بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه‌ای با شبکه فونیکس چین، درباره آخرین وضعیت و موقعیت داعش بعد از حملات اخیر روسیه گفت: بعد از ۲‌ماه عملیات نظامی روسیه پیشرفت‌های خوبی علیه داعش به‌دست آمده‌ و اکنون اوضاع بهتر از قبل است.

پوتین

اسد با مقايسه عمليات نظامي روسيه با آنچه تحت عنوان عمليات ائتلاف به رهبري آمريكا طي يك سال گذشته صورت گرفته است،گفت: پيشرفت‌هايي كه عليه داعش طي همين 2‌ماه به‌دست آمده با آنچه طي يك سال گذشته و با شروع عمليات نظامي آمريكا وجود داشت قابل مقايسه نيست.

آمريكا با رهبري ائتلافي از كشورهاي غربي و عربي، از يك سال قبل حملات هوايي خود را عليه مواضع داعش در خاك سوريه و عراق شروع كرد اما طي اين يك سال داعش نه‌تنها تضعيف نشد بلكه با پيشروي به فتوحات تازه هم دست يافت و مناطق جديدي را در عراق و سوريه اشغال كرد اما اكنون كه 2‌ماه از عمليات نظامي روسيه مي‌گذرد داعش نه‌تنها نتوانسته پيشروي و منطقه‌اي جديد را تصرف كند كه تضعيف هم شده ‌است.

بشار اسد دليل موفقيت‌آميز بودن عمليات نظامي روسيه در مقايسه با آمريكا را همكاري با ارتش سوريه دانسته و گفته است: وقتي حملات هوايي در هماهنگي با ارتش سوريه صورت گيرد، به اهداف بيشتري دست مي‌يابد.اما اين تنها رئيس‌جمهور سوريه نيست كه درباره تأثيرگذاري اندك حملات هوايي ائتلاف به رهبري آمريكا عليه داعش سخن گفته‌است. سال گذشته ائتلافي متشكل از 10كشور غربي و عربي براي جنگ عليه داعش تشكيل شد.

از اين ائتلاف البته اكنون تنها يك نام باقي مانده است. به‌غير از 2‌ماه نخست، خبري از حملات هوايي كشورهاي عربي عليه داعش ديده و شنيده نشد. حملات هوايي آمريكا هم چندان به مواضع داعش برخورد نمي‌كرد. نخست‌وزير عراق بارها در سخنراني‌ها و مصاحبه‌هايش از اينكه ائتلاف، كمكي به بغداد در جنگ عليه داعش نمي‌كند به‌شدت انتقاد كرده‌است. برخي تحليلگران آمريكا را متهم كرده‌اند كه طي اين مدت عمدا داعش را هدف حمله قرار نداده و بيشتر بازي كرده است تا عمليات واقعي عليه داعش.

  • حياط خلوت داعش

بشار اسد در بخش ديگر اين مصاحبه، تركيه، عربستان و قطر را به حمايت از داعش متهم كرد و گفت، اين كشورها حياط خلوت داعش هستند. او افزود: گروه‌هاي افراطي از تركيه و باحمايت شخص اردوغان وارد سوريه مي‌شوند. او گفت، نمي‌توان جدول زماني مشخصي براي از بين بردن تروريسم مشخص و تعريف كرد چراكه اين مسئله فقط به پيشروي‌هاي ميداني محدود نمي‌شود. هرقدر هم كه در ميدان جنگ عليه اين گروه‌ها پيشروي به دست آيد، وقتي از خارج از مرزهاي سوريه از اين گروه‌ها حمايت شود، پيشروي‌هاي ميدان جنگ فايده‌اي نخواهد داشت.

اسد با اشاره به اينكه برخي از واژه جنگ داخلي براي توصيف جنگ سوريه استفاده مي‌كنند، گفت: درگيري‌ها در سوريه يك جنگ داخلي نيست. جنگ داخلي عوامل مختلفي دارد اما در جنگ سوريه ما با كشورهايي روبه‌رو هستيم كه آشكارا از تروريست‌ها حمايت مي‌كنند و به‌صورت علني مي‌گويند خواستار تغيير نظام سوريه هستند.

  • آمادگي براي گفت‌وگو با مخالفان

رئيس‌جمهور سوريه در بخش ديگر اين مصاحبه بر آمادگي دولتش براي گفت‌وگو با مخالفان در مسكو يا هرجاي ديگري تأكيد كرد. اين موضوعي است كه استفان دي‌ميستورا نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه هم 2 روز پيش بر آن تأكيد كرد. او در مصاحبه مطبوعاتي با اشاره به ادامه تلاش‌هاي سياسي براي حل بحران سوريه گفت: موضع دولت سوريه مشخص و باثبات است. مخالفان بايد يكپارچه شوند و براي مذاكره آماده باشند.

کد خبر 314740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha