغی، واگذاری شرکت مادر تخصصی ‌فرودگاه‌ها چگونه پیش بینی شده است؟

باید در این زمینه کمیته تخصصی تشکیل شده در وزارت راه و ترابری اعلام نظرکند.

در واگذاری شرکت فرودگاه‌های کشور، بحث مالکیتی موضوعی است که باید کمیته بالادستی وزارت راه در این زمینه برنامه ریزی و نتایج بررسی‌ها را ابلاغ کند، اما در زمینه مدیریتی، مشکلی برای واگذاری تصدی‌ها نداریم.

کد خبر 30332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز