مدیر موزه حیات‌وحش دارآباد می‌گوید: درحالی‌که در کشورهای دیگر، محققان برای مطالعه رفتارهای پرندگان آنها را به ردیاب تجهیز می‌کنند در کشورما این پرندگان شکار می‌شوند و سر از قابلمه فسنجان درمی‌آورند.

پرندگان

صيد پرندگان مهاجر در ايستگاه‌هاي زمستان گذراني به‌ويژه در شمال كشور سال‌هاست به معضل لاينحل محيط‌زيست تبديل شده است. دكتر اسماعيل كهرم، پرنده شناس و مشاور سازمان حفاظت محيط‌زيست در اين‌باره به همشهري گفت: براي مقابله با شكارچيان غيرمجاز بايد سازمان محيط‌زيست به نيروي انساني كافي و تجهيزات روز مجهز شود. كمبود نيروي محيط‌بان و نبود نظارت كافي سبب شده تا متخلفان به سهولت، حيات‌وحش را چپاول كنند.

بنا به گفته كهرم، براساس استانداردهاي جهاني براي 11درصد عرصه‌هايي كه تحت مديريت سازمان حفاظت محيط‌زيست قرار دارد حداقل به 10هزار محيط‌بان نياز داريم درحالي‌كه امروز تنها 1700محيط‌بان براي حفاظت از كل اين عرصه‌ها در اختيار سازمان محيط‌زيست است. او گره كار را در صدور مجوز استخدام 1500محيط‌بان از سوي رئيس‌جمهور دانست و افزود: از رياست‌جمهوري انتظار مي‌رود با صدور اين مجوز، بخشي از كمبود نيروي محيط‌باني را برطرف كند.

  • پرواز از سيبري به سوي قتلگاه

مدير موزه حيات‌وحش دارآباد، هم روز گذشته با ابراز نگراني از صيد بي‌رويه پرندگان مهاجر در فريدونكنار به خبرگزاري فارس گفت: صيد پرندگان به‌منظور مصرف غذايي در فريدونكنار سابقه‌اي ديرينه دارد اما آنچه امروز نسل اين پرندگان خصوصا اردك‌سانان را با خطر جدي انقراض روبه‌رو ساخته، جاذبه مالي فروش مرده و زنده اين پرندگان، توسعه ادوات و ابزار شكار و استفاده از روش‌هاي جديد دام گستري است كه اكنون فريدونكنار را به قتلگاه پرندگاني تبديل كرده كه در فصل سرد پس از طي مسيري طولاني از سيبري براي اقامتي كوتاه به اقليمي مناسب در كشور ما پناه آورده‌اند.

مجيد نوائيان با بيان اينكه پرندگان مهاجر در مراكز تحقيقاتي بين‌المللي مورد مطالعه قرار مي‌گيرند و به پايشان پلاك و چيپ‌ست نصب مي‌شود، گفت: اينكه پرنده‌اي توسط محققان ديگر كشورها به ردياب مجهز شده در كشور ما سر از قابلمه فسنجان دربياورد در مجامع بين‌المللي پسنديده نيست! كمااينكه در مواردي با بررسي كد اين پلاك‌ها كه بيش از يك ميليون تومان برايشان هزينه شده متوجه شده‌ايم كه پرنده صيد شده در مراكز تحقيقاتي كشورهايي چون پرو مورد مطالعه قرار گرفته و براي تحقيقات بيشتر به پلاك مجهز شده است يعني عملا فريدونكنار، قتلگاه پرنده‌اي است كه از آمريكاي‌جنوبي تا سيبري و سپس تا فريدونكنار به سلامت سفر كرده و به اميد اقامتي كوتاه خاك كشورمان را برگزيده است.

کد خبر 321069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha